![Mazda MX-30 R-EV - Brussels Motor Show 2023](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto42-640x480.jpg)
Alles over de Mazda MX-30 R-EV en de toekomst van de wankelmotor
Inclusief een video met de eerste details!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Groot nieuws op de Brussels Motor Show 2023: Mazda viert er de terugkeer van de wankelmotor! De rotatiemotor keert terug in de Mazda MX-30 R-EV: een plug-in hybride, maar dan net even anders. Alles over de Mazda MX-30 R-EV en de toekomst van de wankelmotor lees je in dit artikel. Inclusief alle technische specificaties!
Mazda MX-30 R-EV
De Mazda MX-30 R-EV ziet eruit als een normale MX-30. Tot zover geen verrassingen dus. Maar onderhuids zijn de verschillen tussen de batterij-elektrische variant en R-EV bijzonder groot. Officieel heet het model overigens Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, maar in de volksmond noemen we hem gewoon de R-EV. De letter ‘R’ staat voor Rotary en de combinatie EV voor Electric Vehicle. Een elektrische auto met rotatiemotor dus.
Plug-in hybride
De Mazda MX-30 R-EV is een plug-in hybride. Het accupakket van 17,8 kWh kan dus worden opgeladen met een stekker. Op een volle acculading moet je ongeveer 85 kilometer kunnen rijden. Indien onderweg de batterij onder een bepaald percentage komt, schakelt het systeem de 830 cc grote wankelmotor in om stroom op te wekken. Zodoende moet de auto ongeveer 600 kilometer kunnen rijden.
De Wankelmotor is TERUG! – Mazda MX-30 R-EV (2023) – AutoRAI TV
Gemiddeld brandstofverbruik
Op papier heeft de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV een gemiddeld brandstofverbruik van 1,0 l/100 kilometer, gelijk aan een CO2-uitstoot van 21 g/km (WLTP). Ter verduidelijking: de wielen van de auto worden net als bij een volledig elektrische auto alleen aangedreven door de elektromotor. De benzinemotor drijft de wielen dus niet aan, maar werkt als een generator die de batterij oplaadt.
Elektromotor en wankelmotor: de cijfers
De elektromotor heeft een maximaal vermogen van 125 kW (170 pk) bij 9.000 toeren per minuut die tot 260 Nm koppel kan produceren bij 4.481 toeren per minuut. De 74 pk sterke (55 kW) wankelmotor/rotatiemotor betreft een eenschijfsmotor met een maximaal toerenbereik van 4.700 toeren per minuut. Uiteraard kan een wankelmotor veel hogere toerentallen aan, maar volgens Mazda zit tussen 500 en 4.700 toeren per minuut de ‘sweet spot’ wat betreft efficiëntie. De auto krijgt drie rijmodi, te weten EV-mode, Normal-mode en Charge-mode.
![Mazda MX-30 R-EV](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto44-1140x760.jpg)
Meerdere toepassingen
Mazda droomt van meerdere toepassingen met de wankelmotor, maar benadrukt in een interview met AutoRAI.nl dat het zover nog niet is. Het merk moet eerst issues oplossen met betrekking tot de business case, bovendien helpen steeds strengere emissieregels niet mee. Een sportwagen met enkel een wankelmotor zoals de RX-7 of RX-8 gaat niet meer gebeuren. Als Mazda de wankelmotor gebruikt, dan is dat altijd in combinatie met elektropower, omdat anders de kans van slagen extreem klein is.
BEV-versie MX-30 in Nederland een stuk interessanter
Mazda verwacht dat ongeveer de helft van de MX-30-kopers voor een R-EV zal kiezen. Dit is ook sterk afhankelijk van de markt. In een land als Nederland ligt de focus veel sterker op de MX-30 BEV. Het fiscale klimaat van plug-in hybrides in Nederland is bijzonder ongustig.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – technische gegevens
- Aandrijving: voorwielaandrijving
- Type elektromotor: AC synchronous motor
- Systeemvermogen: 170 pk (125 kW)
- Systeemkoppel: 260 Nm
- Vermogen wankelmotor: 74,8 pk (55 kW)
- Battery type: lithium-ion
- Type batterijcel: prismatisch
- Accucapaciteit: 17,8 kWh
- Batterijvoltate: 355 Volt
- Gewicht batterij: 188,2 kilogram
- DC snelladen: maximaal 36 kW
- DC-laadtijd 36 kW: 25 minuten
- AC laden: maximaal 11 kW 3-fase of 7,2 kW 1-fase
- AC-laadtijd 11 kW: 50 minuten
- AC-laadtijd 7,2 kW: 1 uur 30 minuten
- Actieradius EV: 85 kilometer
- Gecombineerde actieradius: 600 kilometer
- Brandstoftank: 50 liter
Vehicle to load
De MX-30 R-EV ondersteunt ook V2L (vehicle to load). Met V2L kunnen eigenaren elektrische apparaten tot 1500 W gebruiken via het stopcontact in de bagageruimte. Deze handige functie stelt eigenaren in staat kooktoestellen mee te nemen op de camping of voor het opladen van de laptop.
