Autotest – Ford Puma (2020) 1.0 EcoBoost ST-Line X (155 pk)
Elegant & Sportief
Door Ruben Jason Penders. |
Ford heeft een hagelnieuwe crossover toegevoegd aan zijn modellengamma: de Puma. Het is zeker niet de eerste crossover van het merk, maar hij ziet er wellicht wel het sportiefst uit. Fijn om naar te kijken dus, maar of hij ook praktisch is en lekker rijdt zoeken we uit!
Kleine jongens worden groot
Nee, de nieuwe Puma is geen compacte sportcoupé, zoals het gelijknamige model dat Ford tussen 1997 en 2002 produceerde. Ze hebben wel iets gemeen: net als de originele Puma, deelt ook de nieuwe Puma het platform met de Ford Fiesta.
Voor de nieuwe Puma heeft Ford dit B-platform wel iets verbreed en verlengd. Hij is daardoor 4,19 meter lang en daarmee 14 centimeter langer dan de Fiesta. Uiteraard staat deze SUV ook hoger op z’n wielen dan de Fiesta.
Het oog wil ook wat
“Maar Ford heeft toch al een compacte SUV in de showroom staan”, hoor ik je denken. Dat klopt: de Ford EcoSport. Dit compacte model heeft veel strakke en hoekige lijnen, en moet een publiek aanspreken die graag een stoere crossover met een echt SUV-uiterlijk zoekt.
De Puma daartegen, ziet er in alle opzichten veel sportiever en eleganter uit. Twee grote koplampen met ronde vormen sieren de voorkant. Ze zitten als het ware bovenop de auto geplakt, waardoor je ze vanuit de bestuurdersstoel goed ziet zitten. Leuk om te zien, maar ook praktisch. Je weet altijd waar de voorkant zich begeeft.
Volgens Ford zijn koplampen op de Puma een subtiele verwijzing naar de Ford GT. Zelf zien we er, als we onze ogen een beetje samenknijpen, ook een beetje Porsche Macan in. Wij kunnen ons slechtere modellen voorstellen als vergelijkingsmateriaal.
Onder de koplampen zit een grote opvallende honingraat grille. Deze ziet er nog eens extra stoer uit in de ST-Line X uitvoering waar wij mee rijden. De ST-Line X variant is namelijk extra sportief aangekleed. Denk aan meegespoten wielkasten, stoere 18 inch wielen en de auto is eigenlijk compleet vrij van chroom. Alle sierlijsten zijn zwart, wat voor een extra stoere uitstraling zorgt.
Zwevende A-stijl
We zien dat auto-ontwerpers steeds meer trucjes toepassen om een auto een andere look te geven dan hij eigenlijk heeft. Denk bijvoorbeeld aan een zwart gekleurde C-stijl en deurstijlen, zodat het lijkt of het dak zweeft. De afgelopen jaren was het vooral de C-stijl waarop designers los gingen.
Ford begint nu aan de A-stijl, die is namelijk zwevend gemaakt bij de Puma. Een zwart stukje plastic onderaan deze A-pilaar, voorkomt dat deze in verbinding staat met de motorkap. En simsalabim: het dak zweeft! Dat trucje hadden we nog niet eerder gezien op die plek!
155 pk
Zoals in de meeste compacte crossovers, ligt ook in de nieuwe Puma een driecilinder benzinemotor. In Nederland is deze 1.0-EcoBoot motor leverbaar met 92 kW/125 pk en 114 kW/155 pk. Wij rijden met de 155 pk sterke variant, die standaard voorzien is van Mild Hybrid-technologie.
Tijdens het uitrollen en remmen wordt energie die daarbij vrijkomt opgeslagen in een accu, en wordt vervolgens weer gebruikt tijdens het optrekken. Lekker zuinig dus, en dat merken we tijdens de test ook. Bij het uitrollen naar het stoplicht zien we het toerental ineens inzakken, een teken dat de motor even niets doet.
De auto is heel fanatiek met deze besparingen, maar je hebt er absoluut geen last van. Springt het stoplicht ineens op groen, dan slaat de motor binnen milliseconden weer aan, en heb je eigenlijk niet eens door wat er gebeurd is. Het opgegeven gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km is dan ook haalbaar.
MegaBox
We kunnen een heel hoofdstuk schrijven over de bagageruimte, want die is best bijzonder. Er zit namelijk een MegaBox achterin de Puma. Tenminste, zo noemt Ford het. In de kofferbak zit onder de laadvloer een diepe vierkante ruimte, waarin 80 liter extra bagage past.
