Levensgevaarlijk: Zoom-vergadering in de auto populair
Verzekeraar slaat alarm
Appen op de fiets, Netflixen in de auto, moderne techniek en mobiliteit gaan niet altijd goed samen. Nu rukt er een nieuw fenomeen op: zoomen in de auto. Het resultaat laat zich al raden: veel Zoom-ongelukken
Oude gewoontes
Wie weer dagelijks in zijn auto stapt naar het werk zal het wel gemerkt hebben: je bent niet de enige. Hoewel het advies van de overheid nog steeds is “werk thuis als het kan en op locatie als dat nodig is”, lijken weinig werkgevers en werknemers hier afspraken over te hebben gemaakt. We vallen massaal terug in oude gewoontes en staan weer met z’n allen in de file. Videovergaderen blijft ondertussen even populair. Maar niet alleen meer vanuit huis, maar nu ook terwijl we in de auto zitten.
Zoom-ongeluk
Interpolis waarschuwt daarom voor de risico’s van zoomen achter het stuur, meldt het AD. Onderzoek van de verzekeraar wijst uit dat de helft van de werkgevers voorlopig gebruikt blijft maken van vergadersoftware als Zoom, Hangout en Teams. 20 procent van de mkb-bedrijven zegt dat personeel regelmatig vanuit de auto inbelt.
“We zien het aantal schadegevallen weer toenemen terwijl dat met de verkeersintensiteit nog niet het geval is. Dat is zorgwekkend”, aldus mobiliteitsspecialist Yvette Melis van Interpolis.
Afleiding
Wie had dat gedacht: een ingewikkelde presentatie over de kwartaalcijfers volgen, waarbij vier mensen aan het woord zijn terwijl je zelf je auto over een autobaan, twee trambanen en een druk fietspad probeert te wurmen is dus niet zo slim.
,Je hebt achter het stuur fysieke afleiding, visuele afleiding, auditieve afleiding en cognitieve afleiding. Hoe meer je combineert hoe minder focus op de weg om verkeerssituaties in te schatten, mensen hebben nu eenmaal een beperkte mentale capaciteit om alles te verwerken. Vaak heb je maar een fractie van een seconde om te remmen om te voorkomen dat je die airbag tegen je neus hebt. Er is nóg een verschil met gewoon bellen in de auto. Die Zoomvergadering begint op een bepaald tijdstip en is niet afhankelijk van de verkeerssituatie waarin je zit. Je moet de verbinding maken of opnemen, je bent er met je gedachten bij want je wilt horen wie wat zegt, je kijkt naar het scherm. Driedubbel fout.’’, zegt Melis.