Autotest – Nissan Qashqai Mild Hybrid 140 (2021)
Nieuw hoofdstuk van een succesverhaal?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Sinds introductie is de Qashqai voor Nissan een succesverhaal. ‘Never change a winning team’, moeten ze hebben gedacht, want de nieuwe Qashqai is vooral een evolutie van het voorgaande model. Weet de Qashqai daarmee het succesverhaal voort te zetten? AutoRAI.nl ging met de auto op pad en zocht dat uit.
Het begin van een succesverhaal
De eerste generatie Nissan Qashqai kwam in 2006 op de markt. Destijds was het een van de eerste ‘crossovermodellen’, in die zin dat het een compacte SUV was die niet zozeer voor in het terrein, maar voor gebruik op het asfalt was ontwikkeld. Het was ook zo’n beetje het eerste model dat het segment van dergelijke compacte SUV’s populair maakte. Het inspireerde verschillende andere fabrikanten om ook zo’n model te introduceren.
In 2013 verscheen de tweede generatie. Die was flink gemoderniseerd en voortaan nauw verwant aan de X-Trail. De X-Trail is nu in feite een grotere versie van de Qashqai, waarmee de extra ruime Qashqai+2 kwam te vervallen. Ondanks de inmiddels vele concurrenten wist de tweede generatie Qashqai het succesverhaal voort te zetten. Het model wordt dan ook wel gekscherend de Nissan Cashcow genoemd.
De nieuwe Nissan Qashqai: een evolutie
Het is in dat opzicht niet vreemd dat de volledig nieuwe derde generatie Nissan Qashai vooral een evolutie is van het uitgaande model. Als iets zo gewaardeerd wordt, moet je er niet teveel aan veranderen. Het model is op de nodige punten gemoderniseerd (infotainment, veiligheidssystemen, de bekende zaken), terwijl de sterke eigenschappen uiteraard zijn behouden. Het design is wat strakgetrokken en wat ons betreft erg geslaagd.
De nieuwe Nissan Qashqai wordt op dit moment geleverd met vier verschillende aandrijflijnen. Alle varianten maken gebruik van dezelfde 1.4-liter benzinemotor met mild hybrid-technologie. De ‘instapper’ levert 103 kW (140 pk) en heeft een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Het alternatief is dezelfde motor met 116 kW (158 pk). Die heeft standaard ook een handgeschakelde zesbak, maar je kunt dan ook kiezen voor een CVT-automaat of een CVT-automaat en vierwielaandrijving.
Qashqai Mild Hybrid 140: stille werker
Wij gaan op stap met de 140 pk-variant. Wat na vertrek al snel opvalt, is hoe stil de motor zijn werk doet. Zelfs bij het optrekken is het motorgeluid slechts subtiel aanwezig. Keerzijde van de stille motor is wellicht wel dat het bandengeruis meer opvalt, al blijkt dat ook sterk wegdekafhankelijk.
De krachtiger motorvariant raden we vooral aan voor wie vaak met lading, een aanhanger of een caravan rijdt. Het vermogen van 140 pk is voor het vlakke Nederland namelijk echt al voldoende. Wel heeft de motor onder de 2.000 t/min weinig pit, waardoor terugschakelen voor een inhaalactie nog wel eens nodig is. Daarboven komt de auto enthousiast op snelheid. De Qashqai schakelt prettig en dankzij de vrij lange versnellingen kan je redelijk schakellui rijden.
Fijne rijeigenschappen
Zoals gezegd zijn de kwaliteiten behouden gebleven, dus ook de nieuwe Nissan Qashqai is weer een fijn rijdende auto. De auto is comfortabel zonder te soft te zijn, kortom precies een goede balans. Oneffenheden in het wegdek worden over het algemeen keurig weggewerkt en zoals gezegd is het ook lekker stil aan boord.
Sportmodus?
Zoals zo’n beetje iedere actuele auto heeft ook de nieuwe Nissan Qashqai verschillende rijmodi. Naast de standaardmodus kan je ook kiezen voor Eco en Sport. Verwacht geen grote verschillen. In Sport-modus reageert de motor iets feller op het gas en is de bediening van zowel besturing als pedalen net even wat zwaarder. Echt sportief wordt het niet, maar het verschil is wel merkbaar en de wat zwaardere bediening is best prettig.
Bij een automatische transmissie worden waarschijnlijk ook de toeren wat hoger gehouden, maar dat hebben we nu niet kunnen testen. Wij reden met de handbak en dan bepaal je natuurlijk zelf met welk toerental je rijdt. De Eco-modus is precies het tegenovergestelde: dan reageert de motor wat minder direct op input van het gaspedaal.
