
Wat zijn de auto’s met de beste garantievoorwaarden?
Welke automerken geven je de meeste zekerheid bij een nieuwe auto?

Een auto kopen is een grote investering en daarom is het logisch dat je wilt weten hoe goed je beschermd bent als er onverhoopt aan de auto iets kapot gaat of mis is– ofwel: welke zekerheid – garantie dus – heb je dat de auto kwalitatief écht zo goed is als de fabrikant zegt?
De garantie en de daaraan verbonden voorwaarden spelen daarbij een belangrijke rol. Steeds meer merken bieden uitgebreide garanties aan, vooral nu de concurrentie hevig is en de consument zekerheid verwacht. Maar welke merken lopen voorop met hun garantie en wat betekenen die garantievoorwaarden eigenlijk in de praktijk?
Wat houdt fabrieksgarantie in?
Fabrieksgarantie is de belofte van de fabrikant dat de auto gedurende een bepaalde periode vrij is van fabricage- en materiaalfouten. Ontstaat er toch een probleem dat binnen die voorwaarden van die belofte valt, dan wordt het kosteloos hersteld of vervangen. In Europa is drie jaar fabrieksgarantie lange tijd de norm geweest. Sommige merken hanteren nog steeds drie jaar, maar steeds meer fabrikanten verlengen de looptijd standaard naar vijf, zes, zeven en zelfs tien jaar.
Garantie uitbreiden of niet?
Fabrieksgarantie kun je vaak – tegen betaling weliswaar – uitbreiden of verlengen. Dan geldt de garantie meestal enkele jaren langer of tot een hogere kilometerstand. De vraag is echter of dat wel nodig is. Wettelijk gezien moet een product immers voldoen aan redelijke verwachtingen van levensduur en kwaliteit – zonder bijbetaling… Toch kan een verlengde garantie je rust geven, zeker voor wie veel kilometers maakt of van plan is de auto lang te houden en niet zit te wachten of iets nog wel of niet onder de fabrieksgarantie valt.
Uitsluitingen en beperkingen
Elke garantie kent ook grenzen. Onderdelen die onder normale slijtage vallen – denk aan remblokken, banden en ruitenwissers – zijn uitgesloten. Ook schade door verkeerd onderhoud, nalatigheid of ongelukken valt niet onder de dekking. Verder kan de garantie vervallen als je reparaties laat uitvoeren buiten het officiële netwerk, tenzij je aantoonbaar volgens de voorschriften onderhoud hebt uitgevoerd of laten uitvoeren.
Garantie voor elektrische auto’s
Voor elektrische auto’s gelden aparte bepalingen ten aanzien van het batterijpakket. Dat is immers verreweg het duurste onderdeel en op termijn gevoelig voor slijtage. Daarom geven merken op de batterij meestal een nog langere garantie dan op de rest van de auto. Vaak gaat het om acht jaar of 160.000 kilometer, soms méér. Daarbij garandeert de fabrikant meestal dat de batterij na die periode nog een bepaald percentage van de oorspronkelijke capaciteit heeft, bijvoorbeeld 70 procent.
Het is goed om te weten dat ook voor elektrische auto’s beperkingen gelden. Behalve de reguliere slijtage, nalatigheid en ongelukken is dat ook verkeerd gebruik zoals structureel laden met verkeerde apparatuur.
Soorten garantie
Behalve de fabrieksgarantie zijn er meer vormen van garantie. De wettelijke garantie is altijd van toepassing: een product moet voldoen aan redelijke verwachtingen, ongeacht wat de fabrikant biedt. Dat staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Verder is er de commerciële garantie, zeg maar een extra belofte van de fabrikant (fabrieksgarantie) of dealer, zoals verlengde dekking of extra service. Tot slot is er de Europese garantie: koop je een auto binnen de EU, dan moet de fabrieksgarantie ook in andere Europese landen geldig zijn.
Welke merken bieden de beste garantievoorwaarden?
Niet elk merk kiest dezelfde strategie. Sommige merken gebruiken een langere garantieperiode als belangrijk verkoopargument, andere focussen meer op flexibiliteit of aanvullende pakketten. Een aantal merken valt echter positief op.
Toyota biedt standaard tien jaar of 200.000 kilometer garantie, mits je het voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren bij de dealer. Lexus, het luxemerk van Toyota, doet precies hetzelfde. Die extra dekking kan een belangrijke rol spelen bij de aankoopbeslissing, merkentrouw en zekerheid.
Op een nieuwe Kia krijg je eveneens tien jaar fabrieksgarantie, maar dat geldt tot 150.000 kilometer. Daarmee bewijst Kia zijn betrouwbaarheid en biedt het zijn klanten extra zekerheid. Voor veel Kia-kopers is dit een doorslaggevend voordeel.
Mitsubishi biedt acht jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie, niet alleen op fabricage- en materiaalfouten, maar ook op de batterij van zijn geëlektrificeerde modellen. Het geeft kopers van de Outlander PHEV (vanaf 2016) en de nieuwe elektrische modellen extra vertrouwen in de kwaliteit van hun auto.
Inmiddels biedt Stellantis vanaf juni 2025 ook acht jaar of 160.000 kilometer garantie op alle modellen van het concern in Nederland: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel en Peugeot.

MG heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld in Europa. Het merk biedt zeven jaar of 150.000 kilometer garantie. MG positioneert zich hiermee als een aantrekkelijk merk voor kopers van een (elektrische) auto die zekerheid willen combineren met relatief gunstige prijzen.
BYD biedt sinds een paar jaar zes jaar fabrieksgarantie en acht jaar op de batterij en de elektromotor. Opvallend is dat de uitgebreidere garantie ook geldt voor de auto’s die al ouder zijn. Ook Mazda geeft inmiddels zes jaar garantie en koppelt die, net als BYD, aan de auto, zodat de garantie automatisch overgaat naar de volgende eigenaar. Suzuki biedt ook zes jaar fabrieksgarantie
Hyundai biedt vijf jaar fabrieksgarantie zónder kilometerbeperking. Dat maakt het merk aantrekkelijk voor veelrijders, want bij veel andere merken telt de kilometerstand wél mee. Op de batterij van zijn elektrische modellen geeft Hyundai bovendien een aparte dekking van acht jaar of 160.000 kilometer. Ook bij Subaru geldt een fabrieksgarantie van vijf jaar.
Afhankelijk van je situatie
Welke garantievoorwaarden het beste zijn, hangt ook af van je persoonlijke situatie. Wie weinig kilometers rijdt, heeft minder aan een onbeperkte kilometerdekking, maar kan juist baat hebben bij een lange looptijd – al lopen beide meestal wel min of meer gelijk op. Voor veelrijders is juist het omgekeerde het geval: een onbeperkt aantal kilometers biedt dan juist meer zekerheid dan het aantal jaren. Ook speelt de vraag mee hoe lang je de auto wilt houden en of je het onderhoud bij de merkdealer laat uitvoeren.
Conclusie
De verschillen in garantievoorwaarden tussen automerken loopt zeer uiteen, maar de geboden garanties worden inmiddels wel steeds uitgebreider. Het ene merk kiest voor een langere looptijd, de ander voor flexibiliteit of extra dekking en klantenbinding via het onderhoud door de dealer. Welke optie het beste bij je past, hangt af van je gebruik en verwachtingen. Maar duidelijk is dat de consument in 2025 meer keuze en zekerheid heeft dan ooit tevoren. Daarmee zijn garantievoorwaarden een belangrijk onderdeel geworden van de afweging bij de aanschaf van een nieuwe auto.