Autotest – Kia Ceed (2018)
Hoe bevalt de nieuwe Kia Ceed in de dagelijkse praktijk?
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
We maakten al eerder kennis met de nieuwe Kia Ceed. Met vlag en wimpel geslaagd, oordeelden we na een dagje toeren. Maar blijft die conclusie overeind staan als we de nieuwe Kia Ceed middels een autotest een hele week aan de tand voelen?
Boodschappen
De autotest met de nieuwe Kia Ceed duurde een week. En in die week deden we eigenlijk wat we altijd met een auto doen. Beetje naar werkafspraken rijden, in de file staan, in het weekend de familie bezoeken en boodschappen doen. Kortom: een week zoals jij die waarschijnlijk ook vaak hebt. Eens kijken hoe dat met de nieuwe Ceed van Kia bevalt.
Hoe praktisch is de nieuwe Kia Ceed? (2018) – AutoRAI TV
Luxepoes
De Kia Ceed uit deze autotest is een luxepoes. De uitvoering ExecutiveLine is de meest complete die je kunt krijgen. Met keyless entry. Je kunt je handen aan het stuur verwarmen en je billen aan de stoelen voorin. Bovendien zit je op lederen bekleding. Als het te heet wordt, laat je de stoelen met een druk op de knop door minuscule gaatjes wind langs je lijf blazen.
Semi-autonome rijstand
We kunnen nog even doorgaan. Smartphones kunnen draadloos opgeladen worden of met de USB-aansluiting. Climatecontrol? Check. Cruisecontrol? Check. En ook een semi-autonome rijstand is inbegrepen. Een primeur voor een Kia. We genoten verder van de geweldige sound van de speakers van het JBL Premium Sound System en bladerden razendsnel door de menu’s van het multimedia- en navigatiesysteem. Een adresje invoeren kan prima tijdens het rijden, zo snel reageert de navigatie. De aanwijzingen zijn helder.
Niets tekort
Je begrijpt: we kwamen tijdens de autotest met de nieuwe Kia Ceed niets tekort. Ook niet qua motorvermogen. De 1,4-liter benzinemotor met turbo levert 103 kW/140 pk. Daar kom je in het vlakke Nederland meer dan prima mee vooruit. Eerlijk gezegd hadden we iets meer gretigheid verwacht, maar wat wil je ook? De 17-inch lichtmetalen wielen, lage neus, scherp gelijnde ledkoplampen en lekker dikke achterkant doen vermoeden dat de Ceed veel meer sportiviteit in huis heeft.
Porsche
Sowieso vinden we het design van de nieuwe Kia Ceed erg geslaagd. Weliswaar aan de achterzijde een tikje anoniem, maar aan de voorzijde beslist niet. Hier prijkt de bekende ’tiger nose’-grille die elke nieuwe Kia siert. En hoe tof: de vier ledlampjes dagrijverlichting in elke koplamp doen denken aan die van Porsche. Ah, vandaar dat veel andere weggebruikers naar rechts gingen zodra wij achter ze reden.
Keurig in de pas
De wegligging van de nieuwe Kia Ceed is stevig maar voldoende comfortabel. Een mooie mix zogezegd. Oneffenheden in het wegdek worden netjes geabsorbeerd. Ook de besturing kan ons bekoren: direct maar zeker niet te licht. De 6-bak schakelt trefzeker maar iets meer gevoel zou welkom zijn. Het geluidsniveau blijft laag. Met 100 km/uur in z’n zes draait de motor slechts 2.000 toeren per minuut. Hij pakt bij lage toerentallen zonder morren op. Wil je echt snelheid maken, zul je flink in de toeren moeten klimmen.
Groot zat
Hoe scoort de nieuwe Kia Ceed verder in de dagelijkse praktijk? Ons viel in ieder geval niets echt negatiefs op. Of het moet bij zonlicht de minder goed leesbare temperatuuraanduiding van de climatecontrol zijn. Iets wat overigens ook geldt voor de dode hoekwaarschuwing in de buitenspiegels. Wat betreft de binnenruimte is alles dik in orde. Zowel voor- als achterin zit je goed en met voldoende ruimte om je heen. De bagageruimte is met 395 liter groot zat.
Prijzen
De prijs van de nieuwe Kia Ceed zoals je hem hier ziet, is 31.845 euro. Zoals gezegd: dan kom je niks tekort. Of je moet een digitaal dashboard wensen. De nieuwe Kia Ceed is echter al leverbaar vanaf 22.595 euro. Dan heb je de ComfortLine met onder meer airconditioning, autonome noodremassistentie, cruisecontrol en Bluetooth-connectiviteit. De 1.4 benzinemotor ruil je in voor een 1.0 exemplaar met 88 kW (120 pk). We hebben de nieuwe Kia Ceed uiteraard weer in moeten leveren. Dat vonden we best jammer. Want hij beviel in de dagelijkse praktijk heel goed.