Review – Toyota Prius 2023, een grote verrassing
Leuk en spannend!
De tijd dat je een Toyota Prius als saai kon bestempelen, is met de komst van de vijfde generatie Prius absoluut voorbij. Sterker nog: de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid is misschien wel de grootste verrassing van 2023. De belangrijkste vraag: hoe rijdt deze nieuwe Toyota Prius 2023?
Toyota Prius 2023 alleen als plug-in hybride
De nieuwe Prius komt uitsluitend als Plug-in Hybrid naar Europa. Misschien een gemiste kans, want als volledig elektrische auto had Toyota misschien nog meer klanten over de streep getrokken. Maar ook als PHEV is deze nieuwe Toyota Prius 2023 zonder meer interessant. Want zaken als een systeemvermogen van 164 kW (223 pk) en een elektrisch rijbereik tot 86 kilometer (WLTP) zijn zonder meer indrukwekkend.
Terugblik op de Prius
Eerst even een terugblik op de Prius. Sinds de introductie van de Prius in 1997 heeft Toyota wereldwijd meer dan 23 miljoen geëlektrificeerde auto’s verkocht. Meer dan 5 miljoen daarvan zijn Prius en Prius Plug-in Hybrid. Naarmate het tempo van elektrificatie versnelt, verwacht Toyota tegen 2025 wereldwijd 5,5 miljoen geëlektrificeerde voertuigen per jaar te verkopen, met een line-up van 70 modellen, waaronder vijftien emissievrije voertuigen (ZEV).
Toyota Prius (2023) Review – De verrassing van 2023? De Prius is snel en stoer – AutoRAI TV
Voorspelling
Toyota voorspelt dat in 2025 90% van de West-Europese verkopen uit geëlektrificeerde voertuigen zal bestaan, waarvan ten minste 10% ZEV’s. Dit cijfer zal stijgen naar 100% elektrificatie tegen het einde van het decennium, met minstens 50% ZEV’s, of meer als de marktvraag en de infrastructuur het toelaten. Met andere woorden: de plug-in hybride is de komende jaren nog heel relevant. Dan kan het maar beter een leuke stekkerhybride zijn, toch?
Aandrijflijn Prius Plug-in Hybrid
Precies dat heeft Toyota willen bereiken met de nieuwe generatie Prius Plug-in Hybrid. Maar welke ingrediënten heeft Toyota daarvoor samengesteld? Het nieuwe hybridesysteem van de vijfde generatie bestaat uit een 2,0-liter benzinemotor met 112 kW (152 pk) en een nieuw ontwikkelde, 120 kW (160 pk) sterke elektromotor die samen een systeemvermogen van 164 kW (223 pk) leveren. Ten opzichte van het uitgaande Prius PHEV-model is dat haast een verdubbeling van het vermogen. Het uitgaande model schopt het tot slechts 90 kW (122 pk) systeemvermogen.
Elektrisch rijbereik
Daarnaast biedt de Prius een volledig elektrische actieradius tot 86 kilometer (WLTP), wat ruim 50% groter is dan bij het huidige model. Deze grote stap voorwaarts is onder meer bereikt door een nieuw ontwikkelde lithium-ionbatterij met een capaciteit van 13,6 kWh en batterijcellen met een hogere energiedichtheid. Daardoor kon de batterij zodanig compact worden gehouden dat die onder de achterbank past, met een lager zwaartepunt als gevolg.
Extreem laag verbruik
Deze verbeteringen aan de Plug-in Hybrid aandrijflijn hebben geresulteerd in de krachtigste en best presterende Prius ooit, en ook de meest efficiënte. Een toename van 75 kW (100 pk) zorgt voor een 0-100-tijd van 6,8 seconden. In de zuinigste uitvoering bedraagt het brandstofverbruik slechts 0,5 l/100 km en de gecombineerde CO2-uitstoot is een 11 g/km, volgens de WLTP-testnorm. Dit is uiteraard sterk afhankelijk van de eindgebruiker. Want als hij of zij weigert om deze Prius op te laden, stijgt het brandstofverbruik aanzienlijk. Maar toch: op papier maakt het best indruk.
Toyota Prius 2023 heeft supercarlooks
Oké, aan kracht geen gebrek dus. Maar het oog wil ook wat, toch? Nou, kijk eens goed naar de nieuwe Prius. Dat zit wel goed. Van een saaie auto is geen sprake meer. Dit knalt van je beeldscherm of – als je de auto in het echt ziet – trekt hij direct je aandacht. Hij heeft haast supercarlooks. Helemaal als je een knallend kleurtje besteld. Er is keuze uit Ash, Sunset Yellow, Dark Blue, Emotional Red, Platinum Pearl White, Silver Metallic en Attitude Black.
