Waarom deze unieke Ferrari F40 voor de derde keer in vijf maanden te koop staat
Iedere autoliefhebbende multimiljonair wil hem in zijn garage hebben: de Ferrari F40. Rijkaards staan in de rij als er een op de markt komt. Maar de grijze Ferrari op de foto hierboven is minder gewild. Hij komt voor de derde keer in vijf maanden op de markt. Waarom?
Wéér te koop
Dat zie je niet vaak: een Ferrari F40 die niet rood of geel is. Laat staan een exemplaar met een bodykit en flink gekietelde aandrijflijn. De auto ging afgelopen zomer onder de hamer bij RM Sotheby’s, kwam een paar maanden later weer op de markt en staat nu wéér te koop. Waarom? Hij heeft geen verborgen gebreken. Sterker nog, een aantal jaar geleden is hij in Maranello nog gerestaureerd voor 123.000 euro. Om te begrijpen waarom deze F40 binnen korte tijd zo vaak van eigenaar is gewisseld, moet je iets van zijn geschiedenis weten.
Krachtigste F40 ooit
Volgens het veilinghuis Sotheby’s is de grijze Ferrari de “meest krachtige en radicale straatlegale F40 ooit gemaakt”. De F40 is in 1989 in Nederland geleverd door Kroymans en bleef de eerste drie jaar van z’n leven een ‘normale’ Ferrari F40. Na drie jaar Nederland, werd de F40 door Cavallino Tuning klaargemaakt voor de racerij. Cavallino Tuning was de racetak van Ferrari Kroymans. De Ferrari ging voortaan door het leven als F40 ‘Competizione’ en werd voorzien van raceschokdempers, een ander instrumentarium en hij kreeg een nieuw kleurtje. De originele rode lak werd overgespoten naar geel en het vermogen werd opgeschroefd van 478 pk naar 700 pk.
1.000 pk
Na een flink aantal zware jaren op het circuit, ging de auto in 2019 ‘met pensioen’. De F40 kwam in handen van een nieuwe eigenaar, die de auto compleet liet restaureren bij de Zanasi Group in Maranello, om de hoek bij Ferrari. Ook de motor werd aangepakt. Het vermogen werd niet teruggebracht naar de originele waarde, maar werd nog verder opgeschroefd. Van 700 pk naar 1.000 pk. De auto kreeg ook wederom een nieuwe lik verf. Ditmaal niet een typische Ferrari-kleur, maar eerder een Audi-kleur: Grigio Nardo, beter bekend als Nardo Grey. Kosten van de restauratie in Maranello: een slordige 123.000 euro.
Derde keer in vijf maanden
In augustus 2022 ging de auto dus onder de hamer bij Sotheby’s, maar een paar maanden later verkocht de nieuwe eigenaar hem alweer. Nu, begin 2023, staat de auto wéér te koop. Hij wordt nu aangeboden door Barrett-Jackson op een veiling in Scottsdale later deze maand.
Zwarte lijst
Waarom eigenaren hem snel van de hand doen? Waarschijnlijk omdat ze op een zwarte lijst bij Ferrari komen. De Italiaanse automaker heeft namelijk een broertje dood aan klanten die hun creaties stevig verbouwen. Helemaal als het om een uiterst zeldzaam model zoals een F40 gaat. Rijkaards die de flink aangepaste grijze Ferrari kopen, verkleinen daarom hun kans dat ze in de toekomst een gelimiteerd model van Ferrari mogen kopen. Ze weten daarom niet hoe snel ze hem weer van de hand moeten doen, als ze daarachter komen.