Zo werkt waterstof tanken
Het is heel eenvoudig, maar er is een ‘maar’…
Hoe tank je een waterstofauto? Het voltanken van een waterstofauto is eigenlijk kinderspel, maar er is wel een belangrijke ‘maar’ om rekening mee te houden.
Batterij-elektrisch rijden is inmiddels al aardig ingeburgerd. Zelfs wie zelf geen batterij-elektrische auto heeft, weet wel zo’n beetje hoe het opladen werkt. Er is echter ook nog een ander soort elektrische auto: de waterstof-elektrische. Die hoef je niet op te laden, maar moet je voltanken. Hoe gaat dat precies? Het tanken van waterstof is heel eenvoudig. Het lijkt namelijk heel erg op het tanken van benzine of diesel. Er zijn wel een paar kleine verschillen. Daarom zetten we de stappen voor alle zekerheid toch nog even op een rij.
Stap 1: aanmelden bij de pomp
Alle waterstoftankstations in Nederland zijn onbemand. Net als bij een onbemand tankstation voor benzine of diesel meld je je dus eerst aan met je betaalpas of tankpas. Dat doe je gewoon bij de betaalterminal, die werkt volgens hetzelfde systeem als een regulier tankstation. Bij de stap ‘brandstofsoort kiezen’ heb je nu uiteraard alleen de keuze uit ‘waterstof’. Voer vervolgens je pin- of pascode in en de transactie wordt als het goed is goedgekeurd. Je kunt gaan tanken.
Stap 2: de vulopening van de auto
De vulopening van een waterstofauto ziet er iets anders uit dan die van een benzine- of dieselauto. In plaats van een ‘gat’, zit er een uitsteeksel. Het doet denken aan de vulopening van een auto die op lpg rijdt. In principe wordt het uitsteeksel afgedekt door een rubberen dop. Die haal je er natuurlijk vanaf. Net zoals je bij de vulopening van een brandstofauto eerst de tankdop eraf haalt.
Stap 3: het vulpistool
Vervolgens pak je het vulpistool van de tankinstallatie. Ook het vulpistool ziet er anders uit dan je gewend bent. Hij is vooral groter. Je stopt hem namelijk niet in de vulopening van de auto, maar doet hem om het uitsteeksel heen. Als je het vulpistool pakt, maakt deze een zuigend geluid. Dat is even wennen, maar hoort zo. Door te zuigen voorkomt de tankinstallatie dat er voortijdig waterstof uit het vulpistool ontsnapt.
Stap 4: het vulpistool aansluiten
Dan sluit je het vulpistool aan op het uitsteeksel van de auto. Schuif het vulpistool voorzichtig om het uitsteeksel en duw het aan totdat het er goed omheen zit. Zit het vulpistool op zijn plaats? Haal dan de hendel in het handvat om. Daarmee vergrendel je het vulpistool op de vulopening van de auto. Is het vulpistool vergrendeld, dan kan je het gewoon los laten.
Stap 5: (heel even) wachten maar
Zodra de tankinstallatie registreert dat het vulpistool is vergrendeld, begint het tanken van de waterstof. Vaak begint het tanken langzaam omdat de installatie nog druk moet opbouwen. Is die druk eenmaal opgebouwd, dan gaat het tanken lekker snel. Het tanken duurt in totaal maar een paar minuten, uiteraard afhankelijk van hoe groot de waterstoftanks in je auto zijn. Omdat het vulpistool is vergrendeld, kan je in de tussentijd gewoon bij de auto weglopen. Je hoeft niets vast te blijven houden zoals bij een regulier tankstation voor benzine of diesel.
Stap 6: het vulpistool losmaken
Op het display van de tankinstallatie zie je wanneer het tanken is gestopt. Anders dan bij een benzine- of dieselpomp blijft de installatie na het tanken geluid maken, dus daaraan merk je niet dat het tanken is gestopt. Het vulpistool maak je los door de vergrendelingshendel nog eens in te knijpen. Vervolgens hang je hem gewoon weer terug in de tankinstallatie.
Stap 7: klaar is Kees!
Omdat je je vooraf hebt aangemeld met je betaal- of tankpas, kan je nu gelijk weer je reis vervolgen. Als je een tankbon wilt, kan je die natuurlijk ook met een druk op een knop uitdraaien. Ook dat is niet anders dan bij een regulier tankstation. Wat wellicht nog wel wennen is, is dat je waterstof niet tankt in liters, maar in kilo’s. Voor de context: de Toyota Mirai heeft een tankinhoud van 5,6 kg. Dat geeft een idee van de kosten voor een volle tank.
En die ‘maar’ dan?
Aan het begin van dit artikel vertelden we dat waterstof tanken één ‘maar’ heeft. Hoewel het tanken zelf lekker snel gaat zoals je gewend bent, kan het in sommige regio’s nog wel een uitdaging zijn om een waterstoftankstation te vinden. Nederland telt op dit moment ca. 15 openbaar toegankelijke waterstoftankstations. Die zijn echter vooral geplaatst in het westen van het land.
Als je niet bij een waterstoftankstation in de buurt woont, heb je er in de Randstad toch al gauw een op je route, of je hoeft er maar weinig voor om te rijden. Voor de rest van het land is rijden op waterstof al gauw een uitdaging als je niet toevallig in de buurt van een van de tankstations in de buurt woont of werkt.
Er zijn echter grootse uitbreidingsplannen voor het aantal waterstoftankstations. Op relatief korte termijn moet je in de westelijke helft van het land al aardig uit de voeten kunnen. Meer concreet: volgens de doelstellingen van de overheid moeten er in Nederland in 2025 zelfs al 50 waterstoftankstations zijn, ofwel een landelijk goed dekkend netwerk.