Autotest – vernieuwde Mitsubishi Space Star (2020)
Metamorfose voor Japanse stadsauto.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Mitsubishi introduceert de vernieuwde Space Star in Nederland. Het compacte model ziet er aanzienlijk moderner uit en heeft allerlei nieuwe snufjes die horen bij deze tijd. Maar is dat voldoende om nog een rol van betekenis te spelen, acht jaar na de introductie? Wij zochten het uit tijdens een eerste kennismaking.
Even terug, wat is het ook alweer?
De Space Star is het kleinste en bestverkochte model van Mitsubishi in Europa. Het is een compacte vijfdeurs die qua prijs concurreert in de klasse van de kleinste stadsauto’s (A-segment), maar qua binnenruimte in de buurt komt van een grotere en duurdere auto uit het B-segment.
In tegenstelling tot veel concurrenten is de Space Star niet primair ontwikkeld voor Europa. Het model wordt in Thailand gebouwd en overal in de wereld in dezelfde gedaante verkocht. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan met al die uiteenlopende wensen en behoeften in de wereld, maar het lukt Mitsubishi best aardig. Wereldwijd zijn er al meer dan een miljoen exemplaren verkocht en de Space Star is uitgegroeid tot het bestverkochte Mitsubishi-model in Nederland en de rest van Europa.
LEES OOK: Autotest – vernieuwde Mitsubishi ASX (2019)
Wat is nieuw?
Laten we beginnen met de voorzijde. Van de bumper tot de voorruit is alles anders. De Space Star is als laatste model voorzien van het nieuwe familiegezicht van Mitsubishi, te herkennen aan die verchroomde bogen. Ook aan de achterkant is het nodige gewijzigd, zoals de bumper en achterlichten. Binnenin kun je rekenen op nieuwe stoelbekleding en hier en daar wat nieuwe accenten met carbon patroon.
Verder is de Space Star, afhankelijk van de uitvoering, uitgerust met een nieuw infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto en een aantal actieve veiligheidssystemen die we kennen van andere Mitsubishi-modellen. Denk aan een automatisch remsysteem dat aanrijdingen in stadsverkeer helpt te voorkomen (ook met voetgangers), een waarschuwingssysteem voor als je onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten en automatisch grootlicht voor meer zicht in het donker, zonder tegenliggers te verblinden.
Wat valt op?
Ondanks dat het hier gaat om een facelift, heeft de Mitsubishi Space Star een compleet nieuwe uitstraling gekregen. Die nieuwe neus staat ‘m goed. Samen met nieuwe, sprankelende kleuren en nieuwe wieldesigns oogt de Space Star een stuk leuker en volwassener. Dat geldt in grotere mate voor de duurdere uitvoeringen die ook zijn voorzien van nieuwe led-achterlichten, led-koplampen en led-dagrijverlichting.
Op het interieur hebben we weinig aan te merken. Het is allemaal vrij basic en een tikkeltje somber, zoals vaak in deze prijsklasse, maar het zit wel oerdegelijk in elkaar. De nieuwe stoelbekleding en het moderne infotainment met touchscreen fleuren de boel een beetje op.
Een gebrek aan aantrekkingskracht en affectie was een van de grootste kritiekpunten van de Space Star, maar dat is nu wel verleden tijd. In een kekke nieuwe kleur, zoals Sand Yellow of White Diamond, en verschillende accessoires om het in- en exterieur op te fleuren, komt het model een stuk hipper voor de dag.
Hoe rijdt de Space Star?
Vooral comfortabel. Mitsubishi heeft gekozen voor een wat zachtere demping en een lichte bediening van stuurwiel en koppeling. Rijbeleving en een strakke wegligging zijn van ondergeschikt belang. Dat merk je als je op hoge snelheid door een bocht gaat. Dat vinden de smalle bandjes niet zo leuk, maar dat boeit ook niet.
De gemiddelde Space Star-koper is niet op zoek naar een strak rijdende auto, maar een betaalbare en functionele auto die in alle situaties gemiddeld scoort en zich moeiteloos laat bedienen. De Space Star beantwoordt aan die vraag.
Welke motoren zijn er?
Mitsubishi levert de Space Star met dezelfde 1.0 en 1.2 driecilinder benzinemotoren als voorheen. Die zijn wel een fractie zuiniger geworden, waarmee de Space Star behoort tot de zuinigste niet-hybride benzinemodellen die je in Nederland kunt kopen.
Wij reden met de 80 pk sterke 1.2-motor die prima past bij deze auto. Mede dankzij het lage voertuiggewicht onder de 900 kg heeft de Space Star voldoende in zijn mars om vlot met het verkeer mee te komen als dat gewenst is. Belangrijker is dat de motor mooi stil is, goed bij de les is tussen 50 en 80 km/u en vooral erg zuinig rijdt. Een verbruik van 1 op 20 is makkelijk haalbaar.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Mitsubishi L200 pick-up (2019)
Is ie een beetje praktisch?
