Walkaround: BYD HAN, een budget Tesla Model S?
Eerste kennismaking met BYD Han
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De eerste exemplaren van de BYD Han druppelen Nederland binnen. In de showroom van BYD Amsterdam maken we alvast kennis met deze elektrische performance sedan. In deze walkaround vertellen we je de eerste details over de BYD Han.
BYD Han, een performance limousine
BYD (Build Your Dreams) timmert in Nederland in samenwerking met Louwman hard aan de weg. De BYD Atto 3 is al een behoorlijk succes. Hetzelfde hoopt het merk te bereiken met de duurdere Tang (SUV) en de Han (performance limousine). Meer modellen volgen in de nabije toekomst. In dit artikel lichten we de BYD Han uit. Op het oog een tegenhanger van de Tesla Model S, maar qua prijs vormt de BYD Han geen match met de Tesla. De BMW i4 M50 vormt een beter vergelijk, dat is goed te zien aan onderstaand overzicht.
Concurrenten BYD Tan
- BYD Han – 517 pk – 72.490 euro
- BMW i4 M50 – 544 pk – 76.934 euro
- Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC – 476 pk – 111.068 euro
- Tesla Model S Dual Motor Long Range – 114.990 euro
BYD HAN, beter dan een BMW i4 M50? – WALKAROUND – AutoRAI TV
Han-dynastie
Het grootste verschil ten opzichte van bovenstaande concurrenten is dat de BYD Han direct full-option geleverd wordt. Bij BMW dien je nog wat opties aan te vinken om hem op smaak te brengen. De BYD Han is overigens vernoemd naar de Han-dynastie. De Han-dynastie volgde de Qin-dynastie op en ging vooraf aan de Drie Koninkrijken van China. Gedurende de Han-dynastie – vernoemd naar de Hanrivier – bloeide China op: de landbouw, de ambachten en de handel floreerden en de bevolking bereikte het aantal van 50 miljoen.
Indrukwekkende cijfers
Een leuk verhaal voor in de kroeg of tijdens verjaardagen, maar het gaat bij deze BYD Han toch echt om de cijfers. Die cijfers liegen er niet om! De auto heeft een systeemvermogen van 517 pk (380 kW) met 700 Nm aan koppel. Genoeg power om met behulp van AWD in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. De auto staat op Michelin Pilot Sport 245/45 R19-banden en heeft wielophanging met elektronisch verstelbare dempers. De geventileerde en geperforeerde remschijven voor en achter hebben remklauwen van Brembo,
Blade Battery
Dankzij een kobaltvrije Blade Batterij van 85,4 kWh komt de BYD Han op een volle lading stroom 521 kilometer ver volgens de WLTP-meetmethode. De batterij zelf weegt 568 kilogram en heeft 568 Volt-technologie. De auto weegt rijklaar 2.325 kilogram.
Snelladen tot 120 kW
Een gemiste kans van BYD is om de Han niet van een 3-fase onboardlader te voorzien. Nu heeft de Han een 7 kW 1-fase lader. Snelladen is gelukkig wel mogelijk met een laadsnelheid van 120 kW van 0 tot 60 procent. Het opladen via een 120 kW DC snellader van 30 tot 80 procent kost ongeveer 30 minuten. Dankzij een Vehicle to Load aansluiting (3,3 kW) kunnen ook andere apparaten worden opgeladen, bijvoorbeeld het koffiezetapparaat op de camping. Een warmtepomp is standaard.
Prachtig interieur
De 4.995 mm lange, 1.495 mm hoge en 1.910 mm brede BYD Han heeft een wielbasis van 2.920 mm en biedt daarmee bijzonder veel interieurruimte. De afwerking van het interieur is van hoog niveau. BYD gebruikt fraaie materialen. Er zijn verschillende interieurthema’s mogelijk. In het oog springt direct het BYD DiLink Multimediasysteem met 15,6 inch touchscreen. Dit systeem draait op Google-software en reageert supersnel op aanrakingen. Laadtijden zijn extreem beperkt. Ook fijn: twaalf luidsprekers met Dynaudio, DAB+, bluetoothconnectiviteit, diverse USB-poorten (5x type A en 1x type C), spraaksturing, Spotify en Wifi. Apple Carplay en Android Auto functionaliteit is beschikbaar vanaf het tweede kwartaal van 2023 via een software-over-the-air-update.
Uitrusting en rijhulpsystemen
De BYD Han heeft verder een Full LCD 12,3-inch instrumentenpaneel (configureerbaar), nappalederen stoelbekleding, een 7-inch bedieningspaneel in de middenarmsteun achter, voor en achter stoelverwarming en stoelventilatie maar ook sfeerverlichting, een panoramadak en een 360-graden camera. De volgende rijhulpsystemen en voorzieningen zijn aanwezig in de BYD Han.
- Adaptieve intelligente Cruise Control (Stop & Go)
- Antiblokkeersysteem (ABS)
- Automatic Emergency Brake (AEB)
- Automatic Vehicle Hold (AVH)
- Dodehoekbewaking (BSD)
- Door Open Warning
- DiSus-C Intelligent Damping Suspension
- Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)
- Elektronische remkrachtverdeling (EBD)
- Emergency Brake Signal System (EBSS)
- Front Collision Warning (FCW)
- Grootlichtassistent
- Head-up Display (HUD)
- Hill Hold Control (HHC)
- Lane Change Assist (LCA)
- Lane Centering Control (LCC)
- Lane Departure Warning (LDW)
- Parkeerhulp vóór en achter
- Rear Collision Warning (RCW)
- Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
- Regeneratief remsysteem (instelbaar)
- Tractiecontrolesysteem (TCS)
- Verkeersbordherkenning
- Waarschuwing overschrijden snelheidslimiet (instelbaar) Zelfdimmende binnenspiegel
- Automatisch inschakelende ruitenwissers
- Automatisch inschakelende verlichting
- Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) met sensoren en weergave op display
Garantie BYD Han
- Onderhoudsinterval 20.000 km / 12 maanden
- Garantie algemeen: 5 jaar / 100.000 km
- Garantie aandrijflijn (elektromotor + ECU): 5 jaar / 100.000 km
- Garantie tractiebatterij (SOH 70%): 8 jaar / 160.000 km
- Garantie laadkabel: 12 maanden
- Lakgarantie: 3 jaar / onbeperkt km
Prijzen:
- BYD HAN AWD Executive: 72.490 euro
- BYD HAN AWD Emerald Edition: 75.990 euro
Kleuren:
- Time Grey
- Space Black
- Snow White
- Emperror Red
- AI Blue
- Mountains Green