2023 Ford GT Mk IV: bijna twee miljoen euro!
Alleen voor het circuit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ford Performance en Multimatic presenteren de 2023 Ford GT Mk IV. De supercar vertegenwoordigt de ultieme en meest extreme circuit-only Ford GT ooit.
‘Long-tail’-body voor 2023 Ford GT Mk IV
De 2023 Ford GT Mk IV beschikt over een speciaal geprepareerde twin-turbo EcoBoost-motor met meer dan 800 pk. Andere kenmerken van deze extreme Ford GT zijn een racetransmissie, koolstofvezel ‘long tail’-body evenals Adaptive Spool Valve (ASV) wielophanging van Multimatic. De wielbasis van de auto is ook wat langer ten opzichte van de Ford GT straatversie.
Mark Rushbrook aan het woord
“Met een nog hoger niveau van motorsporttechniek, prestaties en een volledig nieuwe koolstofvezel carrosserie die functioneel en opvallend is, vormt de Mk IV het ultieme afscheid van de derde generatie supercar”, zegt Mark Rushbrook, global director, Ford Performance Motorsports.
Productie bij Multimatic
De oplage van de 2023 Ford GT Mk IV is beperkt op 67 exemplaren. Dit is een knipoog naar het jaar waarin de originele Mk IV de 24 uur van Le Mans won. Elke auto wordt met de hand gebouwd in de fabriek van Multimatic in Markham, Ontario.
Ben jij een van de 67 gelukkigen?
Geïnteresseerden kunnen zich via deze speciale website aanmelden. De startadviesprijs van de supercar bedraagt 1,7 miljoen dollar, exclusief belastingen. In het eerste kwartaal van 2023 vindt de klantselectie plaats. De levering start in het late voorjaar van 2023.
Echt radicale carrosserie
“De opdracht van Multimatic was duidelijk: creëer de meest extreme ‘final’ versie van de Ford GT. De Mk IV is het resultaat”, zegt Larry Holt, executive vice president, Multimatic Special Vehicle Operations Group. “Een unieke motor met een grotere cilinderinhoud, een echte raceversnellingsbak, een verlengde wielbasis en een echt radicale carrosserie hebben geresulteerd in een ongekend prestatieniveau.”
FIA Appendix J-regels
Ford heeft onder meer gekeken naar nieuwe materiaalwetenschap. Ingenieurs van Ford en Kar Kraft hebben zodoende een nieuw lichtgewicht chassis ontwikkeld met behulp van een gelijmde honingraat-aluminiumconstructie met een meer aerodynamische carrosserie. Het resultaat is ‘J-Car’ gedoopt omdat het chassis is gebouwd volgens de nieuwe FIA Appendix J-regels.