2,5 jaar wachttijd voor nieuwe Koenigsegg
Verhoging productiecapaciteit gepland
De Zweedse superautofabrikant Koenigsegg heeft een luxeprobleem. Er zijn simpelweg te veel kopers. Het gevolg is een levertijd van 2,5 jaar. Merkeigenaar Christian von Koenigsegg zoekt naar een oplossing om de productiecapaciteit te verhogen.
Lange bouwtijd Koenigsegg
Koenigsegg is een van de exclusiefste sportautomerken ter wereld. Prijzen beginnen niet onder 1 miljoen euro. Omdat klanten de auto’s compleet kunnen personaliseren, neemt het bouwen van een Koenigsegg maanden in beslag. Gemiddeld heeft Koenigsegg zes tot zeven maanden nodig voor één auto, maar afhankelijk van de specificaties kan de bouwtijd nog verder oplopen.
Groeiplannen
Op dit moment produceert Koenigsegg ongeveer twaalf auto’s per jaar. Met de beoogde groeiplannen moet dat aantal groeien naar twintig tot 25 auto’s op jaarbasis. Hierdoor zou de levertijd halveren.
Agera RS uitverkocht, nu alleen Regera
Omdat Koenigsegg alle 25 exemplaren van de Agera RS heeft verkocht (per stuk 1.650.000 dollar, exclusief belastingen), kunnen potentiële klanten nu alleen de gedeeltelijk elektrisch aangedreven Regera bestellen. De basisprijs daarvan begint bij 1.890.000 dollar, exclusief overheidsdonaties vanwege de elektrische aandrijving. Van de Regera produceert Koenigsegg tachtig auto’s in een periode van vijf jaar. De Regera heeft een 5,0-liter V8-motor met twee turbo’s en maar liefst drie elektromotoren. Dat resulteert in 1.100 kW (1.500 pk) vermogen en 2.000 Nm trekkracht.
Werknemers
Bij Koenigsegg zijn vijftig tot zestig mensen betrokken bij het productieproces, en iedere werknemer heeft zijn eigen specialiteit. Koenigsegg opereert in hetzelfde segment als Bugatti en Pagani, maar ziet die merken niet als concurrent. Het merk stelt dat al deze merken op hun eigen manier kunst op wielen leveren. Bovendien is het idee dat in de markt waarin Koenigsegg opereert, een koper van een Koenigsegg makkelijk een Bugatti of Pagani ‘voor erbij’ kan kopen.