Allesbehalve hybride: Toyota Yaris WRC
De meest extreme Toyota in jaren
Toyota neemt in 2017 deel aan het FIA World Rally Championship met deze Yaris WRC: misschien wel de meest extreme Toyota die we in jaren hebben gezien.
Ruim 380 pk
De specificaties laten zich inmiddels raden. Alle WRC-auto’s hebben immers een motorvermogen van ruim 297 kW (380 pk). Zo ook deze Yaris WRC. Voorin lepelt Toyota een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 425 Nm trekkracht. Toyota koppelt de krachtbron aan een hydraulische sequentiële zesbak.
Tommi Mäkinen, de teambaas
De auto is volgens Toyota ontworpen en ontwikkeld door een team van ervaren engineers, onder wie Tom Fowler, Simon Carrier en Mikko Ruoho. Tommi Mäkinen is de teambaas van Toyota Gazoo Racing. “De nieuwe FIA-regels geven veel meer ontwikkelingsvrijheid. Hoewel we alle mogelijkheden nog moeten ontdekken, kunnen we stellen dat de Yaris WRC uiterst betrouwbaar en verbazingwekkend rap is.”
LEES OOK: Toyota zegt ja tegen performanceversie Toyota Yaris!
21 januari eerste rally
Hoe rap de nieuwe vierwielaangedreven Yaris WRC is, zien we op 21 januari 2017. Die dag verschijnt de Yaris WRC aan de start van de Rally van Monte Carlo, traditiegetrouw de eerste rally van het nieuwe WRC-seizoen. Toyota neemt het op tegen de Hyundai i20 Coupé WRC, Citroën C3 WRC en Ford Fiesta WRC van M-Sport.
Twee auto’s
Toyota neemt deel aan het WRC-kampioenschap met twee auto’s. In de eerste auto nemen Jari-Matti Latvala (31) en navigator Miikka Anttila (44) plaats. Juho Hänninen (35) en navigator Kaj Lindström (47) bemannen de tweede auto. Toevallig komen alle heren uit Finland.
Performanceversie Yaris
Weet dat Toyota Gazoo Racing voortaan de overkoepelende organisatie is voor alle autosportactiviteiten van Toyota. Niet alleen van het WRC maar ook van het World Endurance Championship (WEC). Het doel van Toyota is om autosporttechnologie te vertalen naar productiemodellen. Wat dat betreft is het dus niet heel vreemd dat Toyota heeft aangekondigd een performance georiënteerde straatversie van de Yaris te gaan uitbrengen.
Technische specificaties
Motor
Type: 4-cilinder lijnmotor met turbo, directe injectie
Motorinhoud: 1.600 cc
Maximumvermogen: + 279 kW/380 pk
Maximumkoppel: + 425 Nm
Boring x slag: 83,8 x 72,5 mm
Inlaatluchtrestrictor: 36 mm (voorschrift FIA)
Transmissie/aandrijving
Transmissie: hydraulische sequentiële zesbak
Koppeling: dubbele gesinterde koppelingsplaten
Aandrijving: vierwielaandrijving, twee mechanische differentiëlen, actief centraal differentieel met koppelverdeling
Chassis/wielophanging
Vóór/achter: MacPherson
Veerweg: n.b. (‘vertrouwelijk’)
Besturing: hydraulische tandheugel
Remsystem: 300 mm lucht en vloeistof gekoeld (gravel), 370 mm lucht en vloeistof gekoeld (asfalt)
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4.085 mm (inclusief spoiler)
Breedte: 1.875 mm
Hoogte: verstelbaar
Spoorbreedte: verstelbaar
Wielbasis: 2.511 mm
Minimumgewicht: 1.190 kilogram
Prestaties
Acceleratie: vertrouwelijk
Topsnelheid: 201 km/u (afhankelijk van transmissieverhoudingen)