Autotest – Lotus Evora GT410 Sport (2019), wat een sound!
Is dit überhaupt straatlegaal?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
We hebben hem gevonden hoor, dé auto met het beste uitlaatgeluid van 2019. Dít is de Lotus Evora GT410 Sport, een sportcoupé waar je met plezier naar blijft kijken, maar waarin je eigenlijk moet rijden. Veel moet rijden. Alleen het uitlaatgeluid maakt de aanschaf van deze Lotus Evora al waard.
Een comfortabele Lotus, pardon?
Je ziet ze niet heel vaak in Nederland, die Lotus Evora’s. Het is dan ook niet het populairste Lotus-model binnen de Lotus-familie (Elise, Exige, Evora, Evija), maar wel de meest volwassen én comfortabele auto. Lotus plakt niet voor niets het label ‘GT’ op deze Evora. Dit is een Porsche 911-tegenhanger, of een Cayman GT4-concurrent. Toch is de Lotus een puurder alternatief, minder verfijnd, rauwer en misschien zelfs leuker. Dat minder verfijnde element is absoluut een van de charmes van deze Lotus.
“Bij volgas trompettert er een ontzagwekkend, levenslustig geschetter uit deze vuistdikke uitlaatmond.”
Bemoeienis? Gelukkig niet
Pure auto’s als de Evora staan op uitsterven door steeds meer bemoeienis van elektronische hulpmiddelen als adaptieve cruise control, rijstrookassistent, fileassistent en ga zo maar door. In deze Lotus schitteren ze van afwezigheid. Heerlijk. Opvallend genoeg is de Lotus Evora daardoor een auto waarin je als autoliefhebber tot rust komt. Geen prikkels van hulpjes, maar even een moment alleen met je auto. Daar moet je gewoon even van genieten.
“Langere afstanden afleggen in een Evora is geen enkel probleem.”
Genieten
Gelukkig is dat genieten geen probleem in een auto als de Lotus Evora. Hij stuurt als een Lotus: superdirect, met veel gevoel, maar niet nerveus. Precies goed. Het onderstel is vrij stevig, maar niet oncomfortabel. Langere afstanden afleggen in een Evora is geen enkel probleem. Dat komt overigens ook door de fijne kuipstoelen en goede zitpositie. Toch is het vooral genieten geblazen door wat Lotus achterin deze Evora GT410 Sport monteert.
Weinig over van Toyota
En nee, dat is géén Toyota-motor. Toegegeven: in de basis gebruikt Lotus een 3,5-liter (3.456 cc) V6 blok van Toyota, maar daar wijzigt Lotus zoveel zaken aan dat je eigenlijk niet meer kan spreken over een Toyota-krachtbron. De V6 is uitgerust met een Eaton-supercharger en produceert liefst 416 pk met 420 Nm aan koppel. Met een gewicht van 1.361 kilogram levert dat een pk-gewichtsverhouding op van ongeveer 300 pk per ton. Voor Lotus-begrippen niet het beste wat je kunt kopen bij Lotus. Wil je écht een lichte Lotus met veel vermogen, koop dan een Elise Cup 250, een Exige Sport 410 of Exige Cup 430. Maar toch: met 416 pk is het absoluut niet behelpen. Sterker: je hebt plenty of power, ongeacht de versnelling waarin je rijdt.
“Hij heeft een nogal kwispelig achterwerk.”
Handbak
Lotus levert de Evora met een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Deze Evora GT410 Sport heeft een handbak. En man: wat een fijn bakje. In ieder geval veel beter dan de eerdere Evora’s. Die waren wat hakerig. Deze schakelt – nadat ie lekker warm is – heerlijk soepel en met veel gevoel. Je moet je wel je koppie erbij houden, want je moet de versnellingen er bij stevig doorrijden echt in gooien, de bak kan het hebben. Zeer verslavend is het gebruik van tussengas als je dat eenmaal onder de knie hebt.
Sprintcijfers en brandstofverbruik
De topsnelheid met handbak komt uit op 298 km/u (automaatversie 278 km/u). Daarentegen is de automaat wel iets sneller naar 100 km/u: 4,1 seconden versus 4,2 seconden voor de handbak. De 4.394 mm lange Lotus Evora GT410 Sport heeft een tankinhoud van 55 liter. Dat betekent dat je best grote afstanden kunt afleggen als je de supercharged V6 in bedwang houdt. Een verbruik van 1 op 14 is haalbaar! Maar wie stevig gas geeft, haalt met moeite 1 op 9. Met uitgeschakelde systemen is het overigens wel opletten in deze Evora, want hij heeft een nogal kwispelig achterwerk. De combinatie van nat asfalt en cupbanden resulteert in wielspin in het derde en zelfs vierde verzet. Ken je grenzen dus en gebruik je verstand.
“Met open uitlaatkleppen ga je je toch echt afvragen of dit wel straatlegaal is.”
Lieve hooligan
Hoe moet je die Lotus Evora GT410 Sport dan typeren? Zie hem vooral als een lieve hooligan. Cruisen is kinderlijk eenvoudig, helemaal met ingeschakelde cruise control, maar wie deze Lotus echt de sporen geeft, ontdekt dat je eigenlijk onderweg bent in een gedrongen hooligancoupé. Allemachtig, wat is dit een toffe machine. Het uitlaatsysteem met vlinderkleppen vormt de absolute hoofdattractie. Met open uitlaatkleppen ga je je toch echt afvragen of dit wel straatlegaal is. Bij volgas trompettert er een ontzagwekkend, levenslustig geschetter uit deze vuistdikke uitlaatmond waar met gemak je arm in verdwijnt. Machtig, zelfs meer dan dat. Deze Evora GT410 Sport klinkt haast hetzelfde als een Nissan GT-R met open uitlaat. Kippenvel tot op je nagels. Kort samengevat is dit gewoon de beste soundtrack van 2019. Deze Lotus zelf horen? Bekijk dan ook vooral even onderstaande video.
Lotus Evora GT410 Sport (2019), de beste SOUND van 2019! – AutoRAI TV
Essex Blue
Deze Lotus Evora GT410 Sport in de kleur Essex Blue komt uit mei 2019 en wordt aangeboden bij Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars in Houten. Nieuw kost een Lotus Evora GT410 Sport met deze specificaties in Nederland 185.000 euro, inclusief de BTW en BPM. Een flinke smak geld. Een lichtpuntje: dit exemplaar mag weg voor 139.000 euro all-in.
“Dit is gewoon de beste soundtrack van 2019.”