Toyota schrapt GT86 uit Nederlandse prijslijst
Carrière sportcoupé voorbij in Nederland
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Nederlandse Toyota-importeur is gestopt met het leveren van de GT86 met 200 pk sterke boxermotor, dat heeft AutoRAI.nl achterhaald. De sportcoupé is alleen nog uit voorraad te bestellen bij enkele dealers. De Toyota GT86 nieuw bestellen is in Nederland sinds begin juli niet meer mogelijk.
Geen vraag meer naar GT86
“De Toyota GT86 bieden we per 1 juli 2019 niet meer aan in Nederland. Er is nauwelijks nog vraag naar het model. Gelukkig kunnen we liefhebbers van iconische achterwielaangedreven sportauto’s heel gelukkig maken met de nu al legendarische Toyota GR Supra”, stelt Toyota-woordvoerder Guido Roozekrans in een interview met AutoRAI.nl. De GT86 is nog niet uit productie, want in andere landen loopt de verkoop van de GT86 gewoon door. Alleen in Nederland stopt de verkoop van nieuwe exemplaren. In de Verenigde Staten verkoopt Toyota het model als Toyota 86, net als in Japan. Voorheen werd de GT86 in de Verenigde Staten als Scion FR-S verkocht, maar jongerenmerk Scion werd in 2016 opgeheven.
Prijzige aanschaf
De Toyota GT86 was in Nederland door de BPM een relatief prijzige aanschaf. Tijdens de marktintroductie van de Toyota GT86 in 2012 had je een exemplaar voor ongeveer 50 mille. Door de BPM liep die nieuwprijs in de jaren daarna alleen maar op. In de laatst uitgegeven prijslijst van de GT86 – eentje uit 1 maart 2019 – had de GT86 2.0 D-4S Sport Automaat een vanafprijs van 58.400 euro en de GT86 2.0 D-4S Sport met handbak een vanafprijs van 62.775 euro.
Samenwerking met Subaru
De Toyota GT86 is in samenwerking met Subaru ontwikkeld. Subaru kwam op zijn beurt met de BRZ, een sportcoupé met slechts minieme verschillen ten opzichte van de BRZ. Toyota heeft zich tijdens de ontwikkeling vooral gericht op het onderstel en Subaru op de krachtbron. Vandaar dat beide modellen een boxermotor onder de kap kregen: een 2,0-liter atmosferische viercilinder boxermotor met een vermogen van 200 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat. Achterwielaandrijving en een lichtvoetig karakter maakt het feest compleet. Rijplezier staat bij de GT86 en BRZ voorop, niet zozeer veel motorvermogen. Een grappig detail van de GT86 is dat diameter van de uitlaatpijpen exact 86 millimeter bedraagt.
Blijft de Subaru BRZ dan wel leverbaar?
De verkoopstop van de Toyota GT86 in Nederland heeft geen invloed op de verkoop van tweelingbroer Subaru BRZ. Dick Braakhekke – woordvoerder van Subaru Nederland – laat in een reactie aan AutoRAI.nl het volgende weten: “De Subaru BRZ blijft gewoon leverbaar in Nederland. Er bestaan ook geen plannen om de auto uit het gamma te halen.”
Opvolger GT86
Toyota werkt aan een opvolger van de GT86, zo heeft Karl Schlicht – topman van Toyota Europa – al bevestigd in een interview met Britse media. Toyota-topman Akio Toyoda heeft de wens uitgesproken dat Toyota meer sportievere en meer dynamische auto’s moet maken. Vandaar de komst van een nieuwe Supra, die in samenwerking met BMW werd ontwikkeld. Ook een GT86 mag niet ontbreken in de showrooms. Of die opvolger van de Toyota GT86 opnieuw in samenwerking met Subaru wordt ontwikkeld is nog niet duidelijk.