Betere proporties
De krachtige look van de Toyota Prius Plug-in Hybrid is bereikt door de 50 mm grotere wielbasis, de 22 mm toegenomen breedte en door de lengte 46 mm terug te brengen tot 4.599 mm. De nieuwe Prius is overigens gebouwd op het GA-C-platform van de tweede generatie van de Toyota New Global Architecture (TNGA). Kenmerkend voor dit platform is het lage zwaartepunt en dat resulteert weer in een direct stuurgedrag, zo is de theorie.
Fijn sturen
In de theorie blijkt dat ook zo te zijn. Nog nooit stuurde een Prius zo sportief als de nieuwe generatie, zonder het stukje comfort uit het oog te verliezen. Er is een goede balans, ook in het onderstel. Dynamisch als dat gewenst is, maar altijd comfortabel. De nieuw ontworpen ophanging – met McPherson-ophanging voor en dubbele draagarm achter – bevordert de rijeigenschappen en het rijcomfort en de rust aan boord, zo blijkt goed in de praktijk.
Rijmodi
Naast de voorgeprogrammeerde standen Normal, Eco en Sport kan de rijervaring van de nieuwe Prius worden aangepast via de optie Drive Mode Select op de middenconsole. Afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder kan een aangepaste combinatie van aandrijflijn-, stuur- en airconditioninginstellingen worden opgeslagen, zodat deze op elk moment direct toegankelijk zijn.
Optionele zonnecellen op het dak
Door het batterijpakket onder de achterbank te plaatsen en de brandstoftank lager en meer naar voren te plaatsen dan bij de vorige generatie, heeft de auto een lager zwaartepunt. Dat zwaartepunt neemt overigens wel iets toe als je kiest voor optionele zonnecellen op het dak, die de nieuwe Prius opladen als hij buiten in het zonlicht geparkeerd staat. Het vermogen van deze zonnepanelen is verhoogd van 179 W naar 185 W en de cellen zijn nu in staat om dagelijks stroom op te wekken tot maximaal 8 km (gebaseerd op de jaarlijkse zonneschijn in Nagoya, Japan).
De batterij kan dus volledig worden opgeladen als de auto iets langer dan een week stilstaat. De zonnecellen laden de hoofdbatterij nu direct op, zonder dat er een extra batterij voor de zonnecellen nodig is zoals bij de vorige generatie. Als de auto geparkeerd staat, kan een 3,3 kW on-board lader de batterij in slechts vier uur bijladen van nul naar vol.
Interieur Toyota Prius 2023
Het interieur oogt wellicht wat druk, maar wie alles nader onderzoekt en vooral meer tijd in de nieuwe Prius doorbrengt, komt al snel tot de conclusie dat alles ergonomisch wel logisch in elkaar steekt. Een optioneel panoramisch dak versterkt het natuurlijke licht in de ruime cabine.
Als bestuurder zit je achter een nieuw ontworpen stuur met een kleine diameter. Dat stuurt bijzonder prettig. Een 7,0- inch TFT LCD-scherm bevindt zich direct in het gezichtsveld van de bestuurder. Uiteraard heeft Toyota gedacht aan Apple CarPlay en Android Auto, terwijl de multimedia-unit ook een ingebouwde webbrowser heeft voor het streamen van muziek en video of om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
‘Hey Toyota, ik heb honger!’
Het selecteren van multimediafuncties via spraakopdrachten is eenvoudiger gemaakt met de ‘Hey Toyota’ on-board stemassistent. Deze reageert op gesproken verzoeken van de bestuurder of voorpassagier om bijvoorbeeld de klimaatregeling aan te passen, multimediaopties te kiezen, te bellen of de ramen te openen en te sluiten. ‘Hey Toyota’ is ontworpen om spraak te begrijpen, dus het commando ‘Ik heb honger’ genereert bijvoorbeeld aanbevelingen voor restaurants in de buurt.
Ruimte
Het interieur van de nieuwe Prius heeft ook veel opbergruimte. Het handschoenenkastje heeft bijvoorbeeld een inhoud van zeven liter – vergeleken met de vorige 5,4 liter. De bagageruimte is ook toegenomen, van 251 liter naar 284 liter (VDA), dankzij de verplaatsing van het batterijpakket. De ruimte voor- en achterin is groot genoeg, ook voor volwassen personen.
Conclusie review Toyota Prius 2023
De leukste Toyota Prius tot nu toe, maar ook de meest spannende. Je geniet in de Toyota Prius 2023 van twee keer zoveel vermogen. Bovendien rijdt de auto lekker sportief. En als de batterij zo goed als leeg is, rijdt deze PHEV als een normale hybride. Zonder meer een sexy PHEV dus. Kosten? Minimaal 44.695 euro, maar als Solar Edition praat je al over 53.595 euro. De vraag is dan of je niet beter voor een BEV kunt gaan. Als Toyota van de Prius nu ook een BEV maakt, is de keuze wat ons betreft niet heel moeilijk. De Prius heeft in ieder geval sexappeal, dat is het grootste compliment.