Audi RS6 Avant GT: dit wordt een collectors item!
Slechts 660 exemplaren
Een motorkap en spatborden van koolstofvezel, speciale 22-inch wielen, een handmatig instelbaar onderstel, high-performance banden, een beter quattro sportdifferentieel en dan ook maar 660 exemplaren. De nieuwe Audi RS6 Avant GT wordt gegarandeerd een collectors item, al lijkt het ook de perfecte daily driver.
Audi RS6 Avant GT
De eerste exemplaren van de Audi RS6 Avant GT worden in het tweede kwartaal van 2024 afgeleverd, maar je kan er nu al vanuit gaan dat alle 660 exemplaren snel uitverkocht zullen zijn. Niet verwonderlijk, want deze familie-estate van Audi met 463 kW (630 pk) en 850 Nm sterke biturbo V8 maakt bijzonder hebberig. Uniek aan deze limited edition zijn het handmatig instelbare onderstel en een doorontwikkeld Quattro sportdifferentieel.
RS 6 GTO concept
Waar komt het idee van de Audi RS6 Avant GT vandaan? Leggen we uit! Onder meer de RS 6 GTO concept, die in 2020 door twaalf stagiairs van Audi Design werd gebouwd, vormde de inspiratiebron. Voor die auto diende de legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO racewagen uit 1989 als voorbeeld. Het nieuwe front van de RS 6 Avant GT is direct afgeleid van de RS 6 GTO concept.
Kenmerken
Door de Singleframe-grille en luchtinlaat in hoogglans zwart, de frontsplitter en de verticale ‘blades’ in de voorbumper oogt de auto nog lager en breder. Voor het eerst past Audi Sport GmbH een geheel uit koolstofvezel opgetrokken motorkap toe. Datzelfde lichte materiaal wordt ook voor de spatborden gebruikt. Door de luchtroosters achter de grote 22-inch velgen wordt de luchtdruk in de wielkuipen gereduceerd en krijgen de remmen een betere koeling.
Achterspoiler
Het zijaanzicht van de RS6 Avant GT wordt bepaald door de speciale 22 inch zesspaaks velgen en carbonelementen in de sideskirts en buitenspiegels. Aan de achterzijde heeft de auto zwarte emblemen, een aangepaste achterklep en een gewijzigde diffusor die de auto door de centrale verticale reflector een nog breder aangezicht geeft. De achterspoiler is nagenoeg identiek aan die van de RS6 GTO concept. De dakrails ontbreken op de RS6 Avant GT.
Toffe kleurcombinaties
Optioneel is de Audi RS6 Avant GT leverbaar in twee speciale kleurstellingen: Arkonawit in combinatie met een livery van zwart, grijs en rood plus velgen in hoogglans wit (net als bij de historische Audi 90 quattro IMSA GTO uit 1989), of zwart-grijze accenten en zwarte velgen in combinatie met de carrosseriekleur Nardogrijs of Mythoszwart.
Interieur Audi RS6 Avant GT
In het zwarte interieur zijn tal van details in koperkleur en rood uitgevoerd, zoals de stuurwielrand, zijkant van de middenconsole, middenarmleuning, deurpanelen en vloermatten met RS6 GT logo’s. De naar wens en zonder meerprijs te kiezen RS-kuipstoelen zijn bekleed met leer en de microvezelstof Dinamica, met in de hoofdsteunen het RS6 GT logo geborduurd. De bekleding is afgewerkt met rode stiksels en koperkleurige buitennaden. Het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen zijn afgewerkt met Dinamica. Exclusief detail: de individuele genummerde badge met het productienummer in de middenconsole.
Nog even over die krachtbron
De Audi RS6 Avant GT heeft een motorvermogen van 463 kW (630 pk) en maximaal 850 Nm aan koppel. Dat is 22 kW (30 pk) en 50 Nm méér ten opzichte van de standaard RS6 Avant. De GT accelereert in 3,3 seconden naar 100 km/u (een verbetering van 0,3 seconde). Sprinten vanuit stilstand naar 200 km/u neemt 11,5 seconden in beslag (-0,5 seconde). De topsnelheid is begrensd op 305 km/u. Keramische remschijven zijn standaard.
Krachtverdeling
De 4,0-liter TFSI-motor is gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-transmissie, die nu nog sneller schakelt. De RS6 Avant GT beschikt over de nieuwste, zeer lichte en compacte variant van het zelfsperrende tussendifferentieel. Die verdeelt de aandrijfkrachten in een 40:60-verhouding over de voor- en achteras. Zodra een wiel doorslipt, wordt automatisch meer vermogen gestuurd naar de as met de meeste tractie – vóór tot een maximum van 70 procent, achter tot 85 procent. Speciaal voor de RS6 Avant GT kreeg het quattro-sportdifferentieel op de achteras een andere overbrenging, waarbij de focus nog meer ligt op levendige rijeigenschappen. In het rijprogramma ‘dynamic’ profiteert de bestuurder van een sportief-neutraal en zeer nauwkeurig rijgedrag.
Manueel verstelbaar onderstel
Uniek voor de RS6 Avant is het mechanisch verstelbare onderstel, waarmee de auto 10 mm lager op het asfalt staat dan de standaard RS 6 Avant. Het handmatig instelbare onderstel biedt een optimale spreiding tussen sportiviteit en comfort. Dankzij de stuggere vering, de in drie standen instelbare schokdempers en dikkere stabilisatorstangen – vóór +30 procent, achter +80 procent – ligt de RS6 Avant GT in bochten nog stabieler op de weg. Het benodigde gereedschap en de handleiding voor het verstellen van het onderstel wordt bij de auto meegeleverd.
Sportief rubber
Standaard staat de GT-uitmonstering op high performance Continental SportContact 7-banden in de maat 285/30 R22. Deze banden zorgen voor een twee meter kortere remweg bij een noodstop vanaf 100 km/u.
Aparte productielijn
In tegenstelling tot de reguliere Audi RS6 Avant, wordt de GT-versie niet op de productielijn in Neckarsulm geassembleerd. De gelakte carrosserieën van de 660 exemplaren worden naar Böllinger Höfe getransporteerd, voor handmatige eindassemblage, waarvoor zeven specialisten zijn geselecteerd.
Meer details, specificaties en prijzen van de Audi RS6 Avant GT worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt. Hier meer details.