Uitvoeringen MX-30 R-EV
Mazda levert de MX-30 R-EV in diverse uitvoeringen. De Prime-Line vormt de instapper en is voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen in Silver Metallic, led-koplampen en i-Activsense veiligheidsfuncties zoals Radar Cruise Control, Head-up display en Blind Spot Monitoring. De Exclusive-Line heeft verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel. De binnen- en buitenspiegel dimt automatisch en de auto heeft ook Smart Keyless Entry.
MX-30 R-EV Advantage
De MX-30 R-EV Advantage heeft een nog luxere afwerking met een industrieel interieur of een modern interieur. De Makoto combineert de uitrusting van de Exclusive-Line met de luxe afwerking van de Advantage. Op de Makoto is daarnaast nog een derde interieur mogelijkheid beschikbaar; een Urban interieur met zwart ecologisch kunstlederen interieur met stoffen zitting van zwart denim. Optioneel kan de Makoto uitgerust worden een hoogwaardig Bose(R) audiosysteem, 360 View Monitor of een schuif-/kanteldak.
![Mazda MX-30 R-EV](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto20-1140x435.jpg)
Edition R
Om de terugkeer van de rotatiemotor te vieren, komt Mazda met de Edition R. Mazda was de eerste ter wereld die de rotatiemotor met twee rotors tot een commercieel succes wist te maken. Kenmerken van de Mazda MX-30 R-EV Edition R zijn de exclusieve exterieurkleur in Jet Black met een Maroon Rouge afwerking langs het dak. Een subtiele verwijzing naar de eerste auto van Mazda, de Mazda R360, die ook leverbaar was met een ‘Maroon Rouge’ afwerking van het dak. De Edition R krijgt ook unieke designelementen mee, zoals een rotorvormig embleem dat in de vloermatten is genaaid en in reliëf is aangebracht op de hoofdsteunen van de stoelen.
Rotatiemotor verdween in juni 2012
Met het stoppen van de RX-8 beëindigde Mazda in juni 2012 de massaproductie van de rotatiemotor. Nu, ongeveer 10 jaar later, maakt de rotatiemotor een comeback. Deze nieuwe rotatiemotor is aangepast aan de eisen van deze tijd. Mazda heeft de ontwikkeling van de wankelmotor nooit stopgezet. Achter de schermen is de afgelopen jaren continu gewerkt aan de technologie.