Zuiniger dan de fabrieksopgave?
Uiteindelijk hebben we (in de gewone rijmodus) een gemiddeld verbruik neergezet van 1 op 15,6, precies de fabrieksopgave. Aan het eind van sommige individuele ritten hebben we zelfs een verbruik van 1 op 17,5 op de boordcomputer zien staan. Dat was dan na een lange snelwegrit, of een rit over N-wegen zonder al te veel stoppen en optrekken.
Ook vernieuwd: Nissan ProPilot
ProPilot is een stuk uitgebreid ten opzichte van de vorige Nissan Qashqai. Naar de (adaptieve) cruise control is het even zoeken. Het bekende symbooltje is er namelijk niet meer. In plaats daarvan druk je op het blauwe ProPilot-symbooltje, dat wel gewoon op de vertrouwde plek rechts op het stuurwiel zit. Vervolgens stel je de snelheid in zoals je gewend bent en klaar ben je. Met een knopje daaronder stel je de afstand tot je voorganger in. Liever toch een conventionele cruise control? Houd het blauwe symbooltje dan langer ingedrukt, totdat de cruise control inschakelt.
Bij de adaptieve cruise control houdt de Nissan niet alleen afstand tot de voorganger, ook blijft hij zelf binnen de rijstrook. Dat werkt best goed, alleen bij wat scherpere bochten moet je even helpen bijsturen. Dat moet eigenlijk sowieso, want voor de veiligheid (en de wet) moet je het stuur natuurlijk wel blijven vasthouden. Daarbij moet je ook regelmatig zelf stuurinput leveren, anders krijg je een waarschuwing.
Die stuurinput moet je wel echt actief geven, zo blijkt. Regelmatig kregen we met ingeschakelde ProPilot onterecht de waarschuwing dat we het stuur losgelaten zouden hebben. Een beetje hinderlijk is dat wel, want de stuurhulp van ProPilot zorgt ervoor dat zelf stuurinput leveren juist vrij zwaar gaat doordat je als het ware tegen de ProPilot in moet sturen…
Praktisch
Aan praktische eigenschappen heeft de Nissan Qashqai niets ingeleverd. Neem bijvoorbeeld de ruimte op de achterbank. Als ik met mijn lengte van ca. 1,80 m ‘achter mezelf’ ga zitten, raken mijn knieën de voorstoel niet. De schouder- en hoofdruimte is achterin opvallend groot. Ook van de randen van het panoramadak van ons testexemplaar heb je geen last. Ook in andere opzichten wordt je achterin verwend, bijvoorbeeld met eigen USB-poorten en ventilatieroosters. Optioneel is in-car Wifi voor maximaal zeven apparaten.
De bagageruimte heeft een inhoud van 504 liter, of 1.447 liter met de achterbank neergeklapt. Nette waarden en bovendien is dat liefst 70 liter meer dan in de vorige Qashqai. De extra ruimte is voornamelijk te danken aan de lagere laadvloer.
Prijzen Nissan Qashqai
De nieuwe Nissan Qashqai is leverbaar vanaf 34.590 euro. De krachtiger motorvariant is er vanaf 38.990 euro. Wil je een automaat, dan ben je minstens 40.990 euro kwijt. Voor vierwielaandrijving betaal je vanwege het hogere verbruik de hoofdprijs: dan kost de Qashqai minstens 48.890 euro. Denk dus even goed na of je die vierwielaandrijving echt nodig hebt. Het volledige prijzenoverzicht is samen met de verschillende uitvoeringen te bekijken op www.nissan.nl.
Conclusie
Nissan had er groot gelijk in om de nieuwe Nissan Qashqai niet radicaal te veranderen. Het nieuwe model gaat verder waar de vorige gebleven was. Hij is weer helemaal bij de tijd gebracht op de punten waar dat nodig was, terwijl alle sterke punten van zijn voorganger(s) zijn behouden. Het is nog steeds een praktische en fijn rijdende auto, kortom een sterk aanbod in het segment dat hij ooit zelf min of meer oprichtte.
Er is echter één punt waarop de Nissan Qashqai zijn concurrenten een voorsprong geeft. De Qashqai is er op dit moment namelijk uitsluitend met ‘gewone benzinemotoren’. Ja, de mild hybrid-technologie drukt het verbruik wel een beetje, maar een volwaardige hybride is er niet. In de loop van 2022 komt er wel een ePower hybrideversie, maar een plug-in hybride staat (nog) niet op de planning. Het is te hopen dat die de komende jaren toch nog volgt, want zeker op de belangrijke leasemarkt is er veel vraag naar elektrificatie. Dat zal waarschijnlijk alleen maar toenemen…