Eind 2007 kreeg de populaire X5 gezelschap van een nieuw familielid: de X6. Dat was in feite de coupéversie van de X5. De auto zorgde met zijn design voor gemengde reacties bij het publiek. Een coupéversie van een SUV, dat ziet er eigenlijk niet uit. Aan de andere kant bleek de auto zeker in de VS en Azië vrij populair, waardoor meerdere fabrikanten met een dergelijke auto kwamen. De X6 kan dus wel gezien worden als de uitvinder van het coupé-SUV-segment. Lees verder
Eind 2007 kreeg de populaire X5 gezelschap van een nieuw familielid: de X6. Dat was in feite de coupéversie van de X5. De auto zorgde met zijn design voor gemengde reacties bij het publiek. Een coupéversie van een SUV, dat ziet er eigenlijk niet uit. Aan de andere kant bleek de auto zeker in de VS en Azië vrij populair, waardoor meerdere fabrikanten met een dergelijke auto kwamen. De X6 kan dus wel gezien worden als de uitvinder van het coupé-SUV-segment.
M-primeurs
Dat ook SUV’s sportief kunnen zijn bewees BMW in 2009 met de introductie van de X5 M. Ook coupébroertje X6 kreeg een M-versie. Beide auto’s hadden meerdere primeurs voor de M-afdeling. Voor het eerst had een M-model vierwielaandrijving en een automaat en ook was er nog niet eerder een crossover-achtige die een M-badge droeg.
Volgende hoofdstukken
In 2014 kreeg het X6-verhaal een tweede hoofdstuk met de introductie van de huidige generatie. De auto is een evolutie van zijn voorganger, maar nam deze keer wel meer designtrekjes over van de X5. Zo komt het front voor een groot deel overeen. Ook verscheen er weer een X6 M, een van de snelste SUV’s die er zijn. De tweede generatie had een relatief korte carrière, want al in 2019 werd een volledig nieuwe derde generatie gepresenteerd, die wederom grotendeels gelijk is aan de X5.
Technisch
Motortype | benzine, 6-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cm³ |
Max. vermogen | 280 kW (380 pk) |
Bij | 5.200 tpm |
Max. koppel | 520 Nm |
Bij | 1.850 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,6 m |
Vermogensrange | 210 tot 390 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | december 2019 |
Laatste facelift | maart 2023 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 117.676 |
Bijzonderheden | Sinds de facelift is deze motorvariant voorzien van mild hybrid-technologie. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 265/50 R19 |
L x B x H | 4.960 x 2.004 x 1.700 mm |
Wielbasis | 2.975 mm |
Massa leeg | 2.140 kg |
Max. aanh. gew. | 3.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 580 l |
Tankinhoud | 83 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 8,5 l/100km |
CO₂-emissie | 194 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,4 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng