Auto’s van toen: Lloyd LP400
Voorbeeld voor de allereerste Suzuki-auto
Onlangs verwezen we in het artikel over de Suzulight naar de Lloyd LP400. Maar wie ként Lloyd nog en in hoeverre was de auto een inspiratie voor de eerste Suzuki?
Japanse auto
De Lloyd LP400 (1953-1957) lijkt inderdaad model te hebben gestaan voor de Suzulight van 1955 – in elk geval meer dan auto’s als de Citroën 2CV en de Renault 4CV. De vormgeving van de Japanse auto lijkt in elk geval op het eerste gezicht op die van de Lloyd.
“De vormgeving én het concept van de Lloyd LP400 lijkt dus door Suzuki te zijn overgenomen voor de Suzulight.”
Tweecilinder tweetakt
De Lloyd werd aangedreven door een luchtgekoelde 386 cm3 tweecilinder tweetaktmotor met een vermogen van 10 kW (13 pk). Ook het concept van de LP400 lijkt dus door Suzuki te zijn overgenomen voor de Suzulight. Wat een contrast dat de volgende auto met de typenaam LP400 een Lamborghini was. Dat was in 1974.
> LEES OOK: Auto’s van toen: Volkswagen Corrado bestaat dertig jaar
Hechtpleister
De Lloyd LP400 was de opvolger van de LP300 uit 1950. Die werd in de volksmond spottend Leukoplastbomber genoemd. Want zijn carrosserie was niet van staal, maar van multiplex overtrokken met kunstleer. Het materiaal deed kennelijk denken aan dat van hechtpleisters. In eerste instantie had de Lloyd LP400 ook zo’n carrosserie. Maar al na zo’n duizend exemplaren ging Lloyd over tot montage van spatborden van staal. Vanaf begin 1954 monteerde de fabrikant ook een motorkap en kofferdeksel van staal en vanaf eind dat jaar ook een stalen dak.
“In eerste instantie was de carrosserie van de LP400 overtrokken met kunstleder, maar geleidelijk ging Lloyd over op de montage van stalen panelen.”
Achterbankleuning
Er verscheen in 1956 ook nog een goedkopere versie, de LP250. Die had niet alleen een kleinere motor, Lloyd had op meer zaken bezuinigd: wieldoppen ontbraken – okay – maar ook de bumpers én – wel heel merkwaardig – de leuning van de achterbank!
“Het merk Lloyd was onderdeel van de in 1963 verdwenen Borgward-groep in Bremen.”
Fusies, overnames, faillissement
Het merk Lloyd was onderdeel van Borgward in het Noord-Duitse Bremen. Lloyd was in 1905 opgericht als rederij en maakte ook elektromotoren voor treinen. Hieruit ontstond de Norddeutsche Automobil- und Motoren AG (NAMAG). Die fuseerde in 1914 met Hansa-Automobil tot Hansa-Lloyd. In 1919 werd Hansa-Lloyd overgenomen door Carl Borgward – die al auto’s maakte onder de naam Goliath – en zijn partner Wilhelm Tecklenborg. Zij gaven hun bedrijf de naam Hansa-Lloyd und Goliath-Werke Borgward & Tecklenborg oHG. Tot 1950 werd de naam Lloyd niet meer gebruikt. In 1949 richtte Karl Borgward de Lloyd Maschinenfabrik op, in 1951 omgedoopt tot Lloyd Motoren Werke. In 1963 hield de Borgward-groep op te bestaan. Benieuwd naar de vijf duurste auto’s ooit verkocht door RM Auctions? Check dan dit artikel.
Foto’s: RM Auctions