Volvo in 2017: updates voor diverse modellen
Nieuwe motoren, kleuren en meer
Volvo kijkt vooruit naar 2017, het jaar waarin de aandacht voor bijtelling naar de achtergrond verdwijnt. Elektro-auto’s krijgen 4 procent, ‘de rest’ 22 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Zo simpel wordt het. Kortom: voor iedereen gelijke kansen. Volvo heeft positieve verwachtingen, maar onderneemt wel actie om zijn modellen aantrekkelijk te houden.
Recordverkoopresultaat in 2015
Eerst even een terugblik op 2015. Het Zweedse merk verkocht in Nederland een recordaantal van 25.130 auto’s, waarvan het merendeel met een lage bijtelling (Volvo V60 D6 TwinEngine, V40 D2 en D4 en XC90 T8). Met dit verkoopresultaat was Volvo in 2015 het grootste premium merk van Nederland.
Volvo grootste premium speler in Nederland
Volvo is sowieso een grote premium speler in Nederland. Er rijden in Nederland nu 342.646 Volvo’s. Dat is meer dan Audi (252.932), BMW (291.004) en Mercedes-Benz (278.011).
[parallex-1]
Noviteiten voor 2017
Het gaat dus goed met Volvo, mede door modellen als de V40, de XC60 en de XC90. En natuurlijk zijn daar sinds kort de nieuwe S90 en V90 bij gekomen, opvolgers van respectievelijk de S80 en de V70. Om de V40, XC60 en XC90 ook in 2017 aantrekkelijk te houden, heeft Volvo een aantal noviteiten in petto.
V40: T4 is nieuw
Te beginnen bij de onlangs opgefriste V40. Er komt een nieuwe benzinemotor bij: een T4. Deze 2,0-liter viercilinder turbomotor levert 140 kW (190 pk) en 300 Nm koppel. Goed voor een 0-100-sprint van 6,9 seconden. Naar wens levert Volvo de motor met een achttrapsautomaat, een handbak is standaard. De V40 T4 is er voor prijzen vanaf 31.695 euro, of 33.695 euro voor de avontuurlijk gestileerde V40 Cross Country T4 met vierwielaandrijving. De V40 krijgt verder de nieuwe interieurbekleding ‘City Weave’ en exterieurkleuren Amazon Blue, Denim Blue, Mussel Blue, Bursting Blue en Luminous Sand.
[parallex-2]
XC60: T5 AWD en T6 AWD
Nieuwe motoren zijn er ook voor de XC60, die al sinds 2008 segmentleider is. Het gaat om de T5 AWD met 180 kW (245 pk) en 350 Nm en de T6 AWD met 225 kW (306 pk) en 400 Nm. Volvo koppelt beide motoren aan een achttrapsautomaat. De vanafprijs van de T5 AWD bedraagt 54.995 euro (61.995 euro voor T6 AWD).
[gallerij-4]
Segmentonderzoek
Uit onderzoek van Volvo blijkt dat in het segment van de XC60 37 procent van de kopers particulier is, dat 84 procent voor een viercilinder kiest, 70 procent voor versie met AWD en dat ze gemiddeld een bedrag van 72.800 euro uitgeven.
[gallerij-5]
XC90 Excellence
Van de XC90 verschijnt een nieuwe modelvariant: de XC90 Excellence. Dit is een extra luxueuze XC90 met ruimte voor vier volwassenen. Passagiers achterin nemen plaats in twee afzonderlijke zetels met massage- en ventilatiefunctie. De bediening ervan verloopt via een touchscreen. Volvo levert het Excellence-model overigens alleen als T8 Twin Engine (plug-inhybride) waardoor de vanafprijs 126.000 euro bedraagt.
[gallerij-2]
Polestar
En heeft Volvo ook nog sportieve modellen? Absoluut! De S60 en V60 Polestar. De 3,0-liter zespitter is verleden tijd. Vanaf nu voorziet Volvo beide typen van een 2,0-liter viercilinder met turbo en supercharger. Goed voor 270 kW (367 pk). De prijs van de S60 Polestar begint bij 72.995 euro. De V60-versie kost twee mille meer.
[gallerij-1]
Volvo On Call
Volvo On Call, de smartphone app waarmee diverse autofuncties op afstand kunnen worden bediend, heeft een update gekregen. Zoals de integratie van een persoonlijke agenda waarbij de locatie van de geplande afspraak direct in het navigatiesysteem kan worden ingevoerd. De Flic-knop is eveneens nieuw. Onder deze knop kunnen meerdere functies worden ondergebracht, zoals het sluiten van de portieren of het activeren van de kachel.
Ambities wereldwijd
Volvo hoopt wereldwijd op de middellange termijn jaarlijks 800.000 auto’s verkopen. Vorig jaar bedroeg de verkoop nog 503.000 auto’s. Een belangrijke rol in dit ‘groeiprogramma’ is weggelegd voor de compleet nieuwe 40-familie, die uit meer modellen zal bestaan dan ooit.
Zo volgt er in 2018 een nieuwe S40 sedan en eind 2017 komt de XC40 (compacte SUV). De nieuwe XC40 is een compacte SUV die moet concurreren met de Mercedes-Benz GLA en de BMW X1. De nieuwe S40 komt in het vaarwater van de Audi A3 en de Mercedes-Benz CLA.
[gallerij-3]
Elektrische aandrijflijn
Volgens Håkan Samuelsson, Volvo’s president en chief executive, volgt er van de 40-serie ook een model met een elektrische aandrijflijn. “Een gamma elektrische aandrijflijnen, waaronder de Twin Engine plug-inhybride en de volledig elektrische aandrijflijn, stonden centraal bij de ontwikkeling van de CMA-voertuigarchitectuur.”
SPA en CMA
CMA staat voor Compact Modular Architecture: een bodemsectie die Volvo samen met het Chinese Geely heeft ontwikkeld voor de 40-reeks. De 90-serie (S90, V90 en XC90) staat op het Scalable Product Architecture-platform (SPA). Dit platform dient ook voor de nieuwe generatie 60-familie (S60, V60 en XC60) waar Volvo momenteel de handen vol aan heeft. De 60- en 90-serie moeten volgens Volvo goed zijn voor 70 procent van de totale verkoop, de 40-reeks voor 30 procent van het totaal.