
XPeng deelt ludieke sneer uit aan Tesla
XPeng G6 mikt op Tesla Model Y

De Chinese autofabrikant XPeng is op internationaal niveau een campagne begonnen om de volledig elektrische G6 onder de aandacht te brengen. Die campagne mag je gerust opvallend noemen. Of gewaagd. Want stiekem deelt XPeng hier gewoon een leuk bedoelde sneer uit aan de Tesla Model Y.
Y Not?
Wat is er aan de hand? XPeng brengt de XPeng G6 onder de aandacht met de leus ‘Y Not?’. Dat is natuurlijk een ludieke sneer in de richting van de welbekende Tesla Model Y. De G6 is een directe concurrent van de Model Y. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat Tesla in zwaar weer zit. Niet zozeer financieel, maar vooral imagotechnisch.
Wat is er aan de hand bij Tesla?
De verkoop van Tesla is recentelijk aanzienlijk gedaald, met name in belangrijke markten zoals China, Europa en de Verenigde Staten. In China daalden de verkopen in mei 2025 met ruim 30% ten opzichte van het jaar ervoor, voornamelijk door een sterke terugval in de verkoop van de Model Y, ondanks dat dit model nog steeds het bestverkochte elektrische voertuig in het land was. In Europa werd een gemiddelde daling van 49% in april 2025 geregistreerd, met uitschieters zoals een daling van 62% in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland daalde de verkoop in april met bijna 75% ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor.
Verouderd modellengamma
Verschillende factoren dragen bij aan deze daling. Ten eerste kampt Tesla met een verouderd modellengamma; sinds de introductie van de Model Y in 2020 zijn er in Europa geen nieuwe modellen gelanceerd, terwijl concurrenten hun aanbod hebben vernieuwd en uitgebreid. Daarnaast is er toenemende concurrentie van goedkopere en innovatieve elektrische voertuigen, met name van Chinese fabrikanten zoals BYD, die in 2024 meer dan 4 miljoen EV’s en plug-in hybrides verkochten, vergeleken met de 1,79 miljoen voertuigen van Tesla.
Politiek speelt ook een rol
Verder heeft de publieke perceptie van CEO Elon Musk invloed op de verkoop. Zijn eerdere politieke betrokkenheid, waaronder steun aan Donald Trump en de Duitse partij AfD, heeft geleid tot kritiek en boycots, vooral in Europa. In de VS heeft zijn rol in de Trump-administratie geleid tot een afname van de steun onder liberale consumenten. Daarnaast heeft Tesla te maken met kwaliteitsproblemen, met name bij de Cybertruck, die te kampen heeft met productieproblemen en terugroepacties. Ook het gebrek aan betaalbare modellen en beperkte reclame-inspanningen maken het moeilijk om nieuwe klanten aan te trekken in een steeds competitievere markt.
Musk belooft beterschap, nu zijn politieke carrière op een laag pitje staat. Andere autofabrikanten spelen graag in op de situatie bij Tesla. XPeng is er een van. Met de campagne ‘Y Not’ proberen ze de G6 als prima alternatief voor de Model Y onder de aandacht te brengen.
XPeng G6
De XPeng G6 is een volledig elektrische SUV die zich positioneert als een directe concurrent van de Tesla Model Y, met een focus op prestaties, technologie en prijs-kwaliteitverhouding. Het voertuig is gebouwd op het SEPA 2.0-platform met een 800V-architectuur, wat ultrasnel laden mogelijk maakt. Afhankelijk van de uitvoering varieert het vermogen van 190 kW (258 pk) tot 350 kW (476 pk), met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,1 seconden voor de krachtigste AWD Performance-variant. De batterijopties omvatten een 66 kWh LFP-accu met een WLTP-actieradius tot 435 km en een 87,5 kWh NCM-accu met een actieradius tot 570 km. Dankzij het hoge laadvermogen van maximaal 280 kW kan de batterij van 10% tot 80% worden opgeladen in minder dan 20 minuten.
Het interieur van de G6 is ruim en modern, uitgerust met een 10,2-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,96-inch infotainmentscherm, beide aangedreven door een Qualcomm Snapdragon-processor. Het voertuig biedt ook diverse rijhulpsystemen onder de naam XPILOT en een bagageruimte van 571 liter, uitbreidbaar tot 1.374 liter met neergeklapte achterstoelen. De auto heeft een geremd trekvermogen tot 1.500 kg.