![Een Mazda MX-30 R-EV-voertuig wordt tentoongesteld op een autoshow. Er staan verschillende mensen omheen, en op een groot scherm is op de achtergrond het gezicht van een man te zien. Een cameraman legt de gebeurtenis vast.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto45-640x480.jpg)
![Mazda MX-30 R-EV](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto44-360x270.jpg)
![Een menigte verzamelt zich rond een Mazda MX-30 R-EV die te zien is op een indoor autoshow. De slanke zwarte auto staat op een platform en de locatie is goed verlicht met plafondverlichting, wat de kenmerken ervan benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto43-360x270.jpg)
![Mazda MX-30 R-EV - Brussels Motor Show 2023](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto42-640x480.jpg)
![Een vrouw in een zwart pak presenteert de gestroomlijnde Mazda MX-30 R-EV op een podium tijdens een autoshow, terwijl een scherm erboven een buitenscène toont met hetzelfde innovatieve voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto41-360x270.jpg)
![Mensen onthullen een Mazda MX-30 R-EV op een autoshow, waar het innovatieve ontwerp en de kenmerken van dit elektrische voertuig worden getoond. Op de achtergrond wordt een ander prachtig Mazda-model getoond, dat de toewijding van het merk aan de allernieuwste autotechnologie onderstreept.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto40-360x270.jpg)
![Op een platform van een Mazda-evenement wordt een afgedekt voertuig tentoongesteld, met daarnaast een witte SUV en op de achtergrond een bord met de tekst "Welkom bij Mazda". De verwachting groeit terwijl de aanwezigen speculeren over de onthulling van de nieuwe Mazda MX-30 R-EV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto39-640x480.jpg)
![Een close-up van een metalen auto-onderdeel, mogelijk een transmissie van een Mazda MX-30 R-EV, weergegeven op een zwart platform binnenshuis met een bankje op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto38-360x270.jpg)
![Zilverkleurig autotransmissiesysteem voor de Mazda MX-30 R-EV, weergegeven op een zwart platform, tegen een donkere achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto37-360x270.jpg)
![Een metalen mechanisch onderdeel, dat doet denken aan de innovatieve technologie in een Mazda MX-30 R-EV, wordt tentoongesteld op een zwart voetstuk naast een ronde houten tafel met een klein bonsaiboompje in een zwarte pot tegen een donkere muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto36-640x480.jpg)
![Een autoshowroom met drie Mazda-voertuigen: een witte SUV, een gedeeltelijk overdekte zwarte auto die verwijst naar de allure van de Mazda MX-30 R-EV, en een witte klassieke auto op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto35-360x270.jpg)
![Afbeelding van een metalen rotatiemotor van de Mazda MX-30 R-EV, met de ingewikkelde interne componenten, waaronder tandwielen, behuizing en een driehoekige rotor. De motor wordt weergegeven op een vlak, reflecterend oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto34-360x270.jpg)
![Transparante afbeelding die de verbrandingsmotor en componenten van een aan de voorzijde gemonteerde automotor toont, met mechanische details en verbindingen, waarbij specifiek de innovatieve designelementen van de Mazda MX-30 R-EV worden benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto33-640x480.jpg)
![Transparant zicht op de voorkant van een Mazda MX-30 R-EV, met de interne motorcomponenten en lay-out.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto32-360x270.jpg)
![Een Mazda MX-30 R-EV staat geparkeerd voor een modern huis met grote ramen. Drie mensen staan rond het voertuig en zijn in gesprek. Er is een fiets zichtbaar in de buurt van het huis en er staan bomen rondom het gebied.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto31-360x270.jpg)
![Een Mazda MX-30 R-EV glijdt over een bochtige weg door een bosrijk, heuvelachtig landschap onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto30-640x480.jpg)
![Een gezin staat naast hun geparkeerde Mazda MX-30 R-EV op een grindgebied bij de vangrails, met bergachtig terrein en een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto29-360x270.jpg)
![Een beige Mazda MX-30 R-EV SUV staat geparkeerd op een grindgebied nabij een houten constructie, omgeven door bergachtig terrein in de schemering.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto28-360x270.jpg)
![Twee volwassenen en een kind staan naast een geparkeerde Mazda MX-30 R-EV SUV. Eén volwassene opent het bestuurdersportier, terwijl de ander naast het voertuig staat. De achtergrond is een modern huis met grote glazen ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto27-640x480.jpg)
![Een persoon en een kind laden spullen in de kofferbak van een Mazda MX-30 R-EV die geparkeerd staat voor een bakstenen gebouw en een kas, omgeven door groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto26-360x270.jpg)
![Een moderne Mazda MX-30 R-EV staat bij zonsondergang geparkeerd buiten een A-frame cabine. Tussen een boom en de hut worden lichtslingers gehangen, met bergen zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto25-360x270.jpg)
![Een Mazda MX-30 R-EV glijdt over een bochtige bergweg met vangrails, terwijl groene heuvels en wolkenluchten de serene achtergrond vormen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto24-640x480.jpg)
