Woonkamer op wielen: Volvo EM90
Groeten van de Zeekr 009
Met de EM90 heeft Volvo de MPV opnieuw willen uitvinden. De Zweden maken het zich wel lekker makkelijk, want de EM90 is gebaseerd op de Zeekr 009. Het interieur van de Volvo EM90 is ontworpen als een woonkamer voor onderweg. Maar hoe zit het precies met de cijfers van de Volvo EM90? En welke plannen heeft Volvo met het model?
Scandinavische MPV
Het design van de EM90 sluit perfect aan bij alle andere Volvo-modellen. Dat is knap, want de basis van het model is gelegd door de Zeekr 009, net als Volvo ook onderdeel van Geely. De MPV van Volvo oogt clean. Noem het gerust Scandinavisch. Net als Volvo’s vlaggenschip-SUV EX90 is de EM90 uitgerust met alle hardware die nodig is om bidirectioneel opladen mogelijk te maken. Met deze functie kun je de batterij van de Volvo EM90 gebruiken als powerbank om andere elektrische auto’s en apparaten op te laden. Ook neemt de EM90 alle camera’s en sensoren over om diverse slimme rijhulpsystemen mogelijk te maken, waaronder deels autonoom rijden.
116 kWh batterij
De Volvo EM90 heeft een elektrisch rijbereik van 738 kilometer, gemeten volgens de CLTC-testcylcus. De actieradius gemeten volgens de meetstandaard die wij in Europa kennen – WLTP – is niet niet bekend. De energie is in de Volvo EM90 in ieder geval afkomstig uit een forse 116 kWh batterij. Het opladen van de batterij van 10 naar 80 procent neemt naar verwachting van Volvo minder dan 30 minuten in belag. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor met een vermogen van 200 kW (272 pk), genoeg power voor een 0-100-tijd van 8,3 seconden.
Woonkamer op wielen
Wat maakt de Volvo EM90 tot een woonkamer op wielen? Denk aan uitstekende geluidsisolatie, Road Noise Cancellation-technologie, luchtvering, een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie met 21 speakers, luxueuze stoelen en natuurlijk 5G-connectiviteit. De EM90 heeft een 15,4-inch touchscreen voor de bestuurder. Een tweede 15,6-inch display is gemonteerd tegen het dak. Dit display zorgt voor de nodige infotainment, maar ook conference calls met een videoverbinding zijn mogelijk.
China trapt af
De Volvo EM90 komt als eerste naar China en is nu beschikbaar voor pre-orders voor klanten in China. Of het model ook naar Europa komt, is nog niet bekend. Saillant detail: de Volvo EM90 is het tweede ‘rebadge’-model van Volvo, na de Volvo 66 uit 1975. De Volvo 66 was eigenlijk een DAF 66. Deze EM90 is dus flauw gezegd een Zeekr 009 met een andere neus.