Alle details over Porsche 911 GT2 RS Clubsport
Prijzig circuitspeeltje
Porsche presenteert op de Los Angeles Auto Show niet alleen de achtste generatie Porsche 911 – de 992 – maar ook een allerlaatste versie van 911-generatie 991. Maak kennis met de Porsche 911 GT2 RS Clubsport. Het is de race-uitvoering van de straatlegale 911 GT2 RS.
Clubsport-evenementen
“De nieuwe GT2 RS Clubsport komt de komende jaren niet alleen in actie bij Clubsport-evenementen, maar ook bij races. Daarover voeren we op het moment constructieve gesprekken met race-organisator SRO”, zegt Frank Walliser, Vice President Motorsport en GT-modellen bij Porsche.
200 exemplaren
De oplage van de 911 GT2 RS Clubsport is beperkt op 200 exemplaren. De auto bestellen is al mogelijk. Neem dan wel 405.000 euro (exclusief belastingen) mee, want dat kost dit ultieme circuitspeeltje. De levering van de eerste auto’s start in mei 2019.
700 pk
De koper kunnen dan pas écht proeven van de 3,8-liter ‘flat six’ turbomotor met 700 pk, gelijk aan het vermogen van de straatlegale 911 GT2 RS. Schakelen gebeurt met een zeventraps PDK-transmissie met stuurpaddles. Al het vermogen wordt op de 310 mm brede achterwielen overgebracht. Bijzonder is dat de 911 GT2 RS Clubsport het carbon stuurwiel en kleurendisplay heeft van de 911 GT3 R. Een rolbeugelconstructie, racestoel en zespunts veiligheidsgordels en airconditioning zijn andere kenmerken.
Tractiecontrole en ABS
Aan de voorzijde monteert Porsche aluminium monobloc-remklauwen met zes zuigers in combinatie met gegroefde en intern geventileerde 390 mm-remschijven. Achter zijn dat 360 mm schijven en remklauwen met vier zuigers. De 1.390 kilogram zware Clubsport-versie beschikt over PSM (Porsche Stability Management) inclusief tractiecontrole en ABS. Afhankelijk van de rij-omstandigheden zijn de assistentiesystemen gezamenlijk of afzonderlijk uit te schakelen met de zogenaamde map-switch op de middenconsole.
Technische gegevens Porsche 911 GT2 RS Clubsport (Type 991 II)
Concept:
- Eenzits raceauto zonder straattoelating op basis van de Porsche 911 GT2 RS (991 II)
- Gewicht: ca. 1.390 kg
Motor:
- Achterin geplaatste watergekoelde 6-cillinder biturbo-boxermotor met starre ophanging, motorinhoud 3.800 cm3, vier kleppen per cilinder, Variocam nokkenasverstelling. Vermogen: ca. 515 kW (700 pk)
Aandrijving:
- 7-traps PDK, star opgehangen. Zeer korte schakeltijden
- Race-sperdifferentieel
Carrosserie:
- Lichtgewicht: combinatie van aluminium en staal
- Veel onderdelen van met carbonfiber versterkte kunststof (CFRP): klep vóór, dak (met ontsnappingsluik), afneembare motorkap, achtervleugel
- Veiligheids-brandstoftank (FT3) met 115 liter inhoud, vulopening in voorklep
- Gelaste rolbeugel, verstelbare Recaro-racestoel, 6-puntsgordels, brandblusser
Onderstel:
- Voor: volledig instelbare McPherson-ophanging. Centrale wielmoer, autosport-schokdempers; elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging. Wielen: 10,5J x 18 ET 28, banden: 27/65-R18
- Achter: volledig instelbare multilink achteras; centrale wielmoer; autosport-schokdempers. Wielen 12,5J x 18 ET 46, banden 31/71-R18
Remmen:
- Voor: aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers. Stalen remschijven: gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 390 mm
- Achter: aluminium monobloc remklauwen met vier zuigers. Stalen remschijven: inwendig geventileerd, diameter: 380 mm
Elektronica:
- Combi-instrument met geïntegreerde datalogger, Sport-Chrono- en turbodrukmeter
- Uitneembaar Porsche-sportstuur met schakelpaddles
- Porsche Stability Management (PSM) met ABS, Traction Control en Electronic Stability Control – alle systemen volledig uitschakelbaar
- Porsche Track Precision Race app
- Noodstroomschakelaars in cockpit en buiten links bij voorruit
- Airco