![Een lichtbruine Mazda MX-30 R-EV staat geparkeerd op een betonnen plein vlakbij een grote glazen koepelconstructie waar zonlicht door het glas schijnt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto23-360x270.jpg)
![Een Mazda MX-30 R-EV staat geparkeerd in een open garage van een modern huis, tegen een achtergrond van bomen en een open landschap.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto22-360x270.jpg)
![Een lichtbruine Mazda MX-30 R-EV staat geparkeerd voor een modern, minimalistisch huis met houten en betonnen elementen, onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto21-640x480.jpg)
![Een persoon zit in een racesimulatoropstelling met meerdere monitoren. De tekst aan de linkerkant luidt: "Ik denk dat ik de game ga verwijderen... Maakt toch wat ruimte vrij op de pc." In het midden staat een schedel-emoji, terwijl Verstappen in het echt vooruit racet.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/max-verstappen-game-redline-le-mans-360x270.jpg)
![Mazda MX-30 R-EV](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto20-360x270.jpg)
![Een zwarte Mazda-autosleutel rust op een metalen, driehoekig voorwerp dat lijkt op een rotatiemotorrotor van de innovatieve Mazda MX-30 R-EV, geplaatst op een grijs oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto19-640x480.jpg)
![Een zwarte Mazda MX-30 R-EV autosleutelhanger met "Edition R" en "SKYACTIV-R EV" erop gegraveerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto18-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de Mazda MX-30 R-EV met zwartleren stoelen, inclusief kuipstoelen voor en een achterbank. De deuren staan open en onthullen een modern en strak interieur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto17-360x270.jpg)
![Autovloermat met een oranje label bevestigd op de vloer aan de bestuurderszijde van een slanke Mazda MX-30 R-EV, naast een stoel met zwarte bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto16-640x480.jpg)
![Interieur van een Mazda MX-30 R-EV met zwartleren stoelen met hoofdsteunen geborduurd met een logo en de tekst "Edition 1.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto15-360x270.jpg)
![Een zwarte Mazda MX-30 R-EV staat geparkeerd op de stoep voor een modern gebouw met rode en grijze panelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto14-360x270.jpg)
![Close-up van het zijpaneel van een grijze Mazda MX-30 R-EV met een zilver- en goudlogo in de vorm van een schild met een gestileerde letter "G" in het midden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto13-640x480.jpg)
![Open de kofferbak van een Mazda MX-30 R-EV, waardoor een ruime, lege laadruimte zichtbaar wordt met de achterbank zichtbaar en rechtopstaand.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto12-360x270.jpg)
![Close-up van de versnellingspook van een Mazda MX-30 R-EV, de keuzeschakelaar voor de rijmodus en een verlichte knop met het opschrift 'Charge EV' op een slanke, zwarte middenconsole.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto11-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een Mazda MX-30 R-EV, met de nadruk op het metallic Mazda-logo, donker getinte ruiten en een strak rood en zwart exterieurdesign.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto10-640x480.jpg)
![Close-up van een modern autowiel met een strakke zwart-zilveren lichtmetalen velg tegen een donkere achtergrond, wat het stijlvolle ontwerp van de Mazda MX-30 R-EV benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto9-360x270.jpg)
![Een enkel autowiel met een donkere lichtmetalen velg met een modern, hoekig ontwerp tegen een donkere achtergrond, dat doet denken aan de strakke esthetiek van de Mazda MX-30 R-EV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto8-360x270.jpg)
![Close-up van een Mazda MX-30 R-EV-badge met de tekst "e-SKYACTIV R-EV" op een lichte olijfkleurige achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto7-640x480.jpg)
![Een transparant beeld van de Mazda MX-30 R-EV elektrische SUV benadrukt interne componenten zoals de accu, motor en bedrading. De auto staat tegen een effen achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto6-360x270.jpg)
![Opengewerkte weergave van een Mazda MX-30 R-EV-chassis met het interne raamwerk, de batterijbehuizing en de bedrading, met een vage omtrek van de buitenkant van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto5-360x270.jpg)
![Een schuine weergave van een Mazda MX-30 R-EV-chassis met het frame, de ophanging, de wielen en de interne elektronische componenten. Er zijn oranje kabels zichtbaar, die de stroom- en elektrische aansluitingen aangeven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto4-640x480.jpg)
![Close-upbeeld van een verlicht, gedeeltelijk transparant autotransmissiesysteem op een donkere achtergrond, met interne versnellingen en mechanische componenten van de Mazda MX-30 R-EV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto3-360x270.jpg)
![Een complex, metalen transmissiesysteem, dat lijkt op dat van een Mazda MX-30 R-EV, wordt weergegeven op een zwart platform tegen een donkere achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/01/mazda-mx-30-r-ev-foto1-360x270.jpg)