Autotest – Mini Cooper S Cabrio (2018)
Deze cabriolet geeft een rallygevoel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nee! De zomer is afgelopen. Om na te genieten van de zomer- en herfstzon stappen we in de onlangs vernieuwde Mini Cabrio. En direct een hele leuke: de Mini Cooper S Cabrio. Weet deze cabriolet het snaartje te raken?
Verlengstuk van je persoonlijkheid
Blijft toch ontzettend leuk om te zien, zo’n Mini Cabrio. Helemaal als Cooper S waarbij de ‘brievenbus’ in de motorkap direct opvalt. Mini heeft de hatchback en cabrio onlangs vernieuwd. Nieuwe bumpers, koplampen en achterlichten met Union Jacks zijn toch wel de belangrijkste aanpassingen. Daarnaast heeft Mini opnieuw manieren gevonden om het interieur verder te personaliseren. Zo wordt een auto nog meer een verlengstuk van je persoonlijkheid.
“Een goede zitpositie vinden in de Mini is als vanouds geen probleem.”
Niet goedkoop
We rijden zoals gezegd in de Cooper S-variant. Dat betekent dat er onder de motorkap een 2,0-liter viercilinder turbomotor ligt met 192 pk (141 kW). De versie met handbak is er vanaf 39.990 euro en de versie met automaat kost al 40.490 euro. Afijn, dat een Mini best prijzig is, zal absoluut geen verrassing zijn. Gaan voor de automaat is een aanrader.
“Het zicht rondom kan beter.”
Zeventraps automaat
De nieuwe zeventraps automaat is een heerlijke metgezel voor de 2,0-liter viercilinder turbomotor. In de D-stand dwingt de automaat de motor wel tot lage toerentallen. Cruisen met 1.200 toeren per minuut is eerder regel dan uitzondering. Doorhalen tot bovenin heeft geen zin. Het turbofeest vindt plaats tussen 2.000 en 5.000 toeren per minuut. De motor brult er dan ook lekker op los.
“Zie de Mini Cabrio vooral als een tweezitter.”
Zwitserleven gevoel
Rustig rijden kan gelukkig ook. Want in de rijstanden Normal en Green gedraagt de Mini zich keurig en komt de motor pas tot leven als het gaspedaal stevig wordt ingedrukt. Gelukkig maar dat de computer de boel afremt, anders is jezelf in toom houden knap lastig. Deze Mini is ook een lekkere cruiser, op de boulevard of op de snelweg, dat maakt niet. Het is vooral een auto om van het leven te genieten. Open rijden blijft toch een gevoel van luxe geven. Een soort van Zwitserleven gevoel. Op een volle tank komt je ongeveer 560 kilometer ver.
“Deze Mini is een lekkere cruiser, op de boulevard of op de snelweg.”
Rallygevoel
Om nog even terug te komen op dat brullen: afblazen van de turbo, ploffen uit de uitlaat, Mini toch! Deze cabriolet geeft ons echt een beetje een rallygevoel. Ook zelf schakelen loont. De nieuw vormgegeven transmissiepook naar links tikken is voldoende om de manuele schakelstand te activeren. Schakelen kan dan met flippers of met trekken aan de pook. Mini snapt hoe het moet. Trekken is opschakelen, duwen is terugschakelen. Vooral op asfaltwegen achteraf is het feest. Snelle schakelacties, een lekker zware motorbrom, het op- en afspoelen van de turbo: het lijk echt rally.
Houd hier rekening mee
Geen enkele andere cabrio biedt dit gevoel. Tel daar de nog altijd typische kartachtige besturing van Mini bij op: en deze Mini Cabrio Cooper S is ondanks zijn praktische tekortkomingen zijn centen meer dan waard. Praktische tekortkomingen? Die zijn er een paar. We schreven het al eerder, maar de Mini Cabrio moet je echt zien als een tweezitter. Gebruik de achterbank als aflegruimte voor je boodschappen of tassen. Alleen kinderen kunnen er nog enigszins goed zitten. Moeten er achterin volwassenen zitten, dan moeten de bestuurder en voorste bijrijder concessies doen door de stoel verder naar voren te schuiven.
“Niet goedkoop en misschien ook niet de meest praktische cabriolet, maar wat blijft de Mini Cabrio leuk.”
Zicht rondom
Met geopend dak is het zicht naar achteren zeer beperkt. Gelukkig installeert Mini forse zijspiegels zodat je goed zicht aan de zijkant hebt. Goed op je spiegels rijden dus. Daarnaast valt je arm ook niet heel lekker op de armsteun. Bij Mini moet alles ook mooi eruit zien. Een nadeel van zaken die ook mooi moeten zijn, is dat ze soms wat verliezen aan praktisch gebruiksgemak. Neem de brandstofmeter. Die van het vorige type had streepjes. Zag er mooi uit, maar was niet heel duidelijk afleesbaar. Klanten maakten opmerkingen en dus ontwierp Mini een nieuwe die in deze vernieuwde Mini zit. Veel beter en ook duidelijker afleesbaar.
Uitstekende zitpositie
Een goede zitpositie vinden in de Mini is als vanouds geen probleem. De stuurkolom laat zich zowel in hoogte als diepte verstellen. En door de goede verstelbaarheid van de bestuurdersstoel zit je altijd goed. Heerlijk is de lendenverstelling zodat de bovenbenen ook ondersteuning krijgen.
Conclusie
Niet goedkoop en misschien ook niet de meest praktische cabriolet, maar wat blijft de Mini Cabrio leuk, vooral als Cooper S. De auto heeft eigenlijk alles: de looks, de power, het geluid. Deze Mini Cooper S Cabrio heeft opnieuw het snaartje geraakt. Mission accomplished Mini.