Zenos E10 R – Autotest
Gekkenwerk, maar ook helemaal te gek
Soms zijn er van die auto’s waar je met uitgesproken gedachten instapt: dit wordt leuk of juist helemaal niet. De Zenos E10 R is zo’n auto. Met 700 kilogram en 257 kW (350 pk), en zonder enige vorm van veiligheidssystemen of rem- en stuurbekrachtiging ben je helemaal op jezelf aangewezen. Gelukkig is de E10 R een auto die je direct na het wegrijden heel veel vertrouwen geeft, zolang je maar weet waar je mee bezig bent. De E10 R is namelijk snel, maar ook gewelddadig lekker.
Less is more
We halen de Zenos E10 R op bij de Nederlandse Caterham-, Lotus- en Zenos-importeur Van der Kooi Sportscars in Houten. Hét adres waar less is more wordt begrepen. De eerste kilometers zijn achter de rug en voor ons is de weg helemaal vrij. Ook de motor en banden zijn mooi op temperatuur. Is het dan nu tijd om het gaspedaal echt compleet in te drukken? We doen het gewoon…
“Alsof er achter je een jumbojet opstijgt en je over enkele ogenblikken in de straalmotoren wordt gezogen”
Jumbojet
Nondeknetters, dit gaat hard! Volgas in twee, drie en door naar vier. De E10 R weet gewoon niet van ophouden. De turbo spoelt zich keer op keer in razendsnel tempo en met een oorverdovend geweld op. Alsof er achter je een jumbojet opstijgt en je over enkele ogenblikken in de straalmotoren wordt gezogen en na gas liften weer keihard wordt uitgespuugd. Wat een (afblaas)geweld, maar ook: wat ge-wel-dig. De acceleratie is ongeacht de ingelegde versnelling ongekend. Vergeet een McLaren 570 GT, vergeet een Alfa Romeo 4C en doe alsof de Nissan GT-R niet bestaat. De E10 R is namelijk véél sneller.
[parallex id=”1″]
Zenos geeft je vleugels
Dit is laagvliegen in de meest ultieme vorm van Zenos, want de E10 R is het topmodel van de E10-familie. Dat brengt ons op het idee om deze Zenos E10 R te fotograferen met voertuigen die je ook het gevoel geven dat je vleugels hebt. Juist: vliegtuigen. We strijken neer op Breda International Airport, waar het Vliegend Museum Seppe een prachtige collectie oude en nieuwe vliegtuigen tentoonstelt.
Fighter jet op wielen
We parkeren de E10 R recht voor de loods naast het vliegveld, de gigantische schuifdeur gaat open en er valt een moment van stilte. Maar er ontstaat tussen al die vliegtuigen ook een treffend vergelijk, want om te zien is zo’n Zenos gewoon een fighter jet op wielen. Het geweld, de snelheid, het remvermogen, het directe stuurgedrag, alles is afgesteld met maar één doel: actie. Daar is de E10R altijd voor in. Heus, je denkt drie keer na voordat je het gaspedaal vloert, maar wanneer de (weers)omstandigheden het toelaten, krijg je keer op keer een geweldige kick – en een trap in je rug.
“Nondeknetters, dit gaat hard! Volgas in twee, drie en door naar vier. De E10 R weet gewoon niet van ophouden”
[parallex id=”2″]
Géén auto voor de faint-hearted
Een tip: bij nat wegdek of met wat blaadjes op de ondergrond is het verstandig je in te houden. Zelfs in de derde en vierde versnelling heb je dan wielspin en komt de Zenos E10 R als een straaljager met afgeschoten staartvin en -vleugels graag om. Dit is géén auto voor de faint-hearted. Je moet verstand hebben en je verstand ook gebruiken.
Adrenalinekick
Doe je iets fout, dan krijg je genadeloze zweepslagen. Ken je de auto goed, dan trakteert de Zenos E10 R je keer op keer op een adrenalinekick die nog lang na het weekend voelbaar is. Wie dit leest, denkt wellicht dat de E10 R een listige auto is. En misschien is die dat ook wel. Toch is de tractie en grip van de voor- en achterwielen onder normale omstandigheden fenomenaal. Het is bizar hoe Zenos zoveel power zo goed op het wegdek weet te krijgen, zonder enige vorm van uitbundige spoilers.
