Vervanging Ford Fiesta: AI doet drie suggesties
Drie suggesties, welke is jouw favoriet?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het doek van de Ford Fiesta is gevallen. Daarmee komt er een einde aan een tijdperk. Op 7 juli 2023 rolde de laatste Ford Fiesta van de ban in Keulen. Maar liefst 47 jaar lang was de Fiesta in productie, een periode waarin er meer dan 22 miljoen Fiesta’s zijn gebouwd. Hoe nu verder? AI doet drie suggesties voor een toekomstige Ford Fiesta.
De Ford Fiesta van de toekomst
Een ding is zeker. Ford komt met een alternatief. “Waar een tijdperk eindigt, gaat het andere van start!”, meldt Ford. In een officiële fabrieksvideo toont de fabrikant zelfs symbooltjes van een bliksemschicht en een stekker. Dat doet vermoeden dat Ford werkt aan een elektrische opvolger van de Fiesta. Ford komt sowieso met een Puma Gen-E, een elektrische Puma. Maar het is niet duidelijk of we die auto moeten zien als de opvolger van de Ford Fiesta.
B-segment blijft belangrijk
Aangezien het B-segment zo belangrijk is in Europa, kunnen we haast niet geloven dat Ford dit segment volledig de rug toekeert. Dat doet de fabrikant ook niet, want de Ford Puma is een B-segment crossover. De vraag is of er onder dit model nog ruimte is voor een B-segment hatchback in de stijl van een Fiesta.
Kunstmatige intelligentie
Met behulp van AI, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, zetten we drie suggesties op een rij van drie mogelijke vervangers van de Ford Fiesta. Die krijgt wat ons betreft een elektrische aandrijflijn, komt als vijfdeurs, ziet er sportief uit en is toch praktisch genoeg. We zetten drie opties op een rij, een moderne, retro en sportieve opvolger.
Een Ford Fiesta met elektrische aandrijflijn – Moderne stijl
Een Ford Fiesta met elektrische aandrijflijn – Retro stijl
Een Ford Fiesta met elektrische aandrijflijn – Sportieve stijl
Retro?
Met name de retro-variant spreekt tot de verbeelding. Ook andere fabrikanten zijn deze weg in geslagen. Denk maar aan Renault die met een Renault 5 komt, voorzien van een elektrische aandrijflijn. Volkswagen stak daarentegen de iconische T1 in een moderne outfit met batterij-elektrische aandrijflijn. De Volkswagen ID.Buzz werd geboren. Zou Ford hetzelfde van plan zijn? De toekomst zal het uitwijzen.