Waarom Toyota deze Le Mans-racer met waterstoftechnologie presenteert
Waterstof-verbranding: de auto klínkt als een racewagen
De 24-uurs race van Le Mans krijgt een waterstofcategorie. Vermoedelijk zien we in 2026 meer over deze nieuwe raceklasse. Toyota onthult nu al de volgende generatie Le Mans-racer voor deze toekomstige waterstof-raceklasse. Dit is de Toyota GR H2 Racing Concept.
Nieuwe waterstofcategorie
De Toyota GR H2 Racing Concept werd door Toyota-voorzitter Akio Toyoda gepresenteerd tijdens de persconferentie van de Automobile Club de l’Ouest (ACO), de organisator van de 24 uur van Le Mans. Het gaat om een prototype met een waterstofverbrandingsmotor, dat is ontwikkeld voor mogelijke deelname in de nieuwe waterstofcategorie van de Franse race.
Waterstof-brandstofcel en waterstofverbranding
Onlangs kondigde de ACO aan dat het naast racewagens met een waterstof-brandstofcel ook auto’s met een waterstofverbrandingsmotor toestaat in de nieuwe categorie voor waterstofauto’s. Naast de mogelijkheden met een waterstof-brandstofcel onderzoekt Toyota de mogelijkheden met waterstofverbranding. In de autosport biedt waterstof-verbranding een aantal voordelen. Een daarvan is met name voor de toeschouwers: de auto klínkt als een racewagen.
Nu al gepresenteerd
In de Super Taikyu Series in Japan neemt Toyota deel met een Corolla met waterstofverbrandingsmotor. Tijdens verschillende langeafstandsraces wordt de techniek beproefd, waardoor er tegelijkertijd veel geleerd wordt voor toepassing binnen en buiten de automotive. Meer details over de GR H2 Racing Concept maakt Toyota op termijn bekend.