[parallex id=”3″]
Drie seconden van je leven
Onder de juiste omstandigheden voelt de versnelling alsof je met een elastiek wordt afgeschoten van een vliegdekschip. In een seconde of drie snel je naar 100 km/u en tien tellen later staat er al 200 km/u op de klok. Remmen? In het begin voelt het rempedaal houterig aan. Je hebt immers ook geen rembekrachtiging. Zodra alles goed is opgewarmd, is de vertraging perfect. Keer op keer.
Brailleschrift
Het stuurgevoel behoeft bijna geen uitleg. Het is ontzettend direct. Het semi-slickrubber leest als een vinger op brailleschrift de weg en geeft alles door. Op strak asfalt is dat ontzettend fijn, maar op klinkers klappen de vullingen uit je kiezen. Je begrijpt: zo’n E10 R is vooral bedoeld voor op het circuit, op zogenoemde trackdays. Toch is er ook op de openbare weg prima mee te leven. Weet een ding: in zo’n Zenos E10 R rijd je je complete referentiekader aan flarden. Zo kan autorijden dus ook!
“De verwende automobilist heeft in de E10 R helemaal niets te zoeken. De purist voelt zich er direct thuis en ervaart het pure rijgedrag als een luxe”
[parallex-4]
Alleen zaken die echt nodig zijn
In het interieur geen navigatiesysteem, cruisecontrol of elektrisch verstelbare stoelen. Wat er dan wel is? Nou gewoon, alleen de zaken die écht nodig zijn. Een start-/stopknop, een met alcantara bekleed sportstuurwiel, de versnellingspook van de fijn schakelende zesbak, twee koolstofvezel kuipstoelen met in dit geval zespuntsgordels en twee duidelijke displays voor het aflezen van motor- en rijgegevens en rondetijden.
Puristen
Is er dan echt geen luxe? Jawel, stoelverwarming. Maar dat is het dan ook wel. Wat overigens ook ontbreekt zijn deuren, zijruiten en enige vorm van isolatie. De verwende automobilist heeft in de E10 R dus helemaal niets te zoeken. De purist voelt zich er direct thuis en ervaart dat pure rijgedrag juist als een luxe. Deze E10 R heeft overigens een voorruit, maar je kunt hem ook zonder bestellen, mocht je dat fijn vinden. Voor een net iets grotere kick.
[parallex id=”5″]
Gerecycled koolstofvezel
De Zenos E10 R is een vernuftig brok techniek. Wist je bijvoorbeeld dat Zenos gerecycled koolstofvezel gebruikt? Dat materiaal is goedkoper dan nieuw koolstofvezel maar heeft nog altijd 70 procent van de originele sterkte en is daarmee nog steeds stijver dan staal of aluminium.
“Omgerekend heeft de Zenos E10 R 500 pk per 1.000 kilogram. Dat is gekkenwerk, maar wel helemaal te gek”
Omgerekend 500 pk per 1.000 kilogram
De E10 R heeft een zogenoemd ruggegraatchassis van geperst aluminium met een monocoque van koolstofvezel, voor een optimale torsiestijfheid en een extreem laag gewicht. Hij weegt maar 700 kilogram. Ter vergelijk: een Ford Focus RS met dezelfde krachtbron weegt bijna 900 kilogram méér. In dit geval heb je 257 kW (350 pk) op 700 kilogram, omgerekend 500 pk per 1.000 kilogram. Dat is gekkenwerk, maar wel helemaal te gek. Een fighter jet op wielen. In het Grieks betekent Zenos letterlijk ‘geschenk’. En dat is het: een geschenk voor de purist die niet bang is van een uitdaging.
[parallex id=”6″]
Drive Edition
De Zenos E10 met 147 kW (200 pk) is leverbaar voor 46.920 euro en voor de krachtigere E10 S met 250 betaal je minimaal 57.920 euro. De E10 R is er voor prijzen vanaf 75.520 euro. Dit is een extra bijzondere E10 R: een Drive Edition waarvan Zenos ter lancering van de E10 R slechts vijftien exemplaren heeft gebouwd. Dit specifieke exemplaar is chassisnummer 9 en te koop voor 87.570 euro.
Met dank aan Van der Kooi Sportscars en Vliegend Museum Seppe.
[parallex id=”7″]