Schokkend: nog maar 7 gewone auto’s in A-segment, dat waren er ooit dik 20
Op twee handen te tellen, het aanbod in het A-segment
Het A-segment dunt steeds verder uit. Een aantal jaar geleden waren er nog dik 20 modellen in dit populaire autosegment te koop. Anno 2023 zijn er nog maar zeven over met een traditionele aandrijflijn. Hoe kan dat toch?
A-segment ooit super populair
Ooit was het A-segment het populairste autosegment van Nederland. Het was werkelijk uitdelen geblazen. Maar anno 2023 ziet de wereld er heel anders uit. Het A-segment staat onder druk en steeds meer fabrikanten zeggen dit segment vaarwel. Volkswagen zei bijvoorbeeld onlangs nog ’time’s up’ tegen de Volkswagen Up. Daarmee verdwijnt toch echt een iconisch model uit dit segment. De verwachting is dat er nog veel meer merken het A-segment de rug gaan toekeren.
Submini’s
Als we het hebben over het A-segment, dan gaat het over submini’s. Compacte auto’s dus, vaak een drie- of vijfdeurs hatchback. Bekende voorbeelden van modellen zijn de Citroën C1, Dacia Sandero, Daihatsu Cuore, Fiat 500, Fiat Panda, Ford Ka Plus, Hyundai i10, Kia Picanto, Mitsubishi Space Star, Opel Adam, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Seat Mii, Skoda Citigo, Smart Forfour, Smart Fortwo, Suzuki Celerio, Suzuki Ignis, Toyota Aygo en de Volkswagen Up. Dik twintig modellen dus.
Nog maar zes over…
Maar anno 2023 is de lijst van modellen in het A-segment drastisch gekrompen. Traditionele A-segment hatchbacks – met louter benzinemotoren – zijn de Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star, Suzuki Ignis, Kia Picanto, Hyundai i10, Fiat 500 en de Toyota Aygo X. Slechts zeven exemplaren dus. Goedkoop zijn ze overigens niet, zoals je al in de top 10 goedkoopste auto’s in Nederland van 2023 hebt kunnen lezen. De Dacia Sandero is een beetje een apart verhaal. De auto valt qua prijs wel in het A-segment, maar is qua afmetingen te vergelijken met een B-segmenter als de Volkswagen Polo.
Ook elektrische auto’s in A-segment
Dan zijn er nog wat elektrische modellen in het A-segment, maar die zijn natuurlijk wel een stukje duurder. Denk maar aan de Smart EQ fortwo, de Dacia Spring Electric en Renault Twingo E-Tech Electric. Of daar in de toekomst nog meer modellen bij komen? Naar verwachting niet. Het B-segment wordt het nieuwe A-segment, zo is de verwachting. Als je weet waarom auto’s in het segment van submini’s verdwijnen, dan begrijp je ook beter waarom dat zo is.
Bye bye A-segment?
Waarom zijn er steeds minder modellen in het A-segment? Dat heeft verschillende oorzaken. We zetten er hieronder diverse op een rij. Autofabrikanten krijgen bijvoorbeeld de businesscase niet meer rond door te kleine winstmarges. Daarnaast zijn de grondstoffen te duur geworden waardoor het bouwen van een compacte auto niet langer lucratief is. Te hoge belastingen maken het model ook nog onverkoopbaar. En dan doen steeds strengere emissieregels vaak eenvoudige benzinemotoren ook nog de das om. Weet ook dat ontwikkelingskosten voor veiligheidssystemen extreem duur zijn. Door die ontwikkelingen en dus te hoge prijzen zijn de verkoopvolumes in dit segment bijzonder klein waardoor de businesscase van een fabrikant nog een extra klap krijgt. Zo versterken alle effecten elkaar en komt de auto in het A-segment steeds verder in het nauw.
Wat kost de ontwikkeling van een auto
Valt er dan echt niets te verdienen in het A-segment? De marges zijn ongelofelijk klein. Op een A-segment auto zit soms maar een paar honderd euro marge. De dealer moet ook nog wat verdienen. Een lastig verhaal dus. Weet ook dat de ontwikkeling van een auto ongeveer 500 tot 600 miljoen euro kost. Die kosten moeten natuurlijk wel terugverdiend worden. Er wordt dus op diverse kanten aan een fabrikant getrokken om aan alles eisen te voldoen, maar op een gegeven moment is de koek op. Het zijn de aanvullende veiligheidseisen, emissieregels en te strenge belastingen die de auto’s in het A-segment nekken. Fabrikanten richten zich in de toekomst op modellen met hogere winstmarges. Dat is volledig te begrijpen, maar wel zuur voor mensen met een kleinere portemonnee.