AutoRAI in Miniatuur: Oude en nieuwe Fiat Multipla in ander daglicht
Drie keer Fiat Multipla
Alle drie? Je denkt natuurlijk als eerste aan de Fiat Multipla met het dolfijnenneusje uit 1998. In 2004 werd die gefacelift. Maar de oorspronkelijke Multipla was een variant van de Fiat 600.
Fiat Multipla: zijn tijd ver vooruit
De Fiat 600 Multipla was van 1956 tot 1969 in productie. Hij was – zoals de naam zegt – gebaseerd op de kleine 600 en had de motor achterin. De ontwerpers kwamen op het geniale idee om de auto te voorzien van frontstuur, vier portieren en zitplaats voor zes personen. Eigenlijk was deze 600 Multipla de eerste MPV. En de Fiat Multipla was met zijn lengte van slechts drieënhalve meter zijn tijd héél ver vooruit…
“Eigenlijk was de 600 Multipla de eerste MPV. Hij was zijn tijd héél ver vooruit…”
ALLE AFLEVERINGEN VAN AUTORAI IN MINIATUUR
Talloze uitvoeringen
Diverse fabrikanten hebben de Fiat 600 Multipla in miniatuur uitgebracht. De populairste en nog steeds ruim verkrijgbaar is die van Brumm. Maar ook onder meer Norev en Giocher hebben hem gemaakt. Voor rond een euro of 25 heb je bij Brumm keus uit allerlei uitvoeringen, kleurencombinaties en versies. Het is een keurig modelletje dat het origineel sympathiek weergeeft. En kijk eens onderop, dan zie je de voorwielophanging en het motorblokje, aan de achterzijde.
“De Multipla van Brumm is er in allerlei uitvoeringen en geeft het origineel sympathiek weer.”
Spot-On en Mercury
Ook het Noord-Ierse merk Spot-On bracht in de jaren zestig een miniatuur van de Fiat Multipla uit. De schaal is 1 op 42, dus hij is een tikkeltje groter dan de Brumm-versie. Je ziet ook duidelijk dat de oude Spot-On veel minder verfijnd is dan de Brumm. En toch, als je een goede vindt, betaal je een vermogen. Ook Mercury had destijds een Multipla in het assortiment. Die was wel iets kleiner en verfijnder dan de Spot-On, maar voor beide geldt: minder mooi en je moet vaak de hoofdprijs betalen. Heb ik overigens niet gedaan natuurlijk. Ik heb opknappertjes…
“Ook Spot-On en Mercury maakten de 600 Multipla, de ene wat groter, de andere wat kleiner.”
Geniale dolfijn
Je snapt meteen waarom de Fiat Multipla van 1998 met een dolfijn wordt geassocieerd. Daar ga ik het nu niet over hebben. Maar het idee was opnieuw geniaal: een compacte, ruime auto met twee zitrijen van drie plaatsen naast elkaar, met verticale zijruiten voor optimale binnenruimte en een uitstekende wegligging. Helaas was hij te extreem.
Keurige modelletjes bij de dealer
Toch zagen diverse miniatuurautofabrikanten brood in een miniatuur. Majorette bracht de versie van 1998 uit – die was vooral bij de Fiat-dealers verkrijgbaar. Afgezien van de wieltjes zijn dit keurige modelletjes, maar wel heel simpel uitgevoerd. Er kunnen geen deuren of klepjes open, maar de lijnen en verhoudingen zijn perfect. Gelukkig zijn de voorste zijruitjes geopend, dus je kunt het fraaie interieur goed zien. Voor rond een tientje moet je ze kunnen vinden.
“Diverse miniatuurautofabrikanten zagen wel brood in een model van de Multipla van 1998.”
Laatse versie
Solido bracht beide versies van de Fiat Multipla uit. Het zou me verbazen als de eerste niet uit dezelfde mal komt als de Majorette-versie; ik kan behalve de wielen, geen verschillen ontdekken. De tweede versie, de lichtblauwe, heeft behalve de nieuwe neus ook sportieve wielen. Er zijn overigens veel meer kleuren en uitvoeringen verkrijgbaar. Zoals altijd bij Solido zijn de modellen simpel maar perfect gevormd. Voorzien van mooie wielen en gedeeltelijk geopende zijruitjes en een fraai tweekleurig interieur staan ze mooi in elk rijtje miniatuurauto’s. De Solido-modellen zijn wat duurder, je ziet ze meestal voor 15 à 20 euro, maar het kan zomaar zijn dat je er eentje vindt voor 7.