Omdat deze ruimt erg diep is, kun je met gemak voorwerpen tot 115 centimeter vervoeren, rechtop! Kamerplanten verhuizen was nog nooit zo gemakkelijk, maar ook een set golftassen passen met gemak.
De MegaBox is ook zeer geschikt voor vieze modderige laarzen. Er zit namelijk een afvoerputje in de box, waardoor je hem met je tuinslang kan schoonspuiten, handig! De normale bagageruimte meet 456 liter en een elektrische achterklep is als optie leverbaar.
Fiesta look-a-like
Het interieur van de Puma komt bij Ford Fiesta eigenaren ongetwijfeld bekend voor. We zien veel elementen die de twee modellen delen. Het bekende SYNC 3 infotainmentsysteem komen we ook in de Puma tegen. Het 8-inch touchscreen laat zich eenvoudig bedienen en is daarnaast erg helder en goed afleesbaar. Het systeem is geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto, dus je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Maps of Apple Music.
Dankzij een FordPass Connect-modem kan iedereen in de auto op wifi. Zelfs als iedereen meerdere gadgets opzak heeft, je kunt namelijk tot 10 apparaten verbinden met het netwerk. Zo blijven ze achterin wel zoet, als je koers zet richting de camping in Zuid-Frankrijk.
Glimlach achter het stuur
Rijden is de Ford Puma is een zeer prettige ervaring. De ST-Line X uitvoering is voorzien van een sportonderstel, met aangepaste schokdempers en veren. En dat merk je direct. De auto ligt als een blok op de weg. De auto staat vrij hoog op zijn wielen, maar heeft geen enkele problemen met scherpe bochten.
De sportieve ST-Line uitvoering stuurt strak, direct en in combinatie met 155 pk onder de motorkap zorgt dat voor een glimlach op je gezicht. 125 pk is in Nederland ook voldoende, we mogen immers overdag niet harder dan 100 km/u en de bergen gaan we ook niet in, maar bij de 155 pk uitvoering valt alles precies op zijn plek.
Het sportieve onderstel is echter niet ontworpen met comfort in het achterhoofd. Gelukkig zijn de wegen in Nederland van uitstekende kwaliteit, en wordt het nooit oncomfortabel achter het stuur. Ga je emigreren naar een land waar gaten in de weg de norm zijn? Ga dan voor de Titanium uitvoering.
Prijs
De Puma heeft een vanafprijs van 26.900 euro. Daarmee is hij niet de goedkoopste in zijn klasse, maar dat heeft een reden. Deze instap-variant is namelijk al behoorlijk dik aangekleed. Standaard heeft de Puma airco, cruise control, 17-inch lichtmetalen wielen, een multimediasysteem met 8-inch touchscreen, navigatie, parkeersensoren, draadloze telefoonlader en verschillende actieve veiligheidssystemen als een noodremassistentiesysteem en lane departure warning. Een hele hoop spulletjes dus.
Sebastiaan van der Pol van Ford Nederland legt uit: “Aangezien uitstraling en design het belangrijkste (80%) koopargument is voor kopers van een auto in het B-SUV segment, hebben we er bij de Puma voor gekozen om alleen rijk uitgeruste en dus fraai aangeklede uitvoeringen aan te bieden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de Fiesta zul je dus geen Trend uitvoering met een scherpe instapprijs op de prijslijst vinden. We beginnen met de Puma met de Luxe en complete Titanium of de sportieve ST-Line uitvoering. Bij het vergelijken van de ‘vanaf prijs’ van modellen in dit segment is het daarmee wel zaak goed de basisuitrusting te bekijken, anders ben je snel appels met peren aan het vergelijken.”
Wil je de Puma nog verder aankleden, dan krijg je in de ST-Line uitvoering een aluminium pook, overal rood stikwerk, een sportief stuur met een afgevlakte onderzijde en 18-inch wielen met matzwarte inleg. De ST-Line uitvoering staat voor 28.050 in de showroom.
Wij rijden met de ST-Line X uitvoering, en die heeft ook nog eens carbon look delen op het dashboard, sportstoelen met leer en een B&O geluidsinstallatie met 10 boxen. De Puma ST-Line X variant is verkrijgbaar vanaf 30.150 Euro. Meer weten? Kijk dan snel de video hieronder!
Ford Puma (2020) 1.0 EcoBoost ST-Line X (155 pk) – Elegant & Sportief – AutoRAI TV