Autotest – Skoda Kodiaq (2022) – Beter dan een Tiguan?
Ruime familie-SUV vernieuwd
Vijf jaar geleden maakte we kennis met de eerste echte SUV van Skoda: de Kodiaq. Inmiddels zijn er al 620.000 exemplaren van verkocht en is het nu tijd voor een kleine opfrisbeurt. Maakt de grootste SUV van Skoda nog steeds indruk?
Populaire SUV
We vinden het eigenlijk best raar, de eerste SUV van Skoda is pas vijf jaar oud. Het bevestigd maar weer eens dat SUV’s in razend tempo populair zijn geworden. Inmiddels heeft Skoda al vier SUV’s in het modellengamma: de Kamiq, Karoq, Kodiaq en natuurlijk de volledig elektrische Enyaq.
De vernieuwde Kodiaq is nog steeds de grootste van het stel en is verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter. Het ruimteschip op wielen heeft een gewijzigd exterieurdesign gekregen en een paar nieuwe features aan de binnenkant. Onder de motorkap is er ook nieuws te melden.
Weinig keuze
Het motoraanbod is nu namelijk lekker overzichtelijk, er is namelijk maar één keuze: een 1,5-liter TSI-motor die goed is voor 150 pk en 250 Nm, dat al vanaf 1.500 toeren leverbaar is. Hij is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat.
We zijn bekend met deze motor en vormt vooral in combinatie met de DSG-automaat een gelukkig huwelijk. De Kodiaq mag dan groot zijn, maar met deze aandrijflijn heb je nooit het gevoel dat je kracht te kort komt. Bovendien schakelt de automaat vroeg op, waardoor de toeren laag blijven en zo ook het verbruik.
Dieselen is uitgesloten, evenals de komst van de sportieve 245 pk sterke RS-uitvoering. Dat is door ons belastingstelsel helaas geen redelijke optie meer.
Fris gezicht
De ontwerpers van Skoda hebben de Kodiaq behoorlijk onder handen genomen. De nieuwe neus ziet er een stuk stoerder uit. De koplampen zijn platter en kijken je boos aan. Ze zijn standaard voorzien van LED-technologie, maar LED Matrix-koplampen zijn ook verkrijgbaar.
De motorkap staat een stuk hoger dan voorheen en de grille staat nu bijna helemaal rechtop. De neus is daardoor behoorlijk bonkig en maakt indruk als hij in je achteruitkijkspiegel verschijnt.
Aan de achterkant komen we nieuwe LED-achterlichten tegen, die ook wat platter zijn. Een opvallende zwarte dakspoiler maakt de wijzigingen aan de buitenkant compleet.
Bagageruimte Skoda Kodiaq
De Volkswagen Tiguan, Seat Ateca en Skoda Kodiaq zijn technisch hetzelfde, echter is het de Tsjech waar het meeste in past. Bij de 7-zitter is er achterin 270 liter bagageruimte als alle zitrijen rechtop staan. De twee stoelen achterin kun je eenvoudig plat leggen in de kofferbak, zodat er 835 liter bagageruimte ontstaat. Via twee hendels achterin gaat ook de tweede zitrij omlaag en dan heb je zelfs dik 2.000 liter.
Een caravan of aanhanger trekken kan ook, tot 1.800 kilogram. Voor een wegklapbare trekhaak moet je wel 850 euro bijbetalen.
Alle ruimte
De derde zitrij is eigenlijk alleen geschikt voor kinderen. Die kunnen zich daar prima vermaken en er is een bekerhouder, opbergruimte en een 12-volt aansluiting, waarmee je de mobieltjes en tablets opgeladen kunt houden. Tijdens onze test proberen we de achterste stoelen toch even uit en hoe dat ging kun je zien in de video onderaan dit artikel.
De tweede zitrij is een ander verhaal en biedt zelfs zeer lange mensen voldoende hoofd- en beenruimte. Bovendien kunnen de stoelen individueel naar voren- en achteren schuiven, waardoor je meer ruimte voor jezelf of de persoon achter je creëert.
Bekend interieur
Het dashboard is praktisch ongewijzigd. Er zijn wel enkele nieuwe materialen gebruikt en die zien prima uit. Skoda is wat dat betreft al lang niet meer het budgetmerk van vroeger en dat zie je terug in het interieur.
In het midden van het dashboard krijg je standaard een 8-inch multimediascherm. Voor 9,2-inch moet je bijbetalen. Uiteraard draait er Apple CarPlay en Android Auto op. Het infotainmentsysteem zijn we bekend mee en werkt vlot en is erg overzichtelijk.
Achter het stuur kun je een volledig digitaal instrumentarium krijgen. Deze kun je helemaal naar wens samenstellen en kan alle informatie tonen die jij belangrijk vindt. Dit kan het verbruik zijn maar ook de navigatiemap.
Ergo seats
Onze testauto is voorzien van zogeheten Ergo Seats. Deze nieuwe stoelen kun je elektrisch verstellen en ook verwarmen én koelen. De massage-functie is zeer prettig en biedt op lange ritten wat extra comfort. Als je voornamelijk korte ritjes maakt hoef je ze niet aan te vinken op de optielijst, maar wie veel op de weg zit moet hier wel serieus over nadenken.
Prijzen Skoda Kodiaq 2022
De vernieuwde Kodiaq is er vanaf 38.990 euro. Wil je alle details zien en ben je benieuwd hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de video: