Autodiefstal 2022: top 30 populairste personenauto’s onder autodieven
Volkswagen niet langer op de eerste positie!
De autodiefstalcijfers van 2022 zijn binnen en ze liegen er niet om. In totaal werden er vorig jaar 5.973 personenauto’s gestolen, een toename van 11% ten opzichte van 2021. Slechts 45% van de auto’s werd teruggevonden. Deze 30 modellen waren het ‘populairst’ onder autodieven.
Autodiefstal 2022
“Met 5.973 stuks ligt het aantal gestolen personenauto’s overigens nog wel lager dan in 2019, het jaar voor corona uitbrak. Toen werden er namelijk 7.107 voertuigen gestolen”, stelt Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit op basis van autodiefstal 2022-gegevens van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Toyota pikt positie Volkswagen in
De populairste automerken onder autodieven zijn Toyota en Volkswagen. Toyota nam in 2022 zelfs de plaats van Volkswagen over als meest gestolen merk. Van het merk Toyota werden 1.036 auto’s gestolen. Hiermee laat Toyota van alle merken de grootste diefstalstijging zien met 83% ten opzichte van 2021. Maar welke modellen waren het nu het populairst? We zetten ze op een rij in een top 30.
Autodiefstal 2022: top 30 meest gestolen personenauto’s
- Toyota RAV4 – 465
- Volkswagen Polo – 297
- Volkswagen Golf – 290
- Fiat 500 – 174
- Toyota C-HR – 118
- Ford Focus – 105
- BMW 3 Serie – 104
- Renault Clio – 101
- Toyota Aygo – 93
- Peugeot 3008 – 93
- Renault Megane – 91
- Opel Corsa – 85
- Audi A1 – 83
- Renault Captur – 82
- Ford Fiesta – 80
- Mercedes-Benz A-Klasse – 72
- BMW 5 Serie – 67
- Mercedes-Benz C-Klasse – 64
- Audi A3 – 60
- Peugeot 208 – 58
- Peugeot 108 – 54
- Opel Astra – 54
- Toyota Corolla – 53
- Peugeot 5008 – 47
- BMW 1 Serie – 46
- Peugeot 206 – 45
- Volkswagen Up – 45
- Toyota Prius – 44
- Audi A4 – 41
- Ford Ka – 37
Autodiefstal 2022: Top 10 gestolen personenvoertuigen per merk
- Toyota – 1.036
- Volkswagen – 793
- Peugeot – 452
- Renault – 409
- Audi – 339
- Ford – 308
- BMW – 283
- Mercedes-Benz – 282
- Opel – 243
- Fiat – 239
RAV4 en Auris
Het risico op diefstal is bij de volgende tien auto’s het grootst. Net als vorig jaar is de trend zichtbaar dat met name SUV’s gewild zijn. Specifiek de RAV4 maar ook opvallend is de Auris die in 2022 ongekend hard is gestegen ten opzichte van 2021. De Toyota Auris wordt hoofdzakelijk gestolen voor de onderdelen: van de 193 gestolen voertuigen werd namelijk 73% teruggevonden zonder katalysator.
- Toyota RAV4 – diefstalrisico 1 op 78
- Audi S4 – diefstalrisico 1 op 89
- Alfa Romeo Stelvio – diefstalrisico 1 op 140
- Audi S5 – diefstalrisico 1 op 149
- Lexus RX450h – diefstalrisico 1 op 154
- Toyota C-HR – diefstalrisico 1 op 240
- Mazda CX-5 – diefstalrisico 1 op 246
- Toyota Auris – diefstalrisico 1 op 300
- Peugeot 3008 – diefstalrisico 1 op 383
- Peugeot 5008 – diefstalrisico 1 op 385
Inzicht in autodiefstal 2022
De diefstal van elektrische/hybride voertuigen is met 74% gestegen naar 1.002 stuks. Deze stijging komt met 771 stuks bijna geheel voor rekening van Toyota. Personenauto’s van 3, 4 en 5 jaar oud worden het meest gestolen en zijn goed voor 27% van de diefstallen. Diefstal van personenauto’s van 0 tot 3 jaar daalde in 2022 met 8 %. Personenauto’s van 20 jaar en ouder laten een opvallende diefstalstijging zien van 18%. Het terugvindpercentage is bij personenauto’s met 45% gelijk gebleven aan dat van 2021. De eerste 24 uur is de kans op terugvinden het hoogst met 16%, na één maand is dit nog maar 7,6%.
In gesprek met Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV)
Rudi Welling, manager bij LIV, zegt het volgende: “Van de 5.973 personenautodiefstallen in 2022 ging het bij ongeveer 1.100 aangiften om verduistering. Het gaat dan onder andere om voertuigen die zijn geleend, gehuurd, geleased – bedrijfsmatig of privaat – maar niet zijn teruggebracht bij de rechtmatige eigenaar.”
In de cijfers is een gestage stijging te zien sinds 2016 toen er slechts 400 aangiften van verduistering waren. Verduistering is een bijzondere vorm van diefstal en voor daadwerkelijke diefstalsignalering moet aan een aantal specifieke voorwaarden zijn voldaan.
Verantwoordelijkheid
“Het tegengaan van voertuigdiefstal is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel fabrikanten, verzekeraars als eigenaren. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. Er ligt dus een eerste belangrijke rol bij fabrikanten om hun voertuigen beter te beschermen tegen cybercriminaliteit”, vult Welling aan.
“Bij diefstalbeveiliging is de focus veelal gericht op jonge voertuigen, maar er is zeker winst te behalen bij het beveiligen van oudere voertuigen. Deze zijn vaak geheel niet voorzien van enige beveiliging en geven criminelen vrij spel. Preventie is en blijft het belangrijkste middel tegen diefstallen. Een beveiligingssysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging bij jonge, maar zeker ook bij oudere en historische voertuigen blijft onze eerste aanbeveling”.
Overige diefstalcijfers
Diefstal van lichte bedrijfswagens is met 23% gestegen naar 1.394 stuks. Motorfietsen (1.694 stuks) en brom- en snorfietsen (12.590 stuks) laten een stijging zien van respectievelijk 13% en 27%. In totaal zijn er 18.562 gekentekende voertuigen gestolen, waarvan 39% is teruggevonden. Mercedes-Benz, Peugeot en Renault zijn de opvallende stijgers bij lichte bedrijfswagens. Bij de zware bedrijfswagens (+26%) is MAN een opvallende nieuwkomer met 8 gestolen voertuigen.