Straatversie Toyota Supra volgt in 2019
GR Supra Racing Concept markeert terugkeer Toyota Supra
Toyota maakt er geen geheim van: van de nieuwe Supra verschijnt een raceversie. Op de Autosalon van Genève presenteert Toyota de GR Supra Racing Concept die van die raceversie een voorproefje geeft, maar óók van de straatversie die in 2019 zijn opwachting maakt.
Toyota Supra: een kampioen
Op het circuit wist de Supra jarenlang het Japanse GT-kampioenschap te domineren. De vierde generatie Supra won maar liefst vier keer de GT500-klasse van het GT-kampioenschap (tegenwoordig Super GT). Nog een leuk detail: in de jaren negentig deed de Supra twee keer mee aan de 24 uur van Le Mans.
“De Supra-naam debuteerde in 1978 op een grotere en sterkere versie van de tweede generatie Celica voordat het een modelnaam op zich werd.”
Na de A40, A60, A70 en A80 volgt nu de A90
Toyota introduceerde de Supra-naam in 1978 op een grotere en sterkere versie van de tweede generatie Celica voordat het een modelnaam op zich werd. De originele Supra – de A40 – werd opgevolgd door drie generaties: de A60 in 1981, A70 in 1986 en A80 in 1993. De achterwielaandrijver met voorin geplaatste motor bleef tot 2002 in productie. De laatste generatie was het sterkste productiemodel van Toyota ooit.
BMW Z4
De Toyota GR Supra Racing Concept is zoals de originele Supra een compacte coupé met achterwielaandrijving en de motor voorin. De auto krijgt géén hybride aandrijflijn, maar een conventionele motor. Het platform en de krachtbron zijn samen met BMW ontwikkeld. BMW bouwt op het platform van de nieuwe Supra straks de nieuwe Z4.
“Het getal 90 op de portieren van de Toyota GR Supra Racing Concept is een historische verwijzing.”
Verwijzing
Het getal 90 op de portieren van de Toyota GR Supra Racing Concept is een historische verwijzing naar de codenaam van de Supra en geeft hiermee aan dat het tijdperk van de vijfde generatie Supra zich binnenkort aandient: A90. De GR Supra Racing Concept is te zien in de nieuwe versie van de racegame Gran Turismo Sport die in april 2018 uitkomt.
Composietmateriaal
Toyota Gazoo Racing heeft veelvuldig gebruikgemaakt van sterk en ultralicht composietmateriaal, onder andere voor de brede voorzijde, de achterbumper, sideskirts, frontsplitter, achtervleugel, diffuser achter en spiegelkappen. De motorkap is van hetzelfde materiaal gemaakt en voorzien van luchtinlaten. Zowel de voorruit als de zijruiten zijn van kunststof. BBS-racewielen met centrale moer en Michelin-racebanden maken het feestje compleet. Het remsysteem is afkomstig van Brembo Racing.
Afgestemd op circuitgebruik
Het interieur is logischerwijs volledig afgestemd op circuitgebruik en voorzien van onder meer kuipstoelen, een veiligheidskooi, een uitneembaar stuurwiel, een race-dashboard en paddles om mee te schakelen. De portieren zijn bekleed met koolstofvezel. De straatversie krijgt uiteraard meer luxe aan boord, maar op die versie is het zoals gezegd wachten tot 2019.