
AutoRAI in Miniatuur: Lamborghini Bravo van WhiteBox
Zo’n Lamborghini Bravo is een bijzonder ding om te zien – ook in de miniatuuruitgave van WhiteBox.
![]() |
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |

De Lamborghini Bravo is een conceptauto uit 1974, maar de extreme wigvorm is nog steeds futuristisch – al zijn conceptauto’s van tegenwoordig wel veel ronder van design.
Gedrongen
De scherpe lijnen en platte vlakken van het design van Marcello Gandini van stylinghuis Bertone komen uitstekend tot hun recht in dit miniatuur. Het oogt net zo gedrongen als de echte conceptauto.
“De scherpe lijnen en platte vlakken van de gedrongen Lamborghini Bravo komen uitstekend tot hun recht in dit miniatuur”
A-stijlen en louvres
De A-stijl was in de echte Bravo afgedekt door het omringende glas. Het metalen miniatuur – schaal 1 op 43 – hééft helemaal geen A-stijlen, behalve de zwarte lijntjes die op de lichtjes getinte glaspartij zijn gedrukt. Maar dat stoort allerminst. Het volgende wat opvalt, zijn de talloze ‘louvres’ die ragfijn in de neus en op het achterdek zijn aangebracht. De echte was voorzien van een dwarsgeplaatste 3,0-liter V8 middenmotor, vandaar al die openingen achterop.
Kiesschijf
En die wielen dan, met vijf grote gaten en keurige rubber bandjes eromheen, helemaal perfect. Destijds raakten dergelijke ‘kiesschijfwielen’ – een associatie met de telefoons van destijds – enorm in zwang. De meeste Lambo’s, maar ook bijvoorbeeld de Porsche 928, werden met zulke wielen geleverd.
“Dergelijke ‘kiesschijfwielen’ waren destijds enorm in zwang. De meeste Lambo’s, maar ook bijvoorbeeld de Porsche 928, werden met zulke wielen geleverd”
Handgeschilderd
Het WhiteBox-model van de Lamborghini Bravo is redelijk strak afgewerkt, al oogt de zwarte streep over de flanken wat handgeschilderd… Op de zijkanten, voor het achterwiel is met een decal een logo aangebracht. Het karige interieur is in het miniatuur nauwelijks te zien; geeft niks, want ook het origineel had weinig luxe aan boord.



Andere kleuren
Het miniatuur van de Bravo van WhiteBox kost nieuw ongeveer twintig euro. Er zijn meer fabrikanten die de Lamborghini Bravo in de schaal 1 op 43 hebben gemaakt – Minichamps en Ixo bijvoorbeeld. Duurder, maar ook in andere kleuren – de Minichamps is wit – de huidige kleur van de Bravo – en de Ixo beige – de oorspronkelijke kleur. De originele Bravo was in de tussentijd inderdaad ook groen metallic. Het miniatuur van Minichamps is beter dan de andere twee – ik vermoed dat beide andere fabrikanten de mal van de miniatuur-Bravo hebben gedeeld.
“Minichamps maakte een witte Bravo – de huidige kleur van de auto – en Ixo maakte hem beige – de oorspronkelijke kleur. De Bravo was in de tussentijd ook groen metallic, zoals WhiteBox hem maakt”
NAMAC-beurs
Oja: vandaag is de NAMAC-beurs in Houten weer geopend – om 15.00 uur sluiten deuren weer. Geheid dat je op Europa’s grootste miniatuurautobeurs nog wel een mooi exemplaar van de Lamborghini Bravo kunt vinden voor een zacht prijsje.