‘Zie jij mij zitten’ is nieuwe verkeersveiligheidscampagne
Initiatief van RAI Vereniging
Met de slogan ‘Zie jij mij zitten’ start RAI Vereniging een verkeersveiligheidscampagne om verkeersdeelnemers bewust te maken van hoe je in de 1,5-meter-samenleving het beste kunt gedragen in het verkeer.
Stoplicht
De samenleving komt langzaam weer op gang. Het wordt drukker in het verkeer en daarbij kiezen steeds meer mensen voor het comfort en gemak van individueel vervoer zoals de fiets, scooters, auto of motor. Als verkeersdeelnemer kom je daardoor steeds vaker in situaties terecht waar de 1,5 meter niet altijd even makkelijk te handhaven is. Elkaar passeren op een smal fietspad, met z’n allen wachten bij het stoplicht, of een vrachtwagen die door de drukke smalle straten van de binnenstad manoeuvreert, het zijn dagelijkse situaties die vragen om extra aandacht en alertheid.
Bewustwordingscampagne
Hoe kun je als verkeersdeelnemer het beste reageren? Met de bewustwordingscampagne ‘Zie jij mij zitten’ wil RAI Vereniging aandacht vragen voor het groeiende belang om extra rekening met elkaar te houden in het verkeer en gedragstips geven hoe verkeersdeelnemers zich veilig kunnen gedragen in het verkeer. De campagne richt zicht voornamelijk op de verkeersdeelnemers in de stad waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen vijf verschillende soorten verkeersdeelnemers: fietsers, scooterrijders, motorrijders, automobilisten en bestuurders van zware voertuigen.
Per doelgroep
Hierbij wordt per doelgroep naast specifieke gedragstips, aanvullende informatie gegeven over onderwerpen die juist in deze coronatijd extra aandacht verdienen. Denk aan het belang van onderhoud of het gebruiken van hoogwaardige sloten voor je nieuwe fiets, motor of scooter.
Zie jij mij zitten
Met een dubbelzinnige tagline brengt RAI Vereniging de verkeersdeelnemers bij dat een goede relatie op de weg begint met het hebben van oog voor elkaar. ‘Zie jij mij zitten’ staat voor de interactie tussen verkeersdeelnemers. Ofwel, ‘Zie jij mij?’, ‘Houd je rekening met mij?’. Anderzijds staat ‘Zie jij mij zitten’ voor het onschuldige flirten in het verkeer maar bovenal aardig zijn voor elkaar. Ten derde vraagt RAI Vereniging met ‘Zie jij mij zitten’ aandacht voor de positieve bijdrage van individueel vervoer aan het comfortabel, slim en gezond verplaatsen van A naar B. De campagne wordt voornamelijk online verspreid. Er is ook een speciale website: www.ziejijmijzitten.nl. Hier lezen verkeersdeelnemers hoe ze zich het beste kunnen gedragen in het verkeer en vinden ze nuttige tips gericht op hun specifieke situatie.
VIDEO