
Alles over de Nissan R32 EV: een elektrische GT-R
Interieurspeaker produceert geluid geïnspireerd op de originele RB26DETT-motorklank
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Een team van gepassioneerde ingenieurs bij Nissan heeft een iconische sportwagen, de R32 GT-R, omgebouwd tot een elektrische auto: de R32 EV. Dit project werd gepresenteerd op de Tokyo Auto Salon van 2025. Wat heeft deze auto precies te bieden? En wat voor techniek heeft hij aan boord?
Nissan R32 EV project
Het Nissan R32 EV project werd geleid door Ryozo Hiraku, een ervaren Nissan-ingenieur en voormalig eigenaar van een R32 Skyline. Hij wilde de aantrekkingskracht van de R32 GT-R behouden en tegelijkertijd de auto geschikt maken voor de toekomst. Hiraku vroeg zich af of eigenaren van deze bijzondere auto over 30 jaar nog steeds benzine kunnen kopen en ervan kunnen genieten. Hij zag het nut in van het gebruik van elektrische en digitale technologie om de aantrekkingskracht van de R32 GT-R te repliceren, zodat toekomstige generaties het kunnen ervaren.
Gun Grey metallic
Op het eerste gezicht lijkt de R32 EV sterk op de originele R32 GT-R, met een Gun Grey metallic afwerking die de elektrische aandrijving verbergt. Om de prestaties van de oorspronkelijke 2,6-liter twin-turbo motor te evenaren, is de R32 EV uitgerust met twee 160 kW (218 pk) elektromotoren, elk met een koppel van 340 Nm. Een 62 kWh batterij, afkomstig van de Leaf Nismo RC02, is geplaatst op de plek van de achterbank. Hoewel de R32 EV ongeveer 370 kg zwaarder is dan het origineel, hebben de ingenieurs het vermogen en koppel zo afgesteld dat de prestaties overeenkomen met die van de oorspronkelijke GT-R, die 206 kW (280 pk) en 353 Nm koppel leverde.
Monoblock remklauwen van de R35 GT-R
De R32 EV is uitgerust met een Nismo Sports-onderstel met Öhlins-dempers om optimale handling en minimale carrosseriebewegingen te garanderen, ondanks het extra gewicht van de EV-componenten. Daarnaast zijn grotere remschijven en monoblock remklauwen van de R35 GT-R geïnstalleerd voor verbeterde remprestaties. Om deze grotere remmen te huisvesten, zijn speciale 18-inch wielen ontwikkeld die lijken op de originele 16-inch velgen van de R32 GT-R.
Ook updates voor interieur
Het interieur is zoveel mogelijk origineel gehouden, met upgrades waar nodig. De standaard stoelen zijn vervangen door op maat gemaakte Recaro’s. Het dubbele DIN-audiosysteem, de meters en het instrumentenpaneel zijn voorzien van high-definition digitale schermen die essentiële rij-informatie tonen, terwijl ze hun oorspronkelijke uitstraling behouden.








Paddle-shift functionaliteit
Om de zintuiglijke ervaring van de R32 GT-R na te bootsen, heeft het team paddle-shift functionaliteit toegevoegd en een cabinespeaker die geluid produceert geïnspireerd op de originele RB26DETT-motorklank. Ze hebben zelfs het gevoel van schok bij schakelen geprogrammeerd in de paddle-shift logica, wat de korte schok simuleert die een bestuurder ervaart bij het bedienen van de koppeling en het schakelen door een mechanische versnellingsbak.
Nissan’s meester-testrijder Hiroyoshi Kato
Het bouwen van de R32 EV was een technisch uitdagend proces, maar toen alle componenten zorgvuldig waren geïnstalleerd, werd het tijd om de rijervaring te testen. Hiervoor schakelde het team Nissan’s meester-testrijder Hiroyoshi Kato in. Kato is een van de meest ervaren testrijders van Nissan en was destijds betrokken bij de ontwikkeling van de originele R32 GT-R, voorafgaand aan de lancering in 1989. Zijn kennis en ervaring met het originele model maakten hem de perfecte persoon om de elektrische versie te beoordelen.
Tijdens zijn testritten nam Kato plaats achter het stuur van de R32 EV en gaf hij waardevolle feedback aan het projectteam. Zijn input was van groot belang om ervoor te zorgen dat de elektrische aandrijflijn de essentie van de R32 GT-R zou behouden. Hoewel het rijgedrag vanwege het extra gewicht en de EV-componenten onvermijdelijk verschilde van het origineel, hielp Kato’s expertise om de balans en respons van de auto zo goed mogelijk af te stemmen.
Geen productieplannen
Hoewel er geen plannen zijn om de R32 EV commercieel aan te bieden of een conversiekit te ontwikkelen, levert het project waardevolle inzichten op voor toekomstige EV-ontwikkelingen. Dit project toont aan dat met passie en innovatie de ziel van een iconische auto behouden kan blijven, zelfs in een elektrische toekomst.
Verschillen: Nissan R32 EV versus Nissan R32 GT-R
Length (mm) | 4,545 | 4,545 |
Width (mm) | 1,755 | 1,755 |
Height (mm) | 1,34 | 1,34 |
Weight (kg) | 1,797 | 1,43 |
Motor/Engine | Twin electric motor | RB26DETT |
Transmission | N/A | 5-speed manual |
Max power | 160 kW motor x 2 | 206 kW (280 PS; 276 hp) |
Max torque | 340 Nm motor x 2 | 353 Nm (260 lb⋅ft) |
AWD system | Twin motor AWD | ATTESA E-TS |
Brakes | Upgraded R35 ventilated discs and calipers | Ventilated discs |
Wheels | 235/45R 18 | 225/50R16 |
Seats | 2 | 4 |