Vaarwel Maserati GranTurismo en GranCabrio
GranTurismo Zéda is ode aan laatste productiedag van Maserati GranTurismo
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Spijtig genoeg stopt de productie van de Maserati GranTurismo. Maserati neemt wel afscheid in stijl. In bijzondere stijl zelfs, want dit is de Maserati GranTurismo Zéda. Volgens de Italianen is de GranTurismo Zéda een ode aan de laatste productiedag van de Maserati GranTurismo.
Maserati GranTurismo Zéda
Bijzonder aan de Maserati GranTurismo Zéda is de kleurstelling. Op de carrosserie vinden verschillende kleurovergangen plaats, van een licht matte tint tot een helderblauwe metalliclak. Geeft best een bijzonder effect.
Twaalf jaar trouwe dienst
De GranTurismo was bijzonder lang in productie. Hij debuteerde in 2007 op de autoshow van Genève. De vierpersoons, tweedeurs coupé met een ontwerp van Pininfarina werd vooral geliefd vanwege zijn atmosferische V8-motor van Ferrari: een 4,7-liter V8 met 470 pk en maximaal 520 Nm aan koppel. In 2009 debuteerde de GranCabrio op de internationale autoshow van Frankfurt. Tussen 2007 en het moment van schrijven heeft Maserati meer dan 40.000 exemplaren van de modellen verkocht: 28.805 GranTurismo’s en 11.715 GranCabrio’s.
Fabriek Modena gaat op de schop
Nu is het tijd voor verandering. Maserati heeft toegezegd met nieuwe modellen te komen. Om die reden gaat ook de fabriek in Modena op de schop. Vanwege die renovatie is de productie van de Maserati GranTurismo en GranCabrio beëindigd.
Productielijn vernieuwen
Maserati is in de fabriek al begonnen met het vernieuwen van de productielijn. Ook is Maserati gestart met de bouw van een compleet nieuwe lakstraat. In 2020 neemt Maserati in Modena een – naar eigen zeggen – ‘high-performance auto met state-of-the art technologie’ in productie.
Geëlektrificeerde modellen
Maserati zal zich ook richten op geëlektrificeerde modellen. De Maserati Ghibli – die in Turijn wordt geproduceerd – krijgt als eerste Maserati-model hybride-aandrijving. Daarnaast komt het merk met de beroemde drietand met een nieuwe utility vehicle.
Teaser
Maserati heeft naar trouwe klanten al een opwarmertje verzonden, zie de foto hieronder. Noteer dus in de agenda: in mei 2020 heeft Maserati naar verwachting groot nieuws.