Gespot: een Toyota Mirai
Waterstofpionier
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De eerste generatie Toyota Mirai was een baanbrekende auto, maar zag er, eh, bijzonder uit. De tweede generatie is zowaar een mooie auto en de waterstoftechniek is inmiddels verder ontwikkeld. Van een doorbraak is echter zeker nog geen sprake, maar juist daarom staan we graag even letterlijk stil bij dit gespotte exemplaar.
Waterstof voor personenauto’s blijft een lastig verhaal. De theorie is aantrekkelijk: je rijdt volledig elektrisch, tankt in een paar minuten zoals je gewend bent en rijdt weer volledig elektrisch verder. Maar dan de praktijk: waar tank je? Dat tanken kost per gereden kilometer ook nog eens minstens net zo veel als rijden op benzine. En hoewel je met een waterstofauto emissievrij onderweg bent, kost het produceren van waterstof voorlopig nogal wat energie (al zijn er op dat gebied interessante ontwikkelingen). Nee, voorlopig is waterstof vooral iets voor grote voertuigen die lastig batterij-elektrisch zijn te maken. Dat maakt de waterstof-elektrische personenauto’s niet minder interessant.
Toyota Mirai op alle punten verbeterd
Toyota is een van de weinige merken die wel wat zien in waterstof voor personenauto’s. Dat begon al in 2014 met de eerste Toyota Mirai. Eind 2020 was het tijd voor het tweede hoofdstuk: een volledig nieuwe Toyota Mirai. De auto zette op zo’n beetje ieder gebied een stap vooruit. Op technisch vlak nam de actieradius op een volle tank toe, het interieur ging er zowel qua ruimte als afwerking op vooruit en – hoewel subjectief – de auto ging er ook nog eens echt goed uitzien.
De Toyota Mirai in Nederland
Naast de hiervoor genoemde beperkingen van rijden op waterstof in het algemeen, zijn waterstofauto’s ook prijzig in aanschaf. De eerste Toyota Mirai kostte zo’n 80.000 euro. Ondanks de vele verbeteringen was de tweede generatie er al vanaf zo’n 70.000 euro (op moment van schrijven: 71.995 euro), maar dat blijft een hoop geld. De Toyota Mirai is daardoor altijd zeldzaam gebleven. Op dit moment staan er precies 333 exemplaren op Nederlands kenteken, van beide modelgeneraties bij elkaar. Dat is voor een sedan in de hogere middenklasse niet veel.
Het gespotte exemplaar
In Utrecht zagen wij deze Toyota Mirai uit 2021. De Mirai zie je dus sowieso niet vaak in het verkeer, maar al helemaal niet vaak in het rood. Beide is jammer, want deze tweede generatie Toyota Mirai is wat ons betreft een erg mooie auto en deze kleur staat hem ook erg goed. Toch zal hij voorlopig relatief zeldzaam blijven, want de doorbraak van waterstof voor personenauto’s laat nog wel even op zich wachten, als die al ooit komt…