
Zo veilig zijn elektrische auto’s
Wat je moet weten over hun veiligheid en die van de inzittenden

Elektrische auto’s worden snel populairder. Ze zijn stil, lokaal uitstootvrij en vaak voorzien van geavanceerde technologie. Maar hoe zit het met de veiligheid? Je ziet nogal eens beangstigende berichten in de pers. In sommige opzichten zijn elektrische auto’s juist veiliger dan conventionele auto’s, maar er zijn ook wel zaken waarmee je rekening kunt houden.
De veiligheid van een elektrische auto (ook vaan aangeduid als ‘EV’) is – net als die van conventionele auto’s – opgebouwd uit meerdere lagen. Ten eerste heb je de bestuurder, die zich verantwoordelijk moet gedragen in het verkeer. Vervolgens zijn er actieve assistentie- en veiligheidssystemen, zoals remassistentie, adaptieve cruise control en rijstrookassistentie, die de bestuurder helpen om ongelukken te voorkomen. Dan heb je de passieve veiligheid: de bescherming van inzittenden tijdens een ongeval, zoals kreukelzones, airbags en de sterke structuur van de auto. Als extra voor EV’s heb je de elektrische veiligheid, waarmee het hoogspanningssysteem veilig moet blijven werken tijdens normaal gebruik én zich moet uitschakelen bij bijvoorbeeld een crash.
Verkeersveiligheid: vaak een stap vóór
Volledig elektrische auto’s zijn vaak nieuwe modellen en standaard uitgerust met geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen, ofwel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Daarmee voldoen EV’s ook aan de laatste, hoogste veiligheidsnormen. Veel modellen zijn standaard uitgerust met noodremassistentie, verkeersbordherkenning en waarschuwingen bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook – alles om de bestuurder maar te ondersteunen. Maar die blijft natuurlijk verantwoordelijk voor de veiligheid.
Het lage zwaartepunt van EV’s, door het zware batterijpakket in de vloer, is ook een pluspunt voor de veiligheid. Het verbetert de wegligging en vermindert de kans op kantelen bij plotselinge manoeuvres – ook bij hogere MPV’s en SUV’s. Verder zorgt de direct beschikbare power van de elektromotor voor een voorspelbaar rijgedrag – en de mogelijkheid om aan een gevaarlijke situatie te ontsnappen.

Crashveiligheid: sterke constructie en bescherming van batterij
Elektrische auto’s zijn meestal ontworpen vanuit de plaatsing van de batterij, die in de vloer is geïntegreerd. Bij een botsing moet het batterijpakket immers goed beschermd zijn en daarom zijn de bodem en de zijpanelen van een EV extra stevig – de batterij zit als het ware in een vrijwel onverwoestbare doos. Die sterke structuur draagt natuurlijk ook bij aan de bescherming van de inzittenden. In de botsproeven van bijvoorbeeld Euro NCAP scoren veel elektrische modellen hoog. Een bijkomend voordeel: doordat er geen brandstofmotor in de neus zit, is de voorkant een grote kreukelzone die de impact van een botsing opvangt, al verschilt dit per model.
Brandveiligheid elektrische auto: feiten en misverstanden
Een veelgehoord bezwaar tegen EV’s is brandgevaar door de batterij. In feite is het aantal branden per gereden kilometer lager dan bij benzine- en dieselauto’s. Lithium-ion-batterijen kunnen echter wél hevig branden als ze beschadigd of oververhit zijn. Zo’n batterijbrand is lastig te blussen en vereist vaak veel water. Daarom worden elektrische auto’s bij incidenten ook wel in een dompelbad geplaatst, om af te koelen.
Fabrikanten werken daarom met meerdere veiligheidslagen: temperatuurmanagement, automatische ontkoppeling van de hoogspanning bij een botsing en de al genoemde robuuste behuizing. Ook de laadtechnologie is verbeterd, met systemen die ‘overladen’ voorkomen. De kans op brand is heel klein, maar niet nul – net als met traditionele brandstofauto’s.

