Toyota TS050 Hybrid op diverse punten aangepast
Toyota heeft één doel: Le Mans 2017 winnen
Toyota heeft de TS050 Hybrid op een paar punten aangepast voor het FIA World Endurance Championship (WEC) 2017. De meeste aanpassingen komen door gewijzigde regelgeving. Toyota komt uit in de hoogste klasse van het kampioenschap, de LMP1-klasse.
Veiligheidsredenen
Omwille van veiligheidsredenen schrijft de nieuwe WEC-regelgeving bijvoorbeeld een reductie in de aerodynamische efficiency voor. De frontsplitter is daarom met 15 mm verhoogd en achter is een smallere diffuser toegepast. Verder heeft de auto een hogere neus, gewijzigde sidepods en grotere zijspiegels voor beter zicht naar achteren. Dit alles resulteert volgens Toyota in iets hogere rondetijden op Le Mans.
Twee aerodynamicaconfiguraties
De FIA introduceert tevens een nieuwe regel dat een team slechts twee aerodynamicaconfiguraties mag toepassen tijdens één seizoen. In 2016 waren dat er nog drie. Ook het bandengebruik is strenger: elke auto heeft maximaal vier sets, plus twee reservebanden voor de kwalificatie en zes-uursraces.
Licht moet branden
Hybride racers moeten dit seizoen bovendien aantonen dat de aandrijflijn normaal functioneert. Hiervoor is een groen licht op de auto aangebracht. Brandt dit licht niet, dan moet de auto verplicht naar de pitsstraat voor reparatie.
Verbeterde aandrijflijn
In de ontwikkelingscentra in Higashi-Fuji en Keulen heeft Toyota ook de direct ingespoten 2,4-liter V6-turbobenzine aangepast. Deze heeft een andere cilinderkop en een geoptimaliseerde verbrandingskamer voor een betere thermische efficiency en compressieverhouding. De V6 werkt samen met een 8MJ hybride systeem, bestaande uit een elektromotor vóór en achter. Het hybridesysteem heeft kleinere en lichtere motorgeneratorunits (MGU), terwijl de krachtige lithium-ion batterij nog verder is doorontwikkeld.
Drie auto’s
Toyota Gazoo Racing neemt voor het eerst met drie auto’s deel aan het WEC-kampioenschap, maar alleen tijdens de zes-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps in mei en tijdens de 24 uur van Le Mans in juni. Op deze manier hoopt Toyota de kansen op een Le Mans-overwinning te vergroten. De auto’s hebben de nummers 7, 8 en 9. In totaal heeft Toyota negen coureurs in dienst.
Negen coureurs
- Toyota TS050 Hybrid #7: Mike Conway, Kamui Kobayashi én José María López.
- Toyota TS050 Hybrid #8: Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima.
- Toyota TS050 Hybrid #9: Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimotor en Nicolas Lapierre
Kalender FIA WEC 2017
- 16 april– 6 Uren van Silverstone (Verenigd Koninkrijk)
- 6 mei – 6 Uren van Spa-Francorchamps (België)
- 17-18 juni – 24 Uren van Le Mans (Frankrijk)
- 16 juli – 6 Uren van Nürburgring (Duitsland)
- 3 september – 6 Uren van Mexico
- 16 september – 6 Uren van Austin (Verenigde Staten)
- 15 oktober – 6 Uren van Fuji (Japan)
- 5 november – 6 Uren van Shanghai (China)
- 18 november – 6 Uren van Bahrein