De wereld achter autodelen is rocket science
Smart en Car2Go fantaseren over de toekomst van carsharing
Je mag het gerust een schokkend gegeven noemen: 50 procent van het huidige aantal auto’s op aarde is genoeg om iedereen mobiel te maken, zolang er maar meer mensen van één auto gebruikmaken. Carsharing heeft dus heel veel potentie. Smart en Car2Go kijken reikhalzend uit naar de toekomst maar staan ook de nodige uitdagingen te wachten.
De cijfers van nu
Car2Go is een autodeeldienst van Daimler en heeft op 26 locaties wereldwijd nu zo’n 14.000 auto’s in omloop en ongeveer 2,7 miljoen klanten. Het aantal klanten is in één jaar met 45 procent toegenomen. Elke Car2Go-auto – vaak een elektrische Smart Fortwo of elektrische B-Klasse – wordt ongeveer zestien keer per dag gebruikt en elke 1,2 seconden wordt er wereldwijd een Car2Go-auto gehuurd. Studies wijzen uit dat het aantal autodeelgebruikers in 2025 wereldwijd toe kan nemen tot 36,7 miljoen. Het ultieme doel? Het aantal auto’s in metropolen flink terugschroeven. Een andere missie? Mensen in steden motiveren om geen auto te bezitten, maar van een mobiliteitsdienst gebruik te maken.
“We weten dat mensen 300 meter willen lopen om auto te bereiken.”
Kortere levenscyclus van auto’s
Slechts nieuw voor autofabrikanten dus die alleen maar meer, meer en nóg meer auto’s willen produceren en verkopen? “Nou, een probleem hoeft dat echt niet te zijn”, zegt Frank Ruff, Senior Manager of Society and Technology Research Group bij Daimler. “Want minder auto’s worden intensiever gebruikt en dus wordt de levenscyclus van auto’s korter, waardoor ze eerder vervangen moeten worden. Fabrikanten verkopen misschien vijftig procent minder auto’s maar verkopen wel vaker deze auto’s omdat de levensduur van voertuigen afneemt.”
“Algoritmes moeten perfecte routes bepalen en voor efficiënte inzet van het complete wagenpark zorgen.”
Veelbelovende taart
Uit een studie van Goldman Sachs, een internationaal opererende investeringsbank, blijkt dat de opbrengst van zogeheten autonomous fleet providers kan toenemen tot 220 miljard dollar in de komende jaren. Uiteraard willen diverse partijen een punt uit die veelbelovende taart. Ook Daimler, eigenaar van Smart en Car2Go.
Level 5
Smart en Car2Go blikken tijdens de workshop TecDay Smart Future Mobility Concept in Stuttgart, waar AutoRAI.nl op bezoek is, vooruit op Level 5 autonoom rijden. Dit komt neer op volledig autonoom rijdende auto’s waarbij een stuurwiel en een gas- en rempedaal overbodig zijn. Wat Smart en Car2Go precies voor ogen hebben? Bekijk dan even onderstaande video getiteld ‘The future of mobility’:
VIDEO: The future of mobility | Smart Vision EQ Fortwo
Slim managementsysteem
Om het concept van autodelen in de toekomst maar ook nu al in goede banen te leiden is een slim managementsysteem nodig. Fleet management is misschien wel het meest belangrijke aspect van carsharing. Want hoe manage je een voertuigvloot binnen de stad? “Die kennis bouw je met de jaren op”, zegt Ruff. “Op een gegeven moment weet je waar drukke punten in steden zich bevinden en op welke tijdstippen mensen reizen. Het is dan zaak op om die momenten en locaties genoeg auto’s beschikbaar te hebben, zonder dat er een te kort ontstaat in andere delen van steden en ook zonder dat centra van steden overvol raken met auto’s. Een slim algoritme, slimme software dus, kan die momenten meer en meer voorspellen.”
“Alleen met een goed laadnetwerk kunnen we goed functioneren.”
Voorspellen van vraag, lastig
Dit gaat verder dan je denkt. “Je moet ook rekening houden met evenementen in steden, zoals een voetbalwedstrijd”, zegt Ruff. “Als je weet dat een voetbalwedstrijd bijna is afgelopen, kun je extra auto’s naar het stadion sturen zodat mensen naar huis kunnen. Dit heeft te maken met het voorspellen van vraag, oftewel demand prediction. We weten dat mensen 300 meter willen lopen om een auto te bereiken.”
Fleet intelligence
Het zenuwcentrum van een autodeeldienst als Car2Go is een zogeheten Central Fleet Steering die zich met één belangrijke taak bezighoudt: fleet intelligence. “Een belangrijke vraag is welke auto je het beste naar welke klant kunt sturen en via welke route. Algoritmes moeten perfecte routes bepalen en voor efficiënte inzet van het complete wagenpark zorgen”, zegt Ruff.
“Je moet ook rekening houden met evenementen in steden, zoals een voetbalwedstrijd.”
Vieze bekers, bah
Car2Go en Smart zien een toekomst voor zich van elektrische autonoom rijdende deelauto’s. De Smart Vision EQ Concept – die je zojuist in de video hebt gezien – geeft van zo’n auto een voorproefje. Elektrische auto’s hebben een beperkte range en moeten zo nu en dan ook aan de stekker. Of wacht: op een inductieplaat staan om draadloos op te laden. We praten immers over 2030 of later. Daarnaast kan een gebruiker vieze bekers achterlaten in de auto en daar zit een andere gebruiker niet op te wachten. Een deelauto moet schoon zijn voor de volgende gebruiker.
Essentieel
“Smart Maintenance is een andere uitdaging”, zegt Ruff. “Wanneer moet een auto gereinigd worden en wanneer is het beste laadmoment? Het zijn interessante vragen. Bij Car2Go weten we waar veel vraag bestaat. We geven daarom overheden informatie waar het beste oplaadstations moeten komen, want alleen met een goed laadnetwerk kunnen we goed functioneren.”
“Alleen met een goed laadnetwerk kunnen we goed functioneren”