Nieuwe SUV-coupé uit Ingolstadt: de Audi Q8!
Directe concurrent van de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé
Toen Mercedes-Benz na zeven jaar eindelijk een concurrent van de BMW X6 introduceerde, wist je dat Audi snel zou volgen. Dit is hem dan. De nieuwe Audi Q8 is een grote SUV-coupé die een stuk sportiever voor de dag komt dan de Audi Q7. Het nieuwe topmodel in Audi’s SUV-reeks komt na de zomer op de markt.
Audi Q8 SUV-coupé
De Audi Q8 is 4,99 meter lang, 2,0 meter breed en 1,71 meter hoog. Daarmee is hij een fractie korter, breder en lager dan de Audi Q7. Volgens Audi biedt de Q8 meer binnenruimte dan zijn directe concurrenten – de BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé – dankzij de extra lange wielbasis van 3,0 meter. Tevens kan de achterbank in de lengterichting worden verplaatst en in delen worden neergeklapt. In dat geval ontstaat een bagageruimte van 1.755 liter.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Audi A6 (2018)
Onderstel
De Audi Q8 is standaard voorzien van instelbare dempers en quattro-vierwielaandrijving. Laatstgenoemde stuurt 60% van de aandrijfkrachten naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen.
Voor maximale grip onder alle omstandigheden is een mechanisch sperdifferentieel gemonteerd. De rijeigenschappen van de Audi Q8 worden naar een nog hoger niveau getild met interessante opties zoals luchtvering en vierwielbesturing.
Beeldschermen
Vrijwel alle functies van de Audi Q8 kunnen worden bediend via de twee beeldschermen op de middenconsole, net als bij de nieuwste Audi A8 en Audi A6. De volledig digitale Audi Virtual Cockpit is ook hier optioneel leverbaar, waarmee het instrumentenpaneel wordt omgewisseld voor een 12,3-inch beeldscherm.
Verder wordt de Audi Q8 leverbaar met geventileerde stoelen met massagefunctie, automatische airconditioning met vier zones, een Bang & Olufsen Advanced Sound System, lichtmetalen wielen van 20 tot 22 inch, HD Matrix LED-koplampen en MMI Navigatie Plus met wifi en uitgebreide connectiviteit en online services.
Motoren
Meer informatie over de beschikbare motoren en prijzen worden later bekendgemaakt. De Audi Q8 wordt in ieder geval leverbaar als ’50 TDI’ met een krachtige 3.0 V6 dieselmotor die 210 kW (286 pk) en 600 Nm naar de wielen stuurt. De 250 kW (340 pk) sterke 55 TFSI benzineversie volgt later.
Ook worden de modellen voorzien van mild hybrid-techniek. Dit bestaat uit een compacte lithium-ion batterij en een generator. Tijdens het remmen kan tot 12 kW aan energie worden teruggewonnen en in de batterij opgeslagen. De motor hoeft dus geen zware dynamo aan te drijven en dat scheelt brandstof.
Tevens kan de Audi Q8 relatief lang kan ‘zeilen’ met de aandrijflijn losgekoppeld van de motor, waarbij het start/stop-systeem al vanaf 22 km/u kan worden ingeschakeld.