Waar elektrische auto’s minder veilig kunnen zijn
Ondanks alle voordelen zijn er voor elektrische auto’s ook uitdagingen. Een belangrijk punt is het hoge gewicht. Door het batterijpakket is een EV honderden kilo’s zwaarder dan een vergelijkbare benzineauto. Daarmee heeft een EV bij een aanrijding een grotere impact op de ‘tegenpartij’, zoals fietsers en kleine auto’s.
Ook is de stilte van EV’s bij lage snelheid een risico voor voetgangers en fietsers. Daarom moeten EV’s tot 20 km/u een waarschuwingssignaal produceren. Ook de felle acceleratie van sommige EV’s kan gevaarlijk zijn als de bestuurder de trekkracht onderschat.
Veiligheid voor de inzittenden; maar let op rijgedrag
Voor de inzittenden is een elektrische auto over het algemeen veilig. Het inzittendencompartiment is stevig en moderne veiligheidssystemen werken vaak samen om hen te beschermen. Het gedrag van de bestuurder is echter de doorslaggevende veiligheidsfactor. Een auto met geavanceerde technologie kan veel compenseren, maar is niet ‘hufterproof’. Te hard rijden en onvoldoende afstand houden blijft een risico – net als in andere auto’s.
Wat kun je als berijder zelf doen?
Je hebt als bestuurder veel invloed op de veiligheid – ook in je elektrische auto. Enkele praktische tips.
- Regelmatig onderhoud; laat niet alleen remmen, banden en ophanging controleren, maar ook de staat van het batterijkoelsysteem en de laadkabels.
- Let op banden en bandenspanning: door het hogere gewicht slijten banden sneller. Een te lage spanning beïnvloedt de wegligging en verlengt de remweg.
- Gebruik de laadinfrastructuur verstandig: laad bij gecertificeerde laadpunten en vermijd overmatig gebruik van snelladers. Dit verlengt de levensduur van de batterij.
- Maak gebruik van rijhulpsystemen, maar blijf alert: ADAS helpt, maar vervangt geen oplettende bestuurder. Houd altijd zelf de controle.
- Wees bewust van het acceleratievermogen: zeker in krachtige modellen is het verstandig om op nat wegdek en in druk verkeer rustig op te trekken.
- Pas je rijstijl aan het gewicht aan: houd meer afstand en begin eerder met remmen, zeker bij hoge snelheden.
Veiligheid elektrische auto versus conventionele auto
Als je EV’s vergelijkt met conventionele auto’s, dan zie je dat EV’s vaak hoog scoren op actieve veiligheid en crashbescherming. Het lage zwaartepunt en de aanwezigheid van moderne assistentiesystemen zijn ook voordelen. De brandveiligheid is in de praktijk vergelijkbaar en zelfs iets beter, hoewel batterijbranden complexer zijn om te bestrijden en vaker het nieuws halen.
De nadelen zitten vooral in het hogere gewicht en de stilte die medeweggebruikers niet gewend zijn. Deze zijn echter grotendeels te ondervangen door bewust rijgedrag.
Toekomstige ontwikkelingen
De veiligheid van een elektrische auto blijft zich ontwikkelen. Nieuwe batterijtechnologie zoals solid-state-batterijen beloven minder brandgevaar en een hogere energiedichtheid. Ook werken fabrikanten aan nog betere integratie van rijhulpsystemen met kunstmatige intelligentie, waardoor auto’s beter kunnen anticiperen op gevaarlijke situaties.
Ook zal voertuig-tot-voertuigcommunicatie (V2V) bijdragen aan de verkeersveiligheid, doordat auto’s elkaar waarschuwen voor naderend gevaar. Dit geldt overigens niet alleen voor EV’s, maar ook voor benzine- en hybrideauto’s.
Veiligheid elektrische auto, beter dan conventionele auto?
Elektrische auto’s zijn over het algemeen gewoon veilig, vaak zelfs veiliger dan conventionele auto’s. Toch zijn er aandachtspunten, zoals het hoge gewicht en de stilte. Maar de bestuurder kan veel doen om de veiligheid te verhogen, vooral door verantwoord rijgedrag. Met de voortdurende ontwikkeling van batterijtechniek en rijhulpsystemen neemt de veiligheid van elektrische auto’s alleen maar toe. Maar zoals altijd geldt: de technologie is zo veilig als de persoon die achter het stuur zit.