
Zelfrijdende auto’s op Nederlandse wegen stapje dichterbij
Wetsvoorstel ingediend voor testen van auto’s met bestuurders op afstand

Nederland is weer een stukje dichter bij de introductie van zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft het wetsvoorstel ‘experimenteerwet zelfrijdende auto’s’ ingediend bij de Tweede Kamer. Als deze wet groen licht krijgt, kan de minister vergunningen afgeven voor tests op de openbare weg met bestuurders op afstand.
Bestuurder hoeft straks niet meer in auto te zitten
Het is in Nederland sinds 2015 mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg. Maar er moet nog wel altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De nieuwe wet maakt ook het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Dit is een volgende stap in de aanpak om zelfrijdend vervoer in Nederland mogelijk te maken. Op Europees niveau is afgesproken dat alle Europese landen in 2019 klaar moeten zijn voor zelfrijdende auto’s op de weg. Nederland wil deze doelstelling liever nog eerder behalen.
Communiceren met elkaar
“Zelfrijdend vervoer biedt veel kansen. Slimme technieken kunnen bijvoorbeeld de verkeersveiligheid verbeteren. In nieuwe auto’s kunnen nu al systemen zitten die automatisch remmen in het geval dat een voorligger plotseling stopt en die je in je rijbaan houden als je door bijvoorbeeld afleiding over de wegmarkering gaat. In de komende jaren kan de autopilot-functie op de snelweg het stuur volledig overnemen en de reis makkelijker en comfortabeler maken. Als auto’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen ze mogelijk ook het verkeer soepeler laten doorstromen”, aldus de Rijksoverheid.
Truck platooning
In de logistiekwereld wordt nu al getest met truck platooning: twee of meer trucks die via wifi aan elkaar gekoppeld zijn. Daardoor kunnen ze veel dichter op elkaar rijden en brandstof besparen. In de eerste truck is de bestuurder actief, maar de chauffeur in de opvolgende trucks worden rijtaken uit handen genomen. Zelfrijdende auto’s kunnen ook een goede bron van informatie zijn. Denk aan het scannen van het wegdek en doorgeven aan de wegbeheerder dat er gaten in de weg zitten of dat er gladde wegdelen zijn. De wegbeheerder kan dan maatregelen treffen.