Autotest – Mercedes-Benz CLS (2018)
Eigenlijk verdient hij een originaliteitsprijs.
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Mercedes-Benz startte in 2003 met de CLS een nieuw autosegment: de vierdeurs coupé. Vloeiende vormen, ruim interieur en veel comfort zijn de kenmerken.
Nieuwe autosegment aanboren
Autofabrikanten claimen vaker bij een model dat ze daarmee een nieuw autosegment aanboren. Range Rover kun je bijvoorbeeld prima uitvinder noemen van een voertuigtype dat pas tientallen jaar later SUV (Sports Utility Vehicle) zou gaan heten. Om zich daarvan weer te onderscheiden kwamen fabrikanten voor soortgelijke modellen met namen als SAV (Sports Activity Vehicle) of RAV (Recreational Activity Vehicle).
AutoRAI TV: Deze Mercedes-Benz CLS (2018) heeft prijzige opties
Hoe zit dat met vierdeurs coupé?
Dus rijst nu de vraag of Mercedes-Benz in 2003 een nieuw autosegment, dat van de vierdeurs coupé, op de kaart heeft gezet? Ja, want tot dan hadden coupés allemaal een grote derde of vijfde achterklep. Of je had een tweedeurs coupé met een kofferbakdeksel, maar geen vierdeurs. Volgt u het nog?
Velen volgden
Na 2003 volgden meer fabrikanten met een vierdeurs coupé. Zoals Audi met de A7 Sportback en BMW met de 6 Gran Coupé. Terwijl aan de andere kant traditionele sedans uit de hogere klasse, zoals de Renault Talisman en de Peugeot 508, een coupé-achtige daklijn krijgen.
“Hier staat een stoere auto te shinen”
Expressief
Het begon echter met de CLS en daarvan bracht Mercedes-Benz dit jaar (2018) de derde generatie uit. Het uiterlijk is behoorlijk expressief, vooral aan de voorzijde. De grille is aan de onderzijde open en helt ook licht naar voren. De flanken en het dak zijn vloeiend van vorm en de raampartijen zijn laag. Samen met de grote wielen staat hier gewoon een stoere auto te shinen.
Mercedes-Benz CLS als ‘Edition 1’
De geteste Mercedes-Benz CLS is een 450 4MATIC in de introductie-uitvoering Edition 1. Die is behoorlijk exclusief. Hij is een jaar lang leverbaar na de introductie in maart 2018. Speciaal voor deze versie zijn het nappa leer met ruitmotief en koperkleurige accenten. De grille heeft matchromen pins met een koperkleurige gloed. Het past prima bij de matte grijze lak. Fraai of niet, opvallen doet hij zeker.
Best glossy
Het is allemaal best glossy wat je ziet. Van het analoge IWC-klokje in de middenconsole dat exclusief voorbehouden is aan de Edition 1. Of de in 64 kleuren instelbare sfeerverlichting met verlichte luchtuitstroomopeningen. Al even bijzonder is het zwartkleurige essenhout op dashboard en middenconsole.
Keerzijde van de medaille
Er is inderdaad een keerzijde: je betaalt er wel wat voor. Edition 1 kost 6.238 euro meerprijs, de speciale lak 3.388 euro. Dat is dus al bijna 10.000 euro. Deze Mercedes-Benz CLS 450 4 MATIC, zoals die hier is afgebeeld, heeft zelfs meer dan dertigduizend euro aan extra’s. De prijs komt daardoor op 128.561 euro.
Levendiger
Maar dan heb je ook wel wat. Zoals bijvoorbeeld luchtvering. In de rijmodus comfort is de vering werkelijk super. Alsof je op een vliegend tapijt zit. Zelfs in de positie Sport+ voelt de CLS nog altijd niet spijkerhard geveerd aan. Wel schakelt de automaat (9-traps!) direct twee versnellingen terug. De motor juicht wat levendiger in een hoger toerental. De reacties op gas en op stuurbewegingen zijn directer.
Zescilinder lijnmotor
Overigens moet je echt de oren spitsen om de motor te horen. De zescilinder lijnmotor van 3,0-liter neuriet op de achtergrond en trilt nagenoeg niet. Geluiden van banden en wind zijn ook prima gedempt. Het is gewoonweg comfortabel stil, of je nu 80 rijdt of 130 km/uur. Het verschil in geluidsniveau is bijna niet te bespeuren.
Elektromotor
De 450 4MATIC is een zogenaamde milde hybride. De zescilinder van 270 kW (367 pk) krijgt ondersteuning van een elektromotor van 16 kW. Die helpt bij wegrijden en levert weer energie terug aan de batterij bij afremmen. Dat scheelt in brandstofverbruik. We noteerden een gemiddelde van zo’n 1 op 12,5.
Bij de les
De adaptieve cruise control is dan ook geen weelde, maar eerder noodzakelijk om snelheidsovertredingen te voorkomen. Het systeem helpt je ook om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren. De actieve spoorassistent grijpt subiet in als je in aanvaring dreigt te komen met een auto die naast je rijdt. Dat doet die trouwens wel behoorlijk snel en fel. Alsof een rij-instructeur een ruk aan je stuur geeft. Je bent letterlijk meteen weer bij de les…
Burmester?
Tot slot nog een extra, die je in deze auto eigenlijk moet en wil hebben. Het audiosysteem van Burmester, wat een sound! Loepzuivere klanken met ultrastrakke hoge tonen en diepe bas vullen het interieur. Maar wat wil je: Burmester behoort tot de top in audiobeleving. En de meerprijs valt dan best mee: 1.029 euro.