Toyota onthult Yaris met waterstofmotor
Met een lekkere sound
Bij AutoRAI.nl delen we aan het eind van het jaar geen prijzen uit, maar de Toyota GR Yaris vinden we de beste hot hatch van 2021. Ja, we weten dat hij al in 2020 op de markt kwam, maar zo goed vinden we hem! Toyota heeft nu een bijzondere conceptversie onthuld, die op waterstof loopt: de GR Yaris Hydrogen.
Waterstofauto
Bij Toyota zijn ze dol op waterstof. De Mirai is het paradepaardje van het merk en in de Super Taikyu-raceseries in Japan doet Toyota zelfs mee met een waterstof-aangedreven Corolla Sport. Toyota legt de duurzame aandrijflijn van deze raceauto nu ook in de GR Yaris.
Verbrandingsmotor
De waterstofaandrijflijn in de conceptcar werkt net iets anders dan die van de Toyota Mirai. De statige sedan maakt gebruik van brandstofceltechnologie, die de waterstof omzet in elektriciteit. De stroom die in de brandstofcel vrijkomt gaat via een kleine accu naar een elektromotor, die de wielen aandrijft.
In de GR Yaris Hydrogen liggen dezelfde brandstoftanks als in de Mirai, maar onder de motorkap ligt nog gewoon de 1,6-liter driecilinder-turbomotor, die ook in de Toyota GR Yaris ligt. Al is die niet meer zo heel gewoon, want de motor is voorzien van een ander brandstoftoevoer- en injectiesysteem, zodat de motor op waterstof kan lopen.
Goed geluid
Waterstof is een vluchtig goedje, dat sneller verbrandt dan benzine, maar het eindproduct is water. De waterstofmotor van de GR Yaris Hydrogen heeft dus een prima gasrespons, maar is lekker duurzaam. Bovendien zorgt hij volgens Toyota voor een lekkere sound, en dat mis je natuurlijk bij volledig elektrische sportauto’s.