Volvo ontwikkelt accu van koolstofvezel
Volvo heeft een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee elektrische energie kan worden opgeslagen in koolstofvezel carrosseriedelen. Het merk test momenteel met een Volvo S80 waarvan de achterklep ook ‘de accu’ is.
Deze revolutionaire ‘accu’ is gemaakt van koolstofvezel en polymeerhars, waarin nanobatterijen en supercondensatoren zijn verwerkt. Het materiaal kan bovendien geheel naar wens worden gevormd. Dat betekent dat van alle carrosseriedelen een accu kan worden gemaakt, zoals het dak, de deuren en bijvoorbeeld de motorkap. En doordat koolstofvezel veel lichter en sterker is dan staal, zorgt het ook voor een lager brandstofverbruik. De ontwikkeling van deze baanbrekende accutechnologie is circa 3,5 jaar geleden gestart. Het project wordt gefinancierd door de EU en van de tien betrokken partijen is Volvo de enige autofabrikant. Het gebruik van dit soort veel lichtere accu’s zou ook een doorbraak voor hybride- en elektrische auto’s kunnen betekenen. De enorme, loodzware accupakketten hebben een nadelig effect op het rijgedrag en het energieverbruik (actieradius) van dergelijke auto’s.