Eerste ambulanceversies Volvo XC90 gearriveerd in Nederland
Vanaf 1 maart te zien in Friesland, Drenthe en Limburg-Noord
De eerste volwaardige ambulanceversies van de Volvo XC90 zijn in Nederland gearriveerd. Deze opvallende, verlengde XC90’s ga je binnenkort op straat zien – én horen natuurlijk – in Friesland, Drenthe en Limburg-Noord. Geef toe: ziet er niet onaardig uit toch? Alleen staat er vast niemand te trappelen om er een ‘proefritje’ in te maken…
Vanaf 1 maart inzetbaar
Beide Volvo XC90’s zijn afgelopen week in Zweden opgehaald – vandaar de Zweedse kentekens – en vanaf 1 maart inzetbaar, zo meldt Ambulancezorg Limburg-Noord en UMCG Ambulancezorg. De Volvo’s draaien een jaar mee met de diensten als proef en gaan elke maand per post rouleren, nadat de chauffeurs specifiek zijn geschoold. “Na een jaar wordt er geëvalueerd en beoordeeld welke toekomst de Volvo XC90 heeft in de ambulancezorg”, aldus de twee partijen.
Een jaar een proef draaien
Op dit moment zet Ambulancezorg Limburg-Noord en UMCG Ambulancezorg met name alleen Mercedessen en Volkswagens in als ambulances. Beide instanties willen nu een jaar een proef draaien met het merk Volvo. In Zweden rijden er al ambulanceversies van de Volvo XC90 rond.
Koolstofvezel dak
De Zweedse firma Nilsson heeft het interieurontwerp van de XC90 aangepast om aan de strenge Nederlandse ambulancestandaard te voldoen. De auto is met een meter verlengd en de dakconstructie van de XC90 – normaal gemaakt van staal – is nu gemaakt van koolstofvezel om het zwaartepunt te verlagen.
Power load brandcard
In ambulanceland zijn de XC90’s nog altijd compact. Toch is er genoeg werkruimte voor een zogeheten elektrische power load brandcard: een systeem waarbij de brancard volledig elektrisch omhoog en omlaag gebracht wordt maar ook volledig elektrisch in en uit het voertuig kan schuiven. Dit systeem is comfortabeler voor de patiënt en ontlast het ambulanceteam van zwaar tilwerk. Informatie over de aandrijflijn is niet gegeven. Nilsson levert de XC90 Ambulance in ieder geval altijd met vierwielaandrijving en met een D5-dieselmotor met 235 pk of een T5-benzineversie met 250 pk. De bodemvrijheid bedraagt 225 mm.
>LEES OOK: De nieuwe Volvo V60 lijkt sterk op V90
Nilsson
De firma Nilsson doet veel meer conversies van Volvo’s. Naast deze ambulanceversies van de Volvo XC90 maakt het bedrijf ook lijkwagens op basis van de Volvo V90.
Foto Nederlandse Volvo XC90 Ambulances: UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord