Er zijn maar weinig merken die serieus werk maken van waterstofaandrijving, maar Toyota is een van hen. Het merk ziet een mooie toekomst tegemoet voor deze aandrijfvorm en het is dan ook niet voor niets dat men hun laatste waterstofauto Mirai hebben genoemd. Dat is het Japanse woord voor ‘toekomst’. Toyota ziet de Mirai als “een keerpunt in de automotive-industrie”. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Er zijn maar weinig merken die serieus werk maken van waterstofaandrijving, maar Toyota is een van hen. Het merk ziet een mooie toekomst tegemoet voor deze aandrijfvorm en het is dan ook niet voor niets dat men hun laatste waterstofauto Mirai hebben genoemd. Dat is het Japanse woord voor ‘toekomst’. Toyota ziet de Mirai als “een keerpunt in de automotive-industrie”.
Elektrisch met uitlaat?
Men begon al in 1992 met de ontwikkeling van de aandrijftechniek. Na vele zware tests was in 2014 het productiemodel klaar en kwam het in 2015 ook naar de Europese markt. In de brandstofcel wordt de waterstof omgezet in elektriciteit, waardoor de Mirai als volledig elektrisch aangedreven auto telt. Er is wel een uitlaat, maar daar komt alleen waterdamp uit.
Praktisch
De auto bleek een relatief succes en dus introduceerde Toyota in 2021 een volledig nieuwe tweede generatie Mirai. De volledig elektrisch aangedreven auto heeft nu een actieradius van zo’n 650 kilometer en voltanken duurt net als bij een conventionele auto maar zo’n vijf minuten. Het aantal waterstoftankstations in Nederland is wellicht nog een probleem, maar daar wordt komende jaren aan gewerkt.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | brandstofcel/lithium-ion |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Actieradius | 650 |
Laadtijd bij 220V | n.v.t. |
Vermogensrange | alleen 134 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 134 kW (182 pk) |
Systeemkoppel | 300 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,0 s |
Topsnelheid | 175 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT-automaat |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 65.995 |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.975 x 1.885 x 1.470 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Massa leeg | 1.875 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 321 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng