Toyota en Yamaha werken aan waterstof-V8
Gaat Yamaha de verbrandingsmotor redden?
De toekomst van de auto is CO2-neutaal. Maar dat betekent niet dat auto’s niet meer leuk mogen klinken. Yamaha en Toyota werken aan een V8 die lekker ronkt en toch milieuvriendelijk is.
Waterstofauto
Elektrische auto’s hebben de toekomst, dat is inmiddels wel duidelijk. Voor veel autoliefhebbers is dat even slikken. Een ronkende V8 of hoogtoerige zescilinder klinkt toch een stuk leuker dan het futuristische gezoem van een EV. Uit Japan komt gelukkig geruststellend nieuws voor petrolheads. Al heeft het weinig met benzine te maken.
Yamaha
Toyota en Yamaha hebben een plan verzonnen om de verbrandingsmotor in leven houden: ze laten hem op waterstof draaien. Toyota heeft Yamaha Motor de opdracht gegeven om een 5.0-liter V8 uit de Lexus RC F zo aan te passen, dat hij op waterstof loopt. De bouwer van violen, piano’s, fanfare-instrumenten, geluidsinstallaties, buitenboordmotoren, golfclubs (echt waar), zwembaden (geen gein), motorfietsen en jetski’s draait daar zijn hand natuurlijk niet voor om.
450 pk en 540 Nm
Yamaha heeft het Toyota-blok voorzien van speciale injectoren, een aangepaste cilinderkop en een inlaatspruitstuk dat niet zou misstaan in een prestigieus museum van moderne kunst. Dankzij de aanpassingen loopt de V8 op waterstofgas. Het resultaat is 450 pk bij 6.800 toeren en 540 Nm bij 3.600 toeren.
25 pk minder
De waterstof-motor produceert 25 pk minder dan het blok in de Lexus RC F op benzine, maar het vermogensverlies nemen we graag voor lief. Volgens Yamaha tovert de waterstof-V8 namelijk bij iedere medewerker die hem heeft horen lopen een grote glimlach op het gezicht: “Degenen die de auto probeerden, waren aanvankelijk wat sceptisch, maar toen hun beurt achter het stuur voorbij was, kwamen ze allemaal met een glimlach op hun gezicht uit de auto”, aldus een medewerker van Yamaha’s R&D-afdeling.
Waarom maken de huidige waterstofauto’s geen geluid?
Waterstofauto’s die je nu kunt kopen – zoals de Toyota Mirai en Hyundai Nexo – zijn elektrische auto’s. Ze hebben geen verbrandingsmotor, maar ze gebruiken waterstof (H2) als energiedrager in plaats van een batterij. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet, waarbij elektriciteit geproduceerd wordt voor de elektromotor.