Nieuwe e-Power-aandrijving voor Nissan Qashqai: de toekomst van hybride rijden?
Nu te bestellen, alle versies 2.000 euro goedkoper dan voorheen
AutoRAI.nl
Met een gemiddeld benzineverbruik van 4,5 l/100 km (WLTP) is de vernieuwde Nissan Qashqai e-Power opvallend zuinig. Volgens de makers zelfs toonaangevend voor een hybrideauto in deze klasse. Dan profiteer je ook nog van het fijne rijgevoel van een 100% elektrische auto. De Nissan Qashqai e-Power doet namelijk alles anders dan je zou denken. Nu weten we ook dat alle versies 2.000 euro goedkoper zijn geworden dankzij de lagere CO2-uitstoot.
Ter vergelijking: de vernieuwde Nissan Qashqai e-Power is op papier zowel krachtiger als zuiniger dan de Toyota Corolla Cross Hybrid. Waarom deze auto als referentie? Omdat die qua prijs, formaat en prestaties vergelijkbaar is met de Qashqai. Daarnaast is Toyota de grootste en meest ervaren hybridebouwer ter wereld. Als het eigenwijze Nissan een hybridesysteem ontwikkelt dat anders werkt dan gebruikelijk, dan ben je toch benieuwd hoe dat zich verhoudt tot de hybride-Toyota uit hetzelfde segment. De vernieuwde Nissan Qashqai e-Power heeft op het gebied van verbruik, CO2-uitstoot en motorvermogen in ieder geval een streepje voor.

Hybride rijden zonder stekker
Bij de meeste hybridesystemen die je niet hoeft op te laden met een stekker, is de elektromotor vooral bedoeld om de benzinemotor te ondersteunen. Maar dat is niet het geval bij de Qashqai e-Power, want die rijdt permanent elektrisch. De benzinemotor onder de motorkap functioneert uitsluitend als generator om stroom op te wekken voor de elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daarom rijdt en voelt de Qashqai e-Power als een 100% elektrische auto, met een onmiddellijke reactie en lineaire acceleratie zonder schakelmomenten.
LEES OOK: Nissan kondigt een hoop nieuwe EV’s aan voor Europa vanaf 2025

16% zuiniger
De e-Power-aandrijftechniek van Nissan werd bijna tien jaar geleden geïntroduceerd in Japan. In 2022 werd het in Nederland geïntroduceerd in de Nissan Qashqai. Nu is de e-Power-aandrijftechniek grondig vernieuwd. De meeste aandacht ging uit naar de 1,5-liter driecilinder turbomotor die zuiniger en stiller is geworden. Volgens de officiële WLTP-test verbruikt de vernieuwde Qashqai e-Power gemiddeld 4,5 l/100 km (-16%) en stoot hij 102 gram CO2/km (-12%) uit. Tegelijkertijd is de elektromotor met 151 kW (206 pk) iets krachtiger dan voorheen. Klanten profiteren daarnaast van een verlengd onderhoudsinterval van 15.000 naar 20.000 km. Ook prettig: dankzij het lagere verbruik kun je met een volle tank benzine, in theorie, 1.200 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen. Dat zijn waarden die je voorheen alleen bij zuinige diesels tegenkwam.

Ook nieuwe digitale functies
Naast de vernieuwde aandrijflijn krijgt de Nissan Qashqai ook extra digitale functies. Zo wordt het infotainmentsysteem uitgebreid met ingebouwde Google-diensten, waaronder Maps, Assistant en de Play Store. Nieuwe functies als Trip Stories en weersvoorspellingen maken deel uit van de NissanConnect Services-app. De rijassistentie is verder verbeterd met betere verkeersmonitoring in ProPilot.
ZIE OOK: VIDEO – Nissan LEAF (2025) keert terug als stijlvolle crossover

Minder belasting, lagere prijzen
De 12% lagere CO2-uitstoot heeft direct een positieve invloed op de prijzen van de vernieuwde Qashqai e-Power. Dankzij de lagere bpm zijn alle uitvoeringen 2.000 euro goedkoper dan voorheen, resulterend in een lagere bijtelling vanaf 252 euro per maand. Het model is nu te bestellen. De consumentenprijzen zijn als volgt:
| Nissan Qashqai e-Power Acenta | € 39.190 |
| Nissan Qashqai e-Power N-Connecta | € 41.640 |
| Nissan Qashqai e-Power N-Design | € 43.740 |
| Nissan Qashqai e-Power Tekna | € 43.740 |
| Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus | € 47.240 |
Lagere gebruikskosten
Behalve de lagere consumentenprijzen, de lagere bijtelling en het lagere brandstofverbruik die klanten direct merken in hun portemonnee, is ook het onderhoudsinterval verlengd van 15.000 naar 20.000 km. Dit alles zorgt voor lagere gebruikskosten (Total Cost of Ownership), zowel voor particulieren als zakelijke klanten. De vernieuwde Nissan Qashqai e-Power wordt geproduceerd in Engeland en arriveert in november 2025 bij de Nederlandse dealers.