Voormalig Mercedes-AMG-manager Mario Spitzner nieuwe baas Wiesmann
‘Nog dit jaar onthulling van nieuwe sportauto’
De Duitse sportautoproducent Wiesmann heeft sinds februari 2016 weer een toekomst dankzij de overname door de twee Britse broers Roheen (36) en Sahir Berry (30). Nog vóór de jaarwisseling hoopt de fabrikant een nieuwe sportauto voor te stellen. Achter de schermen wordt daar nog met man en macht aan gewerkt, onder meer met voormalig Mercedes-AMG-manager Mario Spitzner: de nieuwe Managing Director van Wiesmann Automotive GmbH.
LEES OOK: BMW i8 met gigantisch ‘roestprobleem’
Managementfuncties bij Mercedes-AMG
Mario Spitzner was in de periode 1990 tot en met 2014 werkzaam op diverse posities in het management van Mercedes-AMG. Daardoor heeft hij veel ervaring met het runnen van een sportautomerk. Hulp die meer dan welkom is om van Wiesmann weer een gezonde speler te maken.
Unieke kans
De broers Roheen en Sahir Berry investeren de komende jaren een bedrag van acht cijfers in Wiesmann. Van dat geld worden nieuwe modellen ontwikkeld. “Ik kijk echt uit naar deze uitdaging”, zegt Spitzner. “De kans om een uniek merk opnieuw op te bouwen, krijg je niet elke dag.”
[parallex-1]
Rechtsgestuurde voertuigen
Ook eigenaar Roheen Berry ziet de samenwerking meer dan zitten. “Met Mario maken we van Wiesmann weer wat het was: een merk dat staat voor exclusiviteit en individualisme, allemaal ‘Made in Germany’. We ontwikkelen niet alleen nieuwe modellen, maar willen ook ons afzetgebied vergroten, bijvoorbeeld door rechtsgestuurde voertuigen te gaan maken”, zegt Roheen. Of alle nieuwe modellen BMW-motoren krijgen, is nog niet bekend. In het verleden maakte Wiesmann wel gebruik van BMW-techniek.
[parallex-3]
Drukke broers
Roheen en Sahir Berry bezitten behalve Wiesmann meerdere bedrijven in diverse sectoren, zoals veiligheid, agricultuur, energie en infrastructuur. Het zakenduo is actief in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Sahir Berry is ook partner van Sportwagen Performance in New Delhi dat zich gespecialiseerd heeft in sportauto’s en supercars.
“De kans om een uniek merk als Wiesmann opnieuw op te bouwen, krijg je niet elke dag” – Mario Spitzner
Wiesmann MF3-opvolger
Volgens geruchten in de media presenteert Wiesmann een model op basis van de Wiesmann Spyder Concept uit 2011. Dit model moet de MF3 Roadster van weleer opvolgen en het instapmodel van de Wiesmann-familie worden. Voordat het merk in 2014 kopje onder ging, had Wiesmann een kant-en-klaar plan klaarliggen voor een nieuwe MF3 Roadster. Die zou stukken goedkoper worden dan de 160.000 euro die Wiesmann vroeg voor de vorige MF3 Roadster.
[parallex-2]
Tot nu toe 1.700 Wiesmanns
De productie van de originele MF3 Roadster werd begin 2013 beëindigd. In totaal produceerde Wiesmann iets meer dan 910 exemplaren van het model. Voor de productiestop bouwde Wiesmann alleen nog de MF4 en MF5. De totale productie van Wiesmann ligt op bijna 1.700 auto’s sinds de start van de productie in 1993.