In deze klasse zonder meer. De meeste concurrenten schommelen rond een lengte van 3,60 meter. De vernieuwde Space Star is 20 cm langer en dat merk je achterin. De Space Star biedt gewoon meer ruimte, zo simpel is het.
Twee volwassenen van 1,80 meter lang kunnen met voldoende hoofd- en beenruimte achter elkaar zitten. Dat is in dit segment ongekend. Bovendien is de Space Star altijd een vijfdeurs met vijf zitplaatsen (dus drie gordels achterin).
Hoeveel kost ie?
De nieuwe Mitsubishi Space Star is leverbaar in vijf uitrustingsniveaus. De prijzen beginnen bij 12.990 euro voor de Space Star 1.0 Entry die niemand koopt.
De tweede uitvoering op de lijst, de Space Star 1.0 Cool+, is vooral interessant voor fleetowners. Deze is er vanaf 14.490 euro en heeft standaard airco, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, licht- en regensensor, Hill Start Assist en een audiosysteem met usb-aansluiting en DAB+ digitale radio.
Na de Cool+ volgt de 1.2 Active. Voor prijzen vanaf 15.990 euro krijg je bijvoorbeeld een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, Bluetooth, lichtmetalen wielen, led-achterlichten en cruise control.
De populairste versie onder particulieren is de 1.2 Nova. Deze kost minimaal 17.490 euro en is voorzien van ingebouwde TomTom-navigatie, stoelverwarming, automatische klimaatregeling, middenarmsteun en buitenspiegels met led-knipperlichten.
Ga je voor de meest luxe uitvoering Instyle, dan ben je 21.490 euro kwijt, maar dan krijg je alles van de 1.2 Nova inclusief led-koplampen, 15-inch lichtmetalen wielen, half-lederen bekleding en alle actieve veiligheidssystemen die voor de Space Star beschikbaar zijn.
Tevens is de Space Star 1.2 Instyle standaard voorzien van een automaat. Bij de 1.2 Active en 1.2 Nova kost een automaat 1.500 euro extra. Verder wordt elke Space Star standaard geleverd met vijf jaar fabrieksgarantie en vijf jaar gratis mobiliteitsservice in Europa.
Conclusie
Het is knap hoe Mitsubishi de acht jaar oude Space Star een compleet nieuwe uitstraling heeft meegegeven. Als je hem zo bekijkt, zou je bijna denken dat het een geheel nieuwe auto is. Als je instapt en ermee gaat rijden, merk je echter dat de Space Star op leeftijd begint te raken.
Als rijdynamiek en beleving voor jou belangrijk zijn, moet je elders gaan shoppen. Als je op zoek bent naar functionaliteit, lage gebruikskosten, betrouwbaarheid en een rijke uitrusting voor een aantrekkelijke prijs, dan is de Mitsubishi Space Star zeker het overwegen waard. Ten opzichte van een auto met vergelijkbare ruimte en uitrusting ben je duizenden euro’s voordeliger uit.
LEES OOK: “Nissan stapt uit alliantie met Renault en Mitsubishi”
Segment onder druk
Bovendien wordt de positie van de Space Star de komende tijd alsmaar sterker. Steeds meer merken stoppen namelijk met de verkoop van een traditionele stadsauto met benzinemotor, terwijl de vraag nog steeds hoog is.
Doordat ook dit soort kleine auto’s moeten voldoen aan steeds strengere regels op het gebied van uitstoot en veiligheid, worden ze steeds duurder om te ontwikkelen. Om die reden zijn modellen als de Opel Karl, Ford Ka+ en Suzuki Celerio al niet meer leverbaar. Er komen geen opvolgers van de Peugeot 108 en Citroën C1 en de meeste andere concurrenten worden (in de toekomst) alleen nog met elektrische aandrijving aangeboden.
Kijk bijvoorbeeld naar de SEAT Mii, Skoda Citigo, Smart Forfour, Renault Twingo en nieuwe Fiat 500. Maar behalve het feit dat niet iedereen zit te wachten op een elektrische auto, is ook de techniek (nu nog) relatief duur. De eerste elektrische auto voor minder dan 20.000 euro moet nog komen.
Mitsubishi heeft de kosten vooralsnog wel onder controle, mede doordat de Space Star op zo’n grote schaal gebouwd wordt voor de hele wereld. Dat Mitsubishi de Space Star juist nu ingrijpend vernieuwd heeft, is een goede zet geweest. Op de vraag of de Space Star acht jaar na de introductie nog een rol van betekenis kan spelen, is het antwoord